Håber at der er nogen som kan fortælle mig om dette.
Hørte i en forretning, at et nitratfilter med svovlkugler udover at det tager ca 8 uger før det er kørt ind, også har en anden ulempe. Det var noget med at hvis et eller andet, så ville hele huset komme til at stinke forfærdeligt. Er der nogen som kan fortælle mig hvad dette skyldes, og evt. hvordan man undgår denne oplevelse. Samt hvad der for alternativ til svovlkugler.
/Henrik
Fordele/ulemper med svovl i nitratfilter
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: Fordele/ulemper med svovl i nitratfilter
Når mediet ( svovlkuglerne) er mættet begynder det at lugte, så skal de skiftes, eller genstartes, det lugter meget ubehageligt, men ikke noget der ikke kan overleves, kender ikke til andet der virker i et nitratfilter
Men et godt alternativ er at droppe filteret, og erstatte med f.eks Caulerpa alger, jeg har haft filteretm gider jeg ikke mere, algerne er nemmere, billigere, og lidt sjovere.

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Et nitratfilter kan også indeholde andre medier med stor overflade, som feks. biobolde.
I et filter med svovl, "spiser" bakterierne af svovlen, når der ikke er nitrat til dem. Derved opretholdes en vis mængde bakterier, som kan tage sig af nitrat.
I et filter med andre medier, skal der tilføres en form for "føde" til bakterierne. Det kan feks. være en laktose-opløsning, alkohol eller en anden kulbrinte.
Jeg er, i øvrigt, rørende enig med Helena her; lav et refugie med alger i stedet for. Det er en del lettere, at have med at gøre.
/Kim
I et filter med svovl, "spiser" bakterierne af svovlen, når der ikke er nitrat til dem. Derved opretholdes en vis mængde bakterier, som kan tage sig af nitrat.
I et filter med andre medier, skal der tilføres en form for "føde" til bakterierne. Det kan feks. være en laktose-opløsning, alkohol eller en anden kulbrinte.
Jeg er, i øvrigt, rørende enig med Helena her; lav et refugie med alger i stedet for. Det er en del lettere, at have med at gøre.
/Kim
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
Tak for hjælpen.
Det vil jeg overveje, men har allerede både et nitratfilter og et fosfatfilter. Men vil overveje at sælge dem og så få lavet et refugie istedet.
Det vil jeg overveje, men har allerede både et nitratfilter og et fosfatfilter. Men vil overveje at sælge dem og så få lavet et refugie istedet.