Jeg er studerende på Arkitektskolen og jeg er i øjeblikket igang med et projekt, der handler om at lave et (fiktivt) landbaseret anlæg til akvakultur. Jeg har valgt, at der primært skal opdrættes tunfisk, da arten er meget truet og da vi bruger mange ressourcer og megen energi på at importere den fra den anden side af kloden. Derfor kan det være interessant med en lokal tunfiske-produktion.
Mit anlæg skal være et recirkuleret anlæg a la et akvarium, hvor op til 98% af vandet i produktionen renses og genbruges løbende. Jeg er naturligvis klar over, at det kræver en del teknisk i form af diverse filtre m.v., men i øjeblikket er jeg også lidt på udkig efter alternative og mere økologiske løsninger. Jeg har eksempelvis set, at man i Boston Havn er begyndt at bruge østers til at rense vandet dér og det er sådan noget, jeg er interesseret i. Et andet eksempel kunne være, at man bruger organisk affald til at generere CO2, som bruges til alger, der igen bruges til dyreplankton - som så fodres til de mindste fiskelarver.
Jeg håber, I kan se, hvor jeg vil hen: Jeg vil rigtig gerne ha´ noget inspiration fra jer, hvis I har set eksempler på noget lignende, hvor man kan bruge vugge-til-vugge-princippet.
Alle input er velkomne - det må gerne være både helt lavteknologisk og lidt tosset

Mvh.
Jesper