Jeg har luret der er mange herinde der har masser af ekstra udstyr til deres baljer. Er det nødvendigt eller hvad? Kan man få en forklaring om hvad de forskellige filtre gør godt for. Hentyder til dem her.
Nitratfilter
Fosfat og silicat
Kalkreaktor
co2
Noget jeg har glemt??
Nitratfilter
- AcroFarm DK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Nitratfilter
Hvad der er nødvendigt, og hvad der bare er lir, kan man altid diskutere.
Jeg mener jo egentlig ikke at andet end skummer, cirkulation og lys er nødvendigt, men det er alligevel meget rart eksempelvis at have en osmolator, der automatisk fylder ferskvand på, således du ikke selv skal gøre det hver dag.
Ligeledes er det rart med en kalkreaktor, der automatisk tilsætter calcium ved at opløse kalkmediet med co2.
Om man får brug for nitrat eller fosfatfilter er forskelligt. Som udgangspunkt synes jeg ikke man bør købe den slags filtre, før behovet er der.
Et såkaldt silicatfilter (er egentlig en totalafsalter) benyttes eter osmoseanlægget til at tage de sidste stoffer (som eksempelvis silicat), som osmoseanlægget ikke kan fjerne.
Jeg mener jo egentlig ikke at andet end skummer, cirkulation og lys er nødvendigt, men det er alligevel meget rart eksempelvis at have en osmolator, der automatisk fylder ferskvand på, således du ikke selv skal gøre det hver dag.
Ligeledes er det rart med en kalkreaktor, der automatisk tilsætter calcium ved at opløse kalkmediet med co2.
Om man får brug for nitrat eller fosfatfilter er forskelligt. Som udgangspunkt synes jeg ikke man bør købe den slags filtre, før behovet er der.
Et såkaldt silicatfilter (er egentlig en totalafsalter) benyttes eter osmoseanlægget til at tage de sidste stoffer (som eksempelvis silicat), som osmoseanlægget ikke kan fjerne.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]

[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Re: Nitratfilter
Hej mads. Tak for oplysningen. Nu har jeg planer om at købe et osmoseanlæg og omvendtosmose har jeg. Tror jeg holder mig til kalkreaktor så. Jeg er ved at bygge et 500 litters op og skal jo tage højde for udstyret under når jeg skal have købt en balje til sump. Skabet bliver 140L 54B 92H så der er plads til en balje under der måler 130L 42B og 45H så der skal jo tages højde for om der skal være plads til mere under.
Jesper Brøns
Jesper Brøns