hjemmebyg af akvarium

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

hjemmebyg af akvarium

Indlæg af da_nizzel »

jeg er ved at sætte nyt glas i en 150L balje. jeg har en masse 4mm glas som jeg ha planer om at skulle bruges til de 4 sider og dækglas.
Men kan jeg også bruge 4mm til bunden ???

målne på glasset er 38*38 og 38*98. Glaset skal sidde i et akvastabil stativ.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Synes 4mm lyder for tyndt, eller er det bare mig?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville ikke sove godt, med et akvarie i en ramme, og saa kun 4mm!
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

4mm er ok også til bunden, du skal bare lave en forstærkning på siderne øverst.

Husk at glasset ikke må røre ved hinannen når og efter du har limet.

God fornøjelse
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Betaler du for vandskaden, naa glasset i bunden er roeget??
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Jeg ville heller ikke turde hælde 150 liter vand i et kar med kun 4 mm ruder. Det kan kun bruges ved små akvarier.
Du skal bruge minimum 6 mm og helst 8 mm til den størrelse. Jeg kan ikke huske tabellen, men jeg har set en i en gammel akvariebog hvor anbefalede glastykkelser var angivet.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Ja, 4 mm er alt for lidt til et akvarie af den størrelse. Mit 128 liters er lavet i 6 mm.

Tag et kig på denne tabel!
http://akva-net.hjem.myinternet.dk/glas.htm
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Der var tabellen jo - tak jthyge!

Jeg kommer også i tanke om noget min tidligere nabo fortalte mig.
Han var glarmester og hjalp mig for nogle år siden med at skære nye ruder, da orkanen pustet de gamle ud af vores drivhus.
Vi brugte glas fra gamle vinduer, som han havde stående.

Når glas har siddet nogle år i vinduer, så bliver det ligesom hærdet og meget skørt af solens stråler. Det kunne ikke tåle, at der kom spændinger i det. Han beviste det ved at tage en fejlskåret rude og trykke på den. Den knækkede ikke bare men splintrede nærmest.

Så hvis det er genbrugsglas fra gamle vinduer du har, så kan det kun bruges til dæksglas.
Brug ALTID kun frisk glas i den rigtige tykkelse til akvarier.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Store gamle butiskruder der har fået meget sol, er også ofte en del tykkere i bunden end for oven. Så glas er noget levende noget, selv om men ikke lige regner med det.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Hmm, jeg har brugt 5 mm glas som frontrude i et 400 L træakvarie... Det har kørt et par år uden problemer. Har også bygget en del andre akvarier af glas, som ifølge tabellerne var alt for tyndt.
Jeg tror nu, at de glastykkelsestabeller er sponseret af div. glasfabrikker og glarmestre. :wink:
Når det så er sagt, så ville jeg nok være forsigtig med evt. genbrugsglas.
Hvad bunden angår, er det nok dér det kan være mest ligegyldigt hvilken tykkelse man bruger. Man kan jo til hver en tid lade akvariet stå på en plade af f.eks. krydsfinér, så er det understøttet over hele fladen. Så kan den i princippet laves i 1 mm glas. Når bare pladen ikke kan gi' sig.
Mvh Mikael
Brugeravatar
jonas møller
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Geografisk sted: ringsted

Indlæg af jonas møller »

mit 530l er i 10 mm og mit gamle 720l var også i 10 mm så der er flere meninger om emnet. De er begge købte akvarier.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

har du glemt at han har ramme på der skal en filt dug under før det hjælper noget. og nej jeg ville hælder ikke mene at der skulle værer noget galt med 4mm men jeg ville aldrig gører det selv, 5mm er nu merer sikert.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Hmm, jeg mener nu at den allu ramme bare er pynt og ikke holder noget som helst sammen, det er hvertfald det jeg har fået at vide
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Store gamle butiskruder der har fået meget sol, er også ofte en del tykkere i bunden end for oven. Så glas er noget levende noget, selv om men ikke lige regner med det.
Det er en skrøne.
Hmm, jeg mener nu at den allu ramme bare er pynt og ikke holder noget som helst sammen, det er hvertfald det jeg har fået at vide
Ja, rammen er ikke andet end pynt, kik engang på hvoran profilerne er samlet!

Og som flere andre også nævner er 4 mm for lidt når akvariet er 1 meter langt, 6 mm er absolut minimum.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

he he jeg havde ikke lige set at det var 1 M langt min fejl, burde have læst nærmerer ville helt bestemt gå efter 5 eller 6 mm og så forstærke med lister i topen. minderer kan ikke gører det.
Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

Det er da rigtigt at en ramme ikke er andet end pynt, men som som kim jessen skriver skal man have en filt dug under hvis man går langt ned i tykkelsen.
Havde der ikke været en ramme havde det ikke været noget problem for så står havde akvariet jo på glasset og ikke på rammen.

Ville helt sikkert også vælge 6mm, det kan da ikke koste mer end 2 -300 kr. ved den lokale.
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

mange tak for de mange svar.
godt at jeg ikke har samlet noget endnu, for det lyder til at 4mm ikke er meget, især efter som glaset har stået udenfor i en krig.
så må jeg på glasjagt. Nogle der kender et godt sted at købe glas til billige penge i århus ???
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Min Ven bygget et 160 L i 4 mm glads det har hen bruge gennem flere år og jeg de seneste 2 år. Det kan da godt være vi har været heldig men jeg har ikke haft problemer. Jet tror mit 530l akvastabil er tykker end 6 mm.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Ronny skrev:Og som flere andre også nævner er 4 mm for lidt når akvariet er 1 meter langt, 6 mm er absolut minimum.
Sig lige det til mit 400 L. med 5 mm frontrude... :wink:
Målene var såvidt jeg husker 110 x 50 cm.

Mvh Mikael
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Men det er korrekt at du skal have et tykkere bundglas, jeg havde ikke lige bidt mærke i at det skulle i ramme...
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Ronny skrev: Og som flere andre også nævner er 4 mm for lidt når akvariet er 1 meter langt, 6 mm er absolut minimum.
Ret mig hvis jeg er helt galt på den, men hvorfor skulle længden have noget med glastykkelsen at gøre? Om akvariet er ½ eller 5 meter langt ændrer da ikke på trykket?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

glaset vil bøje det gør det også selv om det er tygt, på et idspungt bliver tryget i forhold til længde formeget til at glasset kan holde bøjningen ud. det er også nemmerer at løfte 20kg hvis du gør det i bøjet ar altser korter afstan en hvis du gør det i strakt arm, lidt samme princip håber at du forstår det.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jo kan godt følge dig.

Men vil en ordentlig afstiver/bølgebryder ikke kunne ordne det tilstrækkeligt (hvis man så bort fra at det var genbrugsglas)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Jo i reglen, men tænk dig at det tryk der opstår vil trykke på hele ruden men og i det tilfælde du kommer til at du kommer til at tabe/rusje ja hvad ved jeg en sten mod ruden så vil hele tryget samle sig der og så har du misæren.
man har laved nogle eksperimenter hvor man kom nogle olie tønner under vand ( der var luft i ) når de så var på en vis dybte fortøjerde man dem der, for søget gik så ud på få tønnen til at kolapse, og det viste sig jo dyberer man kom jo minderer skulle der til, til sidst kunde det gørers med en finger, det vil værer lidt det samme, jo tynner glas jø dyber er du nede, det kan godt værer at det holder men det er ikke sikkert hvis der sker et uhæld.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"