opstart for en begynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

opstart for en begynder

Indlæg af rastachuza »

Jeg vil gerne begynde her i saltvands verdenen, med et lille nano reef :)

(ved at det skulle være nemmere med et stort akvarie, men har ikke pladsen)

Jeg har et gammelt 62L akvarie som jeg har brugt til ferskvand, uden alu rammer, som jeg gerne ville lave om til saltvand.
jeg har læst lidt forskelligt rundt omkring, men hvad skal man egentlig brugt til så lille et akvarie, det er vel ikke nødvendigt med sump?

der behøver ikke komme fisk i som en start, bare lidt koraller, og måske en reje eller søstjerne, da det jo er lille.

Så mit spørgsmål er egentlig om det kan betale sig at lave det akvarie om og hvad jeg ville skulle komme i det af udstyr?

Mvh Henriette :)
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Re: opstart for begynder

Indlæg af Fiskeminister »

Lidt cirkulation og en lille invendig hænge/luft skummer af en art evt en air berlin tror jeg de hedder... og så selvfølgelig nogen LS... så sku du være kørende med dit mini akvarie...:)
Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !

Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: opstart for begynder

Indlæg af spax »

Velkommen til denne fantastiske dejlige verden :)

Jo det er der mange som gør, så jo det kan godt betale sig. Nej du behøver skam ingen sump, men du skal have en overløbskasse evt Tunze reefpack 200 som jeg nok ville anbefale dig. Og så skal du bruge noget cirkulation, og det kunne være tunze 6025/6045 som nok ville passe meget godt til dit. og så skal du bruge noget lys, og det skulle nok være t5 rør. held og lykke med det :GO
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
bødtker
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2002

Re: opstart for en begynder

Indlæg af bødtker »

som de fleste nok vil sige dit lys skummer pumper levende sten og levende sand så er du godt igang
se om du ikke kan køne nogle sten der er rigtig godt indkørt og godt med kalkalger på
Boyu 128,Deltec MCE 600 Skummer,boyu UV-enhed,Boyu Wave Maker m/Styring
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Supplerende til de tre øvrige vil jeg blot sige at dit akvarie ikke er stort nok til at tilbyde en søstjerne tilstrækkeligt med føde... Kun få af os har i virkeligheden det!

Rejerne som du foreslår var et bedre bud!

Velkommen til en fantastisk hobby.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Jeg har en søstjerne i mit 250l.. den lever rigtig godt.. kravler rundt over det hele.. lige på kanten til at være træls hehe.. men det er meget flotte at se på..

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Fiskeminister skrev:Jeg har en søstjerne i mit 250l.. den lever rigtig godt.. kravler rundt over det hele.. lige på kanten til at være træls hehe.. men det er meget flotte at se på..
De kan leve rigtig længe ved at tærre på egne depoter, så jeg kan ikke være enig... Jeg fastholder at der på sigt ikke er føde til den!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Det vil tiden jo vise... nu har min levet et par måneder efterhånden.. så indtil videre er mine 200kr da giet godt ud..:)

rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

Okay tak for svarene, kan se at der er et lille rum i de fleste små akvarier til cirkulation osv. skal jeg også afskærme det?
jeg fandt lige ved en hurtig søgning på google dette link http://petsupply.dk/tunze-nano-reefpack-p-5033.html er det såda en jeg skal have, og kan de fås billigere nogen steder (ps. det er ikke fordi jeg ikke vil ligge penge i det, men hvis man kan spare lidt er det jo dejligt) :)

Kan jeg evt til cirkulation bruge en alm akvarie pumpe, eller dur det ikke, da vi har en del af dem der bare ligger?

Vil da lige tilføje at de ydre mål på akvariet er l:63 d:32 h:30 så det passer okay med lidt under 60L
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

I princippet kan du bruge hva som helst til cirkulation, bare der ik er nogen døde område i dit akvarie.. vandet ska være i bevægelse hele tiden.. især rundt om/ imellem dine sten, og i overfladen...

rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

okay, med hensyn til sten, kan man så godt bruge lidt koralskeletter, eller har de ikke samme virkning selvfølgelig kombineret med LS eller gør de ikke rigtig noget for akvariet? har nemlig nogle ret flotte nogen med smukke muslinger:)
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

rastachuza skrev:Okay tak for svarene, kan se at der er et lille rum i de fleste små akvarier til cirkulation osv. skal jeg også afskærme det?
jeg fandt lige ved en hurtig søgning på google dette link http://petsupply.dk/tunze-nano-reefpack-p-5033.html er det såda en jeg skal have, og kan de fås billigere nogen steder (ps. det er ikke fordi jeg ikke vil ligge penge i det, men hvis man kan spare lidt er det jo dejligt) :)

Kan jeg evt til cirkulation bruge en alm akvarie pumpe, eller dur det ikke, da vi har en del af dem der bare ligger?

Vil da lige tilføje at de ydre mål på akvariet er l:63 d:32 h:30 så det passer okay med lidt under 60L
Hmm er ikke lige helt klar over hvad det er for et rum du mener? Tror du ikke det er et overløb. Og nej du skal ikke afskærme din cirkulationspumpe. Ja det er sådan en du har linket til du skal have, men man kan godt finde dem brugt herinde på forumet. Tror faktisk der er en til salg nu.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Overløb/afskærmning behøver du så vidt jeg ved ikke hvis du altså vælger den tunze skummer, da dette skulle være indbygget heri.

De fleste pumper kan bruges ja, men jeg ville bare ikke benytte dem med en filtersvamp indbygget.. Der kan måske også blive noget med akslerne på et tidspunkt, men tror ikke det er noget der sker fra dag til dag.
Jeg ville dog vælge en pumpe med så bredt en flow fremfor en hård tynd stråle evt. tunze nano.

Mht. din flotte døde koral, så ville jeg nok vælge at beundre den oven vande og bruge den i forvejen lidt sparsomme plads på gode levende sten, samt koraller med liv i :hehe:

Og endnu engang velkommen til :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

okay, jeg tror bare jeg piller filtersvampene ud af pumperne så, og bruger dem, hvis jeg får det op at køre:) skal ikke have fisk eller noget det første lange stykke tid, vil bare gerne have et lille velfungerende biotop med koraller, hvilke typer kan man holde i så lille akvarie, som er rimelig tolerent overfor svingninger i vandkvalitet, hvis der da findes sådan nogle?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Lidt forskellige koraller kan du sagtens holde, men det afhænger dog lidt af hvilket lys du vælger at ville have :GO

Hvis det var mig ville jeg måske se efter en 70 w hqi, samt lidt t5 til solopgang/solnedgang og så skulle du være ret godt dækket ind, men igen, lys kontra hvilke koraller du ønsker at holde hænger lidt sammen..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

jeg ved ikke rigtig hvad hqi og t5 er, men kan man få nogen lamper hvor der er begge dele indbygget i?
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Nej det mener jeg ikke du kan, til de mål du har på akvariet. t5 rør er lysstofrør, de lange tynde :) Og hqi er en mere skarp lampe, som man ofte bruger, over krævende koraller. Og vandet kommer til at se mere levende ud. Håber det hjælper lidt på det. som brian skriver kan du godt smide en 70w hqi over, og den kan du købe ved www.websteen.dk
Mvh kim

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg vil give william ret i at en søstjerne kræver den del føde og der vil aldrig være nok i så lille et akvarie.

Er der ikke føde nok i akvariet kan du resikere at feks. en sand søstjer vil gå på dine koraller for ikke at dø af sult.

Steen
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

men kan jeg godt bare starte på med, saltvand, levnede sten og sand, cirkulation og en Tunze reefpack 200 ? og så komme igang med algerne?
eller kan jeg godt vente med skummeren til der skal noget levende deri?
Senest rettet af rastachuza man 15. mar 2010 18:13, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Af lys ville jeg nok vælge T5 for ikke at få problemmer med den varme en HQI afgiver.
30 Grader og du vil ikke have mange koraller tilbage i akvariet.
Og med den lille mængde vand skal der ikke meget til før du kan få problemmer og får vi en varm sommer så skal du bare se.

Temp i akvariet skal helst være stabil og ikke svinge alt for meget og kommer dit vand op på 29 grader og du køler vandet ned for hurtigt vil du stresse korallerne. Der vil måske ikke ske noget ved at gøre dette et par gange men sker det for tit er jeg ret sikker på at du vil kunne se det på dine dyr.

Derfor er det bla. også nemer at holde et støre akvarie det giver flere mugligheder i valg af teknik og dyr.
Men jeg ved godt du at du ikke har plads til et støre akvarie men så er du er også nød til at vælge noget fra hvis du vil holde et mindre akvarie som også kan være ret sjovt.

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det kan du god. Men det bedste er at du får lidt lys over for at få hurtiger gang i algerne.

Har du overvejet et lille Boyu 58L i stedet for.
http://www.akvarieselskabet.dk/Saltvand ... ium58liter

Steen
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Mvh kim

rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

okay:) jeg har set på de små boyuér men jeg syntes desværre ikke de er ret kønne, og jeg vil nok bare ærge mig over at jeg købte det.. men ville ikke have noget imod at købe et andet nano, bare det hele ikke lignede plast :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Måske dette er noget for dig så... De fleste jeg har hørt om er glade for det, og så er det med tunze skummer og cirkulation. Synes personligt det virker til at være bedre kvalitet end boyu.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Hovsa det gik så stærkt at jeg glemte linket: http://www.reefs.dk/Nano%2075%20liter.htm :oops:

Mvh

rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

Ved i hvad sådan et koster, syntes ikke jeg kan se en pris på hans side? men der kommer desværre nok alligevel til at gå et halvtårstid inden jeg kommer igang, der flytter jeg hjemmefra:) var også ved at købe et brugt af en anden, men det nåede at blive solgt, og måtte ikke starte et op, så lige nu samler jeg bare det sammen jeg skal bruge og samler info om det hele:)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ring til manden hans tlf nr står nederst på siden.

Vil lige sige han heder Jens Jørgen og er super flink tidliger akvarieforhandler. Og han ved rigtig meget om saltvand.

Steen
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af rastachuza »

Nu ville jeg lige høre om der er noget bundlag der er bedre end andet, med hensyn til kornstørrelse og farve, da jeg flere gange har fået advarsel mod at købe hvide sten til ferskvand, da der lettere danner alger..
og det samme med sten er der nogen der er bedre end andre er?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg bruger fint koralgrus.

Steen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Da jeg talte med Jens-Jørgen for et par måneder siden stod sådan et 75ltr nano i 4000,- inkl En ekstra cirkulationspumpe bygget ind i baggrunden. Har aldrig mødt ham, men han er en flink fyr i telefonen. Tror ikke man går helt galt i byen hos ham. :)

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"