Hej.
jeg kunne vildt godt tænke mig en Z. xanthurus, så har lige et par spørgsmål.
jeg har en gul kirurg på cirka 10cm, som har gået i baljen i et godt stykke tid nu, og ved der kan blive nogle problemer med at tilføre en xanthurus, men bør jeg gå efter en der er større eller mindre ind den gule ?
og hvordan er xanthurus temperment i forhold til den gule ?
der ud over har jeg ønsket mig en sohal i lang tid, og tænker på om jeg kan smide en i mit 300L i mini/frag størrelsen ? ( skal lige siges at der er et 510L på vej i nærmere fremtid 170x50x60cm )
og hvor hårdfør er en sohal ?
Z. xanthurus og sohal spørgsmål
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
Z. xanthurus og sohal spørgsmål
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Z. xanthurus og sohal spørgsmål
Jeg har haft en gul og en xanthurus sammen. Den gule var i baljen først, så xanthurusen blev tævet fra dag 1. Jeg endte med at sætte den gule ned i sumpen i nogle dage, og da den kom tilbage, svømmede de sammen.
Så hvis du skal købe en, så skal den helt klart være større end den du har i forvejen.
Jeg ville syntes at det var synd at sætte en Sohal i et 300 liters akvarie. Så hellere vente på en større balje
Så hvis du skal købe en, så skal den helt klart være større end den du har i forvejen.
Jeg ville syntes at det var synd at sætte en Sohal i et 300 liters akvarie. Så hellere vente på en større balje

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Skal selv til a have mig nogle flere kirurgfisk , så følger med her.
Har selv tænkt på sohal men tror jeg dropper den og holder mig til seljfinnerne..
Kan man holde allesammen sammen, tænker ville 3 gule holde sammen mod en lilla eller hvordan?
Har selv tænkt på sohal men tror jeg dropper den og holder mig til seljfinnerne..
Kan man holde allesammen sammen, tænker ville 3 gule holde sammen mod en lilla eller hvordan?
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Hvis du gør forsøget gul vs. lilla vil jeg anbefale at de som minimum er lige store... Og have villighed til at måtte indfange den gule hvis det sandsynligt går galt som Christian beskriver!
- sohal er sarte som så små, og har større dødelighed... Dertil er dit desuden for lille, samme går for din planlagte opgradering!
Jeg undskylder, jeg mener ikke noget negativt med dette. Men din generelle smag i fisk, ville jeg undersøge priser for et større upgrade. Jeg ved dog at vi pt. er i situation med finanskrise, og jeg ved at træerne ikke vokser ind i himlen... Men hvis du har bestemt dig for at trække i spender bukserne, så gem den sum og vent. Og spar en større sum op... Det vil du ikke fortryde!
Jeg har holdt sohal i mit 810 liters og kom af med den da jeg syntes at den var blevet for stor med sine ca. 17 cm.
Denne boltrer sig idag i MiksBiks 2020 liters, og jeg havde stor glæde ved ligefrem at se den ændre sig til at udvise mere naturlig adfærd som jeg ikke så her...
Dette sammen med Kirurger jeg har set udfolde sig i kattegat Centret har rokket ved at jeg holder en personlig grænse for 25 cm udvokset for Kirurger i mit næste akvarie: 150x 125x 75. Udover denne størrelse får vi ikke ægte glæde og fornøjelse ved vores fisk!
- Jeg ved at det er et ømtåleligt emne. Men dette min mening...
Og jeg ved at man ikke kan sammenligne med det plads et offentligt akvarie kan tilbyde, men at se fisken udfolde sig naturligt. Det kan rokke ved opfattelsen!
- Min sohal hos MiksBiks:
Jeg kan supplere til dette med at man lige har fået en ind i Kattegat Centret som skønnedes for stor til deres nye 5000 liters attraktion, denne måtte derfor i stedet i "Haj tanken". Et kar på 500. 000 liter... Jeg skal forsøge med et par billeder af den imorgen!
- sohal er sarte som så små, og har større dødelighed... Dertil er dit desuden for lille, samme går for din planlagte opgradering!
Jeg undskylder, jeg mener ikke noget negativt med dette. Men din generelle smag i fisk, ville jeg undersøge priser for et større upgrade. Jeg ved dog at vi pt. er i situation med finanskrise, og jeg ved at træerne ikke vokser ind i himlen... Men hvis du har bestemt dig for at trække i spender bukserne, så gem den sum og vent. Og spar en større sum op... Det vil du ikke fortryde!
Jeg har holdt sohal i mit 810 liters og kom af med den da jeg syntes at den var blevet for stor med sine ca. 17 cm.
Denne boltrer sig idag i MiksBiks 2020 liters, og jeg havde stor glæde ved ligefrem at se den ændre sig til at udvise mere naturlig adfærd som jeg ikke så her...
Dette sammen med Kirurger jeg har set udfolde sig i kattegat Centret har rokket ved at jeg holder en personlig grænse for 25 cm udvokset for Kirurger i mit næste akvarie: 150x 125x 75. Udover denne størrelse får vi ikke ægte glæde og fornøjelse ved vores fisk!
- Jeg ved at det er et ømtåleligt emne. Men dette min mening...

Og jeg ved at man ikke kan sammenligne med det plads et offentligt akvarie kan tilbyde, men at se fisken udfolde sig naturligt. Det kan rokke ved opfattelsen!
Jeg kan supplere til dette med at man lige har fået en ind i Kattegat Centret som skønnedes for stor til deres nye 5000 liters attraktion, denne måtte derfor i stedet i "Haj tanken". Et kar på 500. 000 liter... Jeg skal forsøge med et par billeder af den imorgen!

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
godt at se min gamle sohal har det godtWilliam Jr skrev:

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Det har den.StarF skrev:godt at se min gamle sohal har det godtWilliam Jr skrev:

Og han er mindst ligeså glad for den som både du og jeg var, og med rette. Den er et rigtig fint eksemplar!

/Flemming,