"Midlertidig" indkøring af LS
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
"Midlertidig" indkøring af LS
Hej
Jeg har netop hentet 150 kg, friske levende sten. Jeg har købt dem igennem Moby, der har taget dem med op fra Holland hvor de netop ankommet, og var derfor stadig er indpakningen fra Indonesien.
De var meget "Friske" derfor har de fået en tur med en opvaskebørste og en stålbørste de værste steder, men der er stadig en del små-alger osv. på.
Jeg har efter rengøringen, nu smidt dem op i mit akvarie, tændt op for mine Tunze 6105'ere, sat noget varme på og sat mine to refugium lamper på, 2 x 24W sparewatt.
Jeg har desværre ikke fået den sidste del af min ordre endnu, og mangler derfor både min lampe og i min skummer.
Nu regner jeg med at fylde akvariet helt op med vand, og derefter lave nogle vandskift inden jeg har fået mit system fuldt op, så jeg kan lave den rigtige cirkulation igennem min sump, skummer, refugium osv.
Er der andre forslag til hvad jeg kan gøre indtil jeg har hele mit system oppe og køre, for at stenene og organismerne kommer til at trives bedst ?
/Morten N
Jeg har netop hentet 150 kg, friske levende sten. Jeg har købt dem igennem Moby, der har taget dem med op fra Holland hvor de netop ankommet, og var derfor stadig er indpakningen fra Indonesien.
De var meget "Friske" derfor har de fået en tur med en opvaskebørste og en stålbørste de værste steder, men der er stadig en del små-alger osv. på.
Jeg har efter rengøringen, nu smidt dem op i mit akvarie, tændt op for mine Tunze 6105'ere, sat noget varme på og sat mine to refugium lamper på, 2 x 24W sparewatt.
Jeg har desværre ikke fået den sidste del af min ordre endnu, og mangler derfor både min lampe og i min skummer.
Nu regner jeg med at fylde akvariet helt op med vand, og derefter lave nogle vandskift inden jeg har fået mit system fuldt op, så jeg kan lave den rigtige cirkulation igennem min sump, skummer, refugium osv.
Er der andre forslag til hvad jeg kan gøre indtil jeg har hele mit system oppe og køre, for at stenene og organismerne kommer til at trives bedst ?
/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Re: "Midlertidig" indkøring af LS
Der er allerede en liflig duft af fiskerihavn
Bliver spændende at se hvad kæresten siger til det når hun kommer hjem..
Kan være jeg skulle få fat i en ekstra skummer, som jeg så kunne have som reserve bagefter
/Morten N

Kan være jeg skulle få fat i en ekstra skummer, som jeg så kunne have som reserve bagefter

/Morten N
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis skummeren er kraftig nok, burde den kunne holde vandet ok.Gzus.dk skrev:Men vandskift og godt med cirkulation er vejen frem ikke ?
/Morten N
Men ellers så skift vand nogle gange.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Vandskift vil fremme indkøring da du bytter næringsstoffer...Gzus.dk skrev:Men vandskift og godt med cirkulation er vejen frem ikke ?
/Morten N
- Jeg er dog af den mening at dog de står i rum temp. Så er dette niveau under bakteriers optimal krav for effektivitet, og der rissikeres dvaletilstand
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Så vidt jeg husker er der op til flere skummere til salg, til omkring 500-1000 kr som du kan bruge i dit akvarium, indtil du får den rigtige. Om ikke andet, så for at få fred for fruen 
Men ellers så gør som du siger med cirkulation og vandskift.!
Jeg tror dog at jeg ville bruge de 500 kr. for at give fruen og baljen en god start

Men ellers så gør som du siger med cirkulation og vandskift.!
Jeg tror dog at jeg ville bruge de 500 kr. for at give fruen og baljen en god start

- Deep Ocean
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2625 Vallensbæk
- Saltvand siden?: 1995
- Geografisk sted: Vallensbæk
- Kontakt:
Hej
Hvis du har mulighed kan du komme over til mig og låne en skummer til din egen er kommet hjem. Jeg har en mini bubbleking 180 der nok skal klarer jobbet.
mvh Moby
Hvis du har mulighed kan du komme over til mig og låne en skummer til din egen er kommet hjem. Jeg har en mini bubbleking 180 der nok skal klarer jobbet.
mvh Moby
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5471 Søndersø
det er vist det, man kan kalder for toppen af service
.. Dem kan der godt være langt imellem...

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Moby er s**** Flink

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Respekt for det MobyDeep Ocean skrev:Hej
mvh Moby

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Så er den hentet. Jeg takker endnu engang Moby 
/Morten

/Morten
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Sådan skal den fandme skæres!
- Jeg undskylder at mit Franske halter lidt...

- Jeg undskylder at mit Franske halter lidt...

/Flemming,

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Jeg skal lige høre jer Bubble king nørder hvordan man lige justere sådan en mini.
Jeg har stillet den op i selve akvariet og sat den så den har en vandstand på 23 cm.
Det der justeringsrør har jeg sat helt ned, og skruet det over så der kommer de store bobler.
Men selve koppen bliver hurtigt fyldt med skum og vand, er det fordi vandet er så beskidt ? Eller er der andre fif ?
/Morten N
Jeg har stillet den op i selve akvariet og sat den så den har en vandstand på 23 cm.
Det der justeringsrør har jeg sat helt ned, og skruet det over så der kommer de store bobler.
Men selve koppen bliver hurtigt fyldt med skum og vand, er det fordi vandet er så beskidt ? Eller er der andre fif ?
/Morten N
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Kender ikke BK mini'en så godt, men på den BK 250 internal jeg har, kan man justere det lodrette rørs højde, justere hvor meget vand/luft pumpen skal tage ind af indsugningen, justere hvor meget vand der skal sendes ud af skummeren. Så der er flere kombinationsmuligheder for at få rette vandstand. Hvis dit vand ser beskidt ud, så kan du være sikker på at det har en indflydelse på at der dannes meget skum.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Lyder som den samme måde man konfigurere det på.
Men lige meget hvad jeg sætter den til, bliver skummer koppen fyldt ganske hurtigt, men mit vand ser selvfølgelig også ret grumset ud.
/Morten N
Men lige meget hvad jeg sætter den til, bliver skummer koppen fyldt ganske hurtigt, men mit vand ser selvfølgelig også ret grumset ud.
/Morten N
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Sæt indsugningen i pumpen så den er drejet i bund og åben den så 1,5 - 2 omgange. Så kan du måske se lidt forskel i effekten.
Sænk det lodrette rør som meget som muligt, så vandstanden inde i skummeren sænkes/bliver så lav som mulig.
Sæt skummerrøret (det lodrette) til at sende så meget vand ud som muligt.
Så er der vist ikke rigtig noget andet at gøre for at mindske vandstanden.
Sænk det lodrette rør som meget som muligt, så vandstanden inde i skummeren sænkes/bliver så lav som mulig.
Sæt skummerrøret (det lodrette) til at sende så meget vand ud som muligt.
Så er der vist ikke rigtig noget andet at gøre for at mindske vandstanden.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Så tror jeg sgu det lykkedes, jeg satte den ned på 18cm, og lod den være i bunden og lukkede op for vandet.
Nu kommer der meget tykt skum derop.
/Morten N
Nu kommer der meget tykt skum derop.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
så skal du åbne mere op, så vandstanden falder lidt i den.
/edit : ah du fik den til at høre.. super
/edit : ah du fik den til at høre.. super

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Nu kommer skummet så også op af hullerne i toppen, men det kan man nok ikke gøre noget ved. Eller hvad ?
/Morten N
/Morten N
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det er godt nok god service..!
Kan desværre ikke hjælpe dig med justeringen..
Kan desværre ikke hjælpe dig med justeringen..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det eneste du kan gøre, er at sænke vandstanden lidt, men det vil blot være et spørgsmål om tid inden skummet ikke når så højt. Efterhånden som skummeren får kogt skidtet af, falder mængden af skum.Gzus.dk skrev:Nu kommer skummet så også op af hullerne i toppen, men det kan man nok ikke gøre noget ved. Eller hvad ?
/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Nu tror jeg snart jeg har krammet på den
Jeg gav den lidt rapsolie et par steder oppe i skummer koppen som der stod i manualen, så boblerne brister, således at der er plads til det nye skum.
Men jeg kan allerede se at mængden af skum er faldende
/Morten N

Jeg gav den lidt rapsolie et par steder oppe i skummer koppen som der stod i manualen, så boblerne brister, således at der er plads til det nye skum.
Men jeg kan allerede se at mængden af skum er faldende

/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Jeg kom til at tænke på om det ikke er nødvendigt med lys for at sparke alge-faserne i gang ?Carsten skrev:Håber at du har en god udluftining i lokalet, for der kan godt komme til at lugte noget rådent, når der ikke er en skummer på.
Lys er stenene ligeglade med. Varme betyder heller ikke alverden, da de jo står indendørs.
/Morten N
- Martin LF
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
Nu er jeg ikke Bubble king nørd men hvis den skummer blankt vand i koppen så er den justeret forkert.
Bublerne skal være så små som muligt.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Jeg har fået sat skummeren op så den skummer "dejligt" sort snaskMartin LF skrev:Nu er jeg ikke Bubble king nørd men hvis den skummer blankt vand i koppen så er den justeret forkert.

Glæder mig til at lugten forsvinder, lige nu minder lugten i stuen godt nok om en tur ned på havnen.
/Morten N
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Kunne man forstille sig at konen ikke overvejende er positiv over for akvariet pga. lugten?Gzus.dk skrev:Jeg har fået sat skummeren op så den skummer "dejligt" sort snaskMartin LF skrev:Nu er jeg ikke Bubble king nørd men hvis den skummer blankt vand i koppen så er den justeret forkert.
Glæder mig til at lugten forsvinder, lige nu minder lugten i stuen godt nok om en tur ned på havnen.
/Morten N

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Nej, overvejende positiv var hun ikke i morges.
Nu har jeg jo også fået "sneget" et 800 liters akvarie ind i vores stue, så er det måske heller ikke den bedste måde at starte ud på at smide 150 kg sten i, og få det til at lugte som det gør. Men jeg prøver at overbevise hende om at det nok skal forsvinde. Det gør det forhåbentligt også
Men det var godt nok også "friske" sten. Der lå både døde krapper og orme, da jeg rengjorde dem.
Jeg har desuden lige fået en bekræftigelse og et trackingnummer på at min Super marine 250 skulle være på vej
Så skal der skummes!
/Morten N
Nu har jeg jo også fået "sneget" et 800 liters akvarie ind i vores stue, så er det måske heller ikke den bedste måde at starte ud på at smide 150 kg sten i, og få det til at lugte som det gør. Men jeg prøver at overbevise hende om at det nok skal forsvinde. Det gør det forhåbentligt også

Men det var godt nok også "friske" sten. Der lå både døde krapper og orme, da jeg rengjorde dem.
Jeg har desuden lige fået en bekræftigelse og et trackingnummer på at min Super marine 250 skulle være på vej

Så skal der skummes!
/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Nu har jeg lige målt ammonium og kan se at det ligger pænt højt, dvs. udenfor farve-tabellen der fulgte med sættet.
Så nu står den lige på nogle vandskift, så jeg kan få den lidt ned igen.
Har læst at den kan ligge så højt at man dræber noget af "livet" i de levende sten.
/Morten N
Så nu står den lige på nogle vandskift, så jeg kan få den lidt ned igen.
Har læst at den kan ligge så højt at man dræber noget af "livet" i de levende sten.
/Morten N