Scolymia har smidt sine zooxantheller, HJÆLP!
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Midt Jylland
Scolymia har smidt sine zooxantheller, HJÆLP!
Min scolymia smed for et par uger siden store dele af dens zooxantheller og blev noget bleg. I starten troede jeg, at den hurtigt ville vokse dem tilbage igen, da den stadig pustede sig op som den plejer. Det er nu dog længe siden jeg har set den puste sig op, og den er ved at se noget sølle ud.
Jeg har holdt øje med den de sidste par aftner, og har set at mine rejer (L. amboinensis) fra tid til anden lige er henne og stikke deres klør ned i munden på den, efter lyset er slukket.
Jeg har nu isoleret den i et ynglenet, så den sidder i fred, 10 cm under vandoverfladen, med et 15.000K T5 rør lige over sig.
Spørgsmål:
Kan det virkelig være mine rejer der har stresset den til at smide sine zooxantheller?
Kan jeg gøre andet for at fremme forbedringsprocessen?
Tænker her på om jeg skal sætte den under et rør med en anden kelvin? Noget specielt godt at fodre den med, for den lader ikke til at have den mindste interesse i det foder jeg lægger ned i munden på den (forskellige rejepiller, mysis, artemia og hummeræg)?
Mvh. Jakob
Jeg har holdt øje med den de sidste par aftner, og har set at mine rejer (L. amboinensis) fra tid til anden lige er henne og stikke deres klør ned i munden på den, efter lyset er slukket.
Jeg har nu isoleret den i et ynglenet, så den sidder i fred, 10 cm under vandoverfladen, med et 15.000K T5 rør lige over sig.
Spørgsmål:
Kan det virkelig være mine rejer der har stresset den til at smide sine zooxantheller?
Kan jeg gøre andet for at fremme forbedringsprocessen?
Tænker her på om jeg skal sætte den under et rør med en anden kelvin? Noget specielt godt at fodre den med, for den lader ikke til at have den mindste interesse i det foder jeg lægger ned i munden på den (forskellige rejepiller, mysis, artemia og hummeræg)?
Mvh. Jakob
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Scolymia har smidt sine zooxantheller, HJÆLP!
Der kan være mange ting som kan have stresset korallen ud over rejerne.
Nu kender jeg jo ikke dit akvarie, så det er svært at sige om 10 cm fra et T5 rør er iorden, men min umiddelbare vurdering siger mig at det er det ikke.
Scolymia kræver ikke så meget lys, så det kan lige så godt være for meget lys der har gjort at den har smidt de overskydende zooxantheller.
normalt skyldes en blegning af korallen for høj tempertur, men hvis de andre koraller ikke har mistet farve, er det jo nok ikke lige det.
Vandets kvalitet kan også gøre det.
Nu kender jeg jo ikke dit akvarie, så det er svært at sige om 10 cm fra et T5 rør er iorden, men min umiddelbare vurdering siger mig at det er det ikke.
Scolymia kræver ikke så meget lys, så det kan lige så godt være for meget lys der har gjort at den har smidt de overskydende zooxantheller.
normalt skyldes en blegning af korallen for høj tempertur, men hvis de andre koraller ikke har mistet farve, er det jo nok ikke lige det.
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hej Carsten, som altid tak for dit svar!Carsten skrev:Der kan være mange ting som kan have stresset korallen ud over rejerne.

Ang. lyset så er den først blevet flyttet der op her i dag, indtil nu har den stået ca 20-25 cm fra rørerne. Der har den stået fint siden starten af februar og så til at den smed zooxanthellerne for 2-3 uger siden. Har 4 T5 24W rør over akvariet, så fandt det passende at placere den halvejs nede i akvariet (25cm). Men er muligt den har bedre af at stå længere nede?
Alle andre koraller har det fint og har ingen tegn på blegning, derfor jeg tror det er rejerne eller noget andet der stresser den. Vandværdierne er også som de skal være...
Har tjekket korallen, og der sidder ingen gall crabs, fladorm eller ligende (så vidt jeg kan se da).

Mit 120L Juwel Lido:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så lige at du også skrev at du fodrede den, uden at den tog foderet.
De fleste LPS'er er temmeligt nedlukkede om dagen og først udfoldet om natten. Det er derfor smartest af fodre den når lyset er slukket. Mange gange kan man tricke dem til at folde sig ud, ved at lade en lille smule saft fra foderet dryppe ned i akvariet. I løbet af et par minutter vil de så åbne sig, hvis de vil fodres.
Det skal så også siges at deres foder behov er meget lille, ud over hvad de selv klarer.
At du fodrer den uden at den vil have det, kan også være et stress moment, men formentligt ikke så stort at den smider zoochantellerne.
De fleste LPS'er er temmeligt nedlukkede om dagen og først udfoldet om natten. Det er derfor smartest af fodre den når lyset er slukket. Mange gange kan man tricke dem til at folde sig ud, ved at lade en lille smule saft fra foderet dryppe ned i akvariet. I løbet af et par minutter vil de så åbne sig, hvis de vil fodres.
Det skal så også siges at deres foder behov er meget lille, ud over hvad de selv klarer.
At du fodrer den uden at den vil have det, kan også være et stress moment, men formentligt ikke så stort at den smider zoochantellerne.
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Hmm ja, den vil heller ikke have foder om natten længere og puster sig ikke opCarsten skrev:Så lige at du også skrev at du fodrede den, uden at den tog foderet.

Har heller aldrig givet den foder uden at den var pustet op, men har givet den et par gange om ugen før hen, for at få den til at holde sig pustet op om dagen.
Desværre ser den faktisk værre ud i dag, dens mund står vidt åben og den mad jeg gav den igår aftes (den brune masse i kan se nede i dens mund) lader den ikke til at vil spise....

Mit 120L Juwel Lido:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Den ser desværre noget død ud i det.
Tror godt du kan forberede dig på at den ikke klarer skærene.
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Sat*ns, var ellers en koral jeg var glad for...Carsten skrev:Den ser desværre noget død ud i det.

Nå men den får lov til at sidde i yngle nettet ind til den begynder at rådne så (hvis nu den skulle få det bedre)....
Mit 120L Juwel Lido: