hva vil i andbefale som et oprydningshold her i algefasen da vi er ved at planlægge hva den periode i vores RSM 130D akv da det er vores første saltvandsakv da vi er vandtil at have ferskvands akv.
så nu er det jo anderledes med at man ska planlægge lidt frem i akv hva vili andbefale der til ungerne vil have et par klovnefisk de alm og en dannebrogs reje hva vil i ellers andbefale at fisk gar selv med tanken om et søpindsvin da jeg har set etbilled i dag af en LOOL de er da lidt sjove af udsene
oprydnings hold
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7470 Karup Jylland
- Saltvand siden?: 2010
oprydnings hold
[center]1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D[/center]
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Midt Jylland
Re: oprydnings hold
Jeg vil anbefale nogle snegle, turbo eller tectus. De er mere effektive end eremitkrabber og vælter ikke helt så meget/ irreterer ikke korallerne lige så meget (dog er eremitkrabber noget sjovere at se på:))
Eremitkrabberne har det også med at spise kalkalger...
Har aldrig holdt et søpinsvin, men tror hurtigt du bliver træt af at den møffer rundt i akvariet (hvert fald hvis det er en langpikket en!)
Eremitkrabberne har det også med at spise kalkalger...

Har aldrig holdt et søpinsvin, men tror hurtigt du bliver træt af at den møffer rundt i akvariet (hvert fald hvis det er en langpikket en!)
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Re: oprydnings hold
- Oprydnings holdet bidrager til at fjerne det som er uskønt at se på... (!) Ikke andet!
Hvad enten vi bryder os om det eller ej, så er det forbundet til en nagel fast regel som kan, vil og skal ske. Men at fjerne algen som er betinget af næringsstoffer opløst i vandet, opstående af reaktionen i det Nitrogene kredsløb giver dog udseende af at være i skønneste orden. (!) Og det er så langt fra sikkert at være det...
Med andre ord er Nitrogenet der endnu, men på vej fra algen over i sneglen. Sneglen skal af med dette igen, og kredsløbet kan starte forfra. (!) Simplificeret...
- Det løser derfor ingenting, ikke i min bog. Men for få ting i livet er vi heldige at problemet løser sig selv ved netop at gøre ingenting, og for en doven attitude passer det mig fint!
Så køb sneglen for at være sjov at betragte (!), den løser ingen problemer. Den er i min bog selv bidragende til en belastning på systemet...
- Det skal selvfølgelig med at jeg kun holder fisk som ernærer sig ved netop algen, hvilket jeg syntes er sjovere. (!) Samme resultat!
Så for prædiken at vi skal da have et oprydnings hold... Vel, ikke nødvendigvis. Men beroende på en smagssag i et temperaments spørgsmål!
Hav god fornøjelse med dit akvarie
Hvad enten vi bryder os om det eller ej, så er det forbundet til en nagel fast regel som kan, vil og skal ske. Men at fjerne algen som er betinget af næringsstoffer opløst i vandet, opstående af reaktionen i det Nitrogene kredsløb giver dog udseende af at være i skønneste orden. (!) Og det er så langt fra sikkert at være det...
Med andre ord er Nitrogenet der endnu, men på vej fra algen over i sneglen. Sneglen skal af med dette igen, og kredsløbet kan starte forfra. (!) Simplificeret...
- Det løser derfor ingenting, ikke i min bog. Men for få ting i livet er vi heldige at problemet løser sig selv ved netop at gøre ingenting, og for en doven attitude passer det mig fint!

Så køb sneglen for at være sjov at betragte (!), den løser ingen problemer. Den er i min bog selv bidragende til en belastning på systemet...
- Det skal selvfølgelig med at jeg kun holder fisk som ernærer sig ved netop algen, hvilket jeg syntes er sjovere. (!) Samme resultat!

Så for prædiken at vi skal da have et oprydnings hold... Vel, ikke nødvendigvis. Men beroende på en smagssag i et temperaments spørgsmål!
Hav god fornøjelse med dit akvarie

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)