Måske opstart!
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Måske opstart!
Hejsa
Jeg går lidt og overvejer at starte en balje/nano op. størrelsen bliver nok imellem 60-250l. Vil ikke have noget reefkeramik eller stenkoraller, kun ls, lidt fisk og blødkoraller.
Mit spørgsmål er så hvor besværligt det er at holde et mindre saltvand kørende, altså om det er nemmere med et lille frem for et stort akv? Ved fra ferskvand at jo flere liter jo nemmere er det at oprette en "simbiose" Der skal mere til før at det hele "vælter". Gør det sig også gældende ved saltvand??
Jeg går lidt og overvejer at starte en balje/nano op. størrelsen bliver nok imellem 60-250l. Vil ikke have noget reefkeramik eller stenkoraller, kun ls, lidt fisk og blødkoraller.
Mit spørgsmål er så hvor besværligt det er at holde et mindre saltvand kørende, altså om det er nemmere med et lille frem for et stort akv? Ved fra ferskvand at jo flere liter jo nemmere er det at oprette en "simbiose" Der skal mere til før at det hele "vælter". Gør det sig også gældende ved saltvand??
- Fiskeminister
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kolding
Re: Måske opstart!
Jo større balje du har, jo nemmere er det os at holde styr på dine værdier... så big is better.. .

Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !
Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Men samtidigt kan man sige at der er et "sweetspot" omkring 300 liter hvor der er muligt at holde gode værdier og der er godt udstyr tilgængeligt som ikke koster alverden.
- Fiskeminister
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Det er rigtig nok... det koster lidt ekstra når man kommer der op omkring.. så ska mán jo lige gøre op med sig selv hvor meget tid/ penge man vil ligge i det... men jeg sys nu godt det kan betale sig i sidste ende lige gi den 100kr seddel ekstra.. ordentlig udstyr spare dig for en del ekstra omkostninger og problemer...
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
syntes de små akvarier er alt for dyre, og har alt for mange begrænsninger, så vil klart heller bruge pengene på at starte 200-300l op, end at bruge penge på nogle af de små nano akvarier, som jeg syntes er utrolig dyre i forhold til., samtidig er fyldt med så mange begrænsninger.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Problemet med saltvand er at jo flere liter jo flere dollars koster det.
Men hvis små baljer generalt er svære at holde liv i, koster det jo også i sidste ende.
Og som StarF skriver så synes jeg også at de små akvarier i indkøb er ret dyre.
Hvad er et realistisk prisniveau at opstart incl. alt.(LS, lidt fisk og koraller, salt osv.) for et brugt i størrelse 250-350L?
Men hvis små baljer generalt er svære at holde liv i, koster det jo også i sidste ende.
Og som StarF skriver så synes jeg også at de små akvarier i indkøb er ret dyre.
Hvad er et realistisk prisniveau at opstart incl. alt.(LS, lidt fisk og koraller, salt osv.) for et brugt i størrelse 250-350L?
Det er meget svært at sige hvad et komplet system koster det kommer helt an på hvad du forlanger at teknik, fisk, koraller.
Skal du ud og have et flot akvarie med møbel. Brugt ligger de på ca.3000-4000 kr et nyt fra feks. geis koster det + 10.000 kr for et nyt.
Der ud over skal du bruge noget lys og vælger du en lampe du kan holde ud at se på koster de ca 1500-3000 kr brugt.
En god skummer koster ca 1500 kr og op efter.
Lev.sten ca 2200 kr.
Fisk fra 100 kr og op efter.
Koraller fra 25 kr (fragtment ) lidt mere sjældne koraller kan snilt koste 1500 kr.
Men igen det er død svært at sætte en pris på et komplet system.
Mit gamle 400L kostede mig langt mere en 30 kilo.
Steen
Skal du ud og have et flot akvarie med møbel. Brugt ligger de på ca.3000-4000 kr et nyt fra feks. geis koster det + 10.000 kr for et nyt.
Der ud over skal du bruge noget lys og vælger du en lampe du kan holde ud at se på koster de ca 1500-3000 kr brugt.
En god skummer koster ca 1500 kr og op efter.
Lev.sten ca 2200 kr.
Fisk fra 100 kr og op efter.
Koraller fra 25 kr (fragtment ) lidt mere sjældne koraller kan snilt koste 1500 kr.
Men igen det er død svært at sætte en pris på et komplet system.
Mit gamle 400L kostede mig langt mere en 30 kilo.
Steen
- Fiskeminister
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg har lige købt et 760l med sump, skummer, lys, retur pumpe, det har jeg gi´et 4700kr brugt.. men så ,mangler jeg stadig LS og bundlag + cirkulation... så der kommer ihvertfal et par tusind oven i endnu..