Hvilke vandkølere er gode/dårlige?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hvilke vandkølere er gode/dårlige?
Hvilke forskellige typer vandkølere til saltvandsakvarier findes der?
Har ca. 1000 liter vand og bor i lejlighed, og skal til at finde ud af hvad den bedste køle løsning er.
Plan B: Overvejer også nogle blæsere over vandoverfladen, men så stiger fordampningen jo til et endnu højere niveau end den er i dag.
Har kun lidt kendskab til akvariekølere, er det ikke noget med at nogen støjer væsentlig mere end andre og nogen kaster mere varm luft ud i rummet end andre? Er noget bedre kvalitet end andet eller er det stort set det samme?
Har ca. 1000 liter vand og bor i lejlighed, og skal til at finde ud af hvad den bedste køle løsning er.
Plan B: Overvejer også nogle blæsere over vandoverfladen, men så stiger fordampningen jo til et endnu højere niveau end den er i dag.
Har kun lidt kendskab til akvariekølere, er det ikke noget med at nogen støjer væsentlig mere end andre og nogen kaster mere varm luft ud i rummet end andre? Er noget bedre kvalitet end andet eller er det stort set det samme?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Re: Hvilke vandkølere er gode/dårlige?
Den bedste kvalitet ifht. størrelse og støjniveau er efter min mening AquaMedics titan-modeller. Resun har jeg selv været stor fan af grundet deres effekt og pris, men det krævede også, at køleren stod i et eksternt rum, hvor støj og størrelse var underordnet.
Den varme luft køleren spytter ud, er netop den varme den fjerner fra vandet, så hvis den spytter meget varm luft ud, køler den også meget.
Den varme luft køleren spytter ud, er netop den varme den fjerner fra vandet, så hvis den spytter meget varm luft ud, køler den også meget.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Vi har en stor overdækket altan lige på den anden side af væggen hvor akvariet står. Kunne det være en ide at stille køleren ud på altanen i fri luft og så trække to slanger til akvariet?
PS. Fungerer køleren overhovedet sådan at man kobler end slange med indgående vand til den og en slange med udgående vand? Er det så simpelt? Eller skal man have en ekstern pumpe tilsluttet der presser vandet igennem køleren?
PS. Fungerer køleren overhovedet sådan at man kobler end slange med indgående vand til den og en slange med udgående vand? Er det så simpelt? Eller skal man have en ekstern pumpe tilsluttet der presser vandet igennem køleren?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja, det ville umiddelbart give optimale forhold.
Du skal have en fødepumpe til at presse vandet igennem, men bortset fra det, er det bare en slange ind og en slange ud
Du skal have en fødepumpe til at presse vandet igennem, men bortset fra det, er det bare en slange ind og en slange ud

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
Jeg har selv en Titan 1500 og det er en super fed køler.
Den skal have en genemstrøming på ca. 2000L/T enten ved bypass eller ejen pumpe.
Det er rigtig at der på køleren er 2 studste.
En til vand ind og en til vand ud ret simpet.
Kan den står ude på din altan hvor den ikke kan blive våd af regn er dette at fortrække. Så slipper du helt for den smulle larm og varme den afgiver.
Steen
Den skal have en genemstrøming på ca. 2000L/T enten ved bypass eller ejen pumpe.
Det er rigtig at der på køleren er 2 studste.
En til vand ind og en til vand ud ret simpet.
Kan den står ude på din altan hvor den ikke kan blive våd af regn er dette at fortrække. Så slipper du helt for den smulle larm og varme den afgiver.
Steen
Jeg bruger min køler sammen med et par blæsere for at spare lidt på strømen. Så køleren bruger jeg kun når vinduer og døre står piv åben om sommeren.
Den tempertur controler jeg linkede til i dit andet indlæg måske jeg også selv skulle købe en så mine blæsere kan styre sig selv.
Steen
Den tempertur controler jeg linkede til i dit andet indlæg måske jeg også selv skulle købe en så mine blæsere kan styre sig selv.
Steen
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Altanen er ca. 4 x 1,2 m. så der skulle være plads nok, og der er også stikkontakt, grill og terassevarmer. Så må jeg i gang med at lave en kasse som kan skærme for regndråber og så kan der jo spares lidt gas på terassevarmeren ha ha 
Hvad er forskellen på Aqua medic titan modeller og RESUN's?
Der findes vist også et mærke ved navn TECO har jeg læst.

Hvad er forskellen på Aqua medic titan modeller og RESUN's?
Der findes vist også et mærke ved navn TECO har jeg læst.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det lyder som en god strategi med blæserne tændt før køleren.spdiving skrev:Jeg bruger min køler sammen med et par blæsere for at spare lidt på strømen. Så køleren bruger jeg kun når vinduer og døre står piv åben om sommeren.
Steen
Temperaturcontrolleren er også skrevet på listen, men så skal der findes en eller flere blæsere som er så godt som lydløse (laver nok en anden tråd til det emne)
Hvis du vil bruge blæsere så tag et par extra og lad dem ikke køre på fuld styrke så kan de blive lydløse.
Steen
Steen
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har lige oprettet en tråd med spørgsmål ang. luftblæsere her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=34104
Tilbage til vandkøle emnet. Har fundet 3 forskellige. Hvilken køler er at foretrække af "Resun CL 650" eller "Aqua medic TITAN 1500" eller "Boyu køler L500" ?
Som I kan se er der ret stor prisforskel.
boyu Køler L-500
- Køler 300-1200 Ltr.
- Pris: 7.700 kr.
- størrelse 48x52x52 cm.
- Flow rate: 1800~4800L/H
Resun CL 650:
- køler op til 1000 liter
- Pris: 4.500 kr.
- 1/4 horsepower chiller, quite, compact, and easy to use.
- Titanium heat exchanger
- Inlet/outlet: 16-19mm
- Weight: 22Kg
- Size: 38cm(W) x 29cm(D) x 43cm(H)
AQUA MEDIC TITAN 1500
- køler 700 - 1500 liter
- Pris: 8.500 kr.
- 1/2 horsepower chiller
- støjniveau 20 dB
- cooling power: 790 watt
- Anbefalet vandflow: 800-2500 l/t
- Vægt 16,6 kg.
- Størrelse: 385 L x 340 B x 390 mm H
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=34104
Tilbage til vandkøle emnet. Har fundet 3 forskellige. Hvilken køler er at foretrække af "Resun CL 650" eller "Aqua medic TITAN 1500" eller "Boyu køler L500" ?
Som I kan se er der ret stor prisforskel.
boyu Køler L-500
- Køler 300-1200 Ltr.
- Pris: 7.700 kr.
- størrelse 48x52x52 cm.
- Flow rate: 1800~4800L/H
Resun CL 650:
- køler op til 1000 liter
- Pris: 4.500 kr.
- 1/4 horsepower chiller, quite, compact, and easy to use.
- Titanium heat exchanger
- Inlet/outlet: 16-19mm
- Weight: 22Kg
- Size: 38cm(W) x 29cm(D) x 43cm(H)
AQUA MEDIC TITAN 1500
- køler 700 - 1500 liter
- Pris: 8.500 kr.
- 1/2 horsepower chiller
- støjniveau 20 dB
- cooling power: 790 watt
- Anbefalet vandflow: 800-2500 l/t
- Vægt 16,6 kg.
- Størrelse: 385 L x 340 B x 390 mm H
Jeg har kun haft råd til at prøve en af dem. Så kan kun sige god for Aqua Medic Titan 1500 eller 2000 til den størlse akvarie du har.
Steen
Steen
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2007
Har en Hailae HC-500A
Har kun positive erfaringer med denne og der larme lige så meget som AquaMedic.
Efter sigende skulle de faktisk komme fra samme fabrik og har samme ydelse som AQUA MEDIC TITAN 1500
Kan eks. købes i tyskland til 400 € plus lev.
http://www.aquatuning.de/product_info.p ... city-.html
Efter sigende skulle de faktisk komme fra samme fabrik og har samme ydelse som AQUA MEDIC TITAN 1500
Kan eks. købes i tyskland til 400 € plus lev.
Senest rettet af Clauslh søn 4. apr 2010 19:59, rettet i alt 1 gang.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
it’s the effort that you put in.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
tak for link. Hvis den er ligesom Titan 1500 er det jo en rigtig god pris.Clauslh skrev:Har en Hailae HC-500A
Kan købes i tyskland til 400 € plus lev.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har en Resun 650, og kan ikke helt genkende det som Mads skriver, men jeg har også kun haft den ene køler.
Synes ikke den støjer så meget som han skriver, køleeffekten er der bestemt ikke noget ivejen med.
Men alle kølere er nogle skrumler, og det er altid smartest at have kølerne i et andet lokale end akvarierummet.
Synes ikke den støjer så meget som han skriver, køleeffekten er der bestemt ikke noget ivejen med.
Men alle kølere er nogle skrumler, og det er altid smartest at have kølerne i et andet lokale end akvarierummet.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg vil også prøve at lade den stå i et andet sted end i selve stuen. Det vil i hvert fald være rart. Hvilken "arbejdstemperatur" er max for en køler? Tænker på om det mon bliver for varmt om sommeren på altanen. Og kan den tåle at stå udenfor, hvis nu temperaturen nærmer sig de 0-1 grader?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nogen der har en ide om hvor varme omgivelser en en vandkøler kan arbejde i?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Endnu et ubesvaret spørgsmål... 
Nogen der kan uddybe hvad det betyder når køleren er beregnet til akvarier på: 700 L ved Delta T=10 grader og 1500 L ved Delta T=5 grader.

Nogen der kan uddybe hvad det betyder når køleren er beregnet til akvarier på: 700 L ved Delta T=10 grader og 1500 L ved Delta T=5 grader.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvis både en stor og en lille køler er i stand til at køle tilstrækkeligt, hvad bruger så mest strøm hen over en måned?
Eller bruger de samlet set den samme mængde effekt = strøm?
- dybet
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2002
AFAIK, at den kan køle 700l vand max 10 grader ned i forhold til omgivelserne.Olsen skrev:Endnu et ubesvaret spørgsmål...
og 1500l liter vand 5 grader i forhold til omgivelserne.
fx. stue 30 grader til sommer - kan køle 700l vand ned til 20 grader. 1500l ned til 25.
- dybet
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2002
Så burde de vel i teorien (!) bruge det samme, ala et valegme på 100w og et på 200 watt.Olsen skrev:Hvis både en stor og en lille køler er i stand til at køle tilstrækkeligt, hvad bruger så mest strøm hen over en måned?
det på 100w skal bare arbejde dobbelt så længe (slidtage) får at temperaturen op 1 grad i forhold til et på 200w.
strømforbruget blir det samme.
der kan selvfølgelig være forskel på effektiviteten af de enkelte kølere som der er på mærke/typer af varmepumper og køleskab imellem, som også bruger kompressorkøling.
det skal lige siges jeg ikke er kølerekspert.