at holde barracuda i et akvarium ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

at holde barracuda i et akvarium ?

Indlæg af Alexcpdk »

Hejsa.

Jeg har set at Moby/Deepocean kan skaffe barracudaér i small størrelse, og tænker på om det kan lade sig gøre at holde sådan et bæst i f.eks 500L ?

nu ved jeg ikke hvor stor en small er, men hvis man kan få dem i f.eks . 20cm størrelse, så kunne det måske lade sig gøre ?
de bruger jo meget tid på bare at stå helt stille i vandet, så de ville måske gå i nogle mdr. inden den så kan ryge vidre til at offenligt akvarie ( skal man selvf. chekke først )

hvad mener i, tror i det kan lade sig gøre ?
jeg mener at have et billeder fra en forhandler i jylland, der havde en lille gående i et show akvarie
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: at holde barracuda i et akvarium ?

Indlæg af martin L »

uden have have hold i det ville jeg mene at man kan holde alle fisk når deres størrelse passer til akvariet

man skal bare sælge den videre når den bliver for stor og det kræver jo at der er en køber
umiddelbart lyder det ikke som en særlig god ide og en på 20cm er da ihvertfadl alt for stor efter min mening

at forhandlerne har dem i et show akvarium betyder nul og nix de gør det jo af hensyn til deres forretning og ikke af hensyn til fisken.

et glimrende eksempel er en tråd som jeg startede http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=32992 ang flagermusfisk som de havde hos plante importen, de talte meget varmt om den og sagde at det ikke var noget problem at holde den, jeg undersøgte heldigvis sagen inden og fandt ud af at det er en fisk man skal holde sig fra

det er self os det du gør her og min pointe er bare at man ikke skal stole blindt på hvad en forhandler gør
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

en anden lille detalje er at den slags rovfisk normalt vokser ret hurtigt, så de kræver godt med proteinrigt foder, og sviner derfor meget voldsomt
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nu ved jeg ikke hvad en "tiny" barracuda er for en størrelse, men f.eks. guldmarkal er jo også et glubs rovdyr som nogle holder mens de er små (og som Tivoli har i stor størrelse)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Hougaard skrev:Nu ved jeg ikke hvad en "tiny" barracuda er for en størrelse, men f.eks. guldmarkal er jo også et glubs rovdyr som nogle holder mens de er små (og som Tivoli har i stor størrelse)
jep, men de hører heller ikke til i alm. akvarier
vi kender det jo osse fra ferskvand, red-tail catfish, pangasius osv osv osv
nogen fisk bliver bare for store, selvom de er flotte
Mvh. Brian
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

nu kan fisk jo vennes til at gå i det værst tænkelige vand så det med fodring tror jeg ikk man skal tænke på.
det er jo ikk sikkert at manden vil ha et koral rev sammen med en baracude.
det er os begrænset hvor hurtig den vil vokse da den højst sansynligt vil vokse nogenlunde efter forholdene.
jeg havde bare sprunget ud i det hvis det var noget jeg godt tænke mig.
baracudaer fås meget små, os alt for små.
det er slet ikk umuligt at få en baracuda på omkring 10 til 15 cm.
så er den os i en størrelse hvor den levedygtig i et akvarie og jeg er overbevist om at det kan være en sjov fætter at fodre på :D
jeg ved at Aquastyle i Esbjerg har haft en hjemme på et tidspunkt
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

foxtrot skrev:nu kan fisk jo vennes til at gå i det værst tænkelige vand så det med fodring tror jeg ikk man skal tænke på.
det er os begrænset hvor hurtig den vil vokse da den højst sansynligt vil vokse nogenlunde efter forholdene.
ja se nu har jeg så haft en del rovfisk gennem tiderne, osse flere af de større arter og én ting har de haft til fælles, de voksede alle utroligt hurtigt, også i mindre akvarier
og fordi man kan tilvænne en fisk til at leve under kummerlige forhold, er det ikke ensbetydende med at man skal gøre det

tværtimod bør man tilstræbe at give dem så optimale forhold som det er muligt. og så sende dem videre når de bliver for store,
men det bliver stort set umuligt at komme af med en barracuda eller lignende der har levet under elendige forhold, hvis den da ikke er død inden

jeg ved godt at vi mange gange går på kompromis med hvad der er optimalt, men vi behøver jo ikke at anskaffe fisk som vi ved ikke vil trives i længden

og netop i saltvandshobbyen bør vi tænke os ekstra grundigt om, da vi i de fleste tilfælde høster direkte fra naturen... ved godt jeg lyder frelst...
Men der er rigtig meget fokus på hobbyen, og jeg vil meget gerne kunne dyrke denne fine hobby om 10 år.

btw, nu nævnte Hougaard jo de fine små guldmakreller, jeg har set der er flere der har anskaffet dem, hvor er de nu?
de burde jo kunne findes i de offentlige akvarier rundt omkring, da de formodentligt er vokset ud af deres ejeres akvarier :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Brian C skrev:
foxtrot skrev:nu kan fisk jo vennes til at gå i det værst tænkelige vand så det med fodring tror jeg ikk man skal tænke på.
ja se nu har jeg så haft en del rovfisk gennem tiderne, osse flere af de større arter og én ting har de haft til fælles, de voksede alle utroligt hurtigt, også i mindre akvarier
og fordi man kan tilvænne en fisk til at leve under kummerlige forhold, er det ikke ensbetydende med at man skal gøre det

tværtimod bør man tilstræbe at give dem så optimale forhold som det er muligt. og så sende dem videre når de bliver for store,
men det bliver stort set umuligt at komme af med en barracuda eller lignende der har levet under elendige forhold, hvis den da ikke er død inden

jeg ved godt at vi mange gange går på kompromis med hvad der er optimalt, men vi behøver jo ikke at anskaffe fisk som vi ved ikke vil trives i længden

og netop i saltvandshobbyen bør vi tænke os ekstra grundigt om, da vi i de fleste tilfælde høster direkte fra naturen... ved godt jeg lyder frelst...
Men der er rigtig meget fokus på hobbyen, og jeg vil meget gerne kunne dyrke denne fine hobby om 10 år.

btw, nu nævnte Hougaard jo de fine små guldmakreller, jeg har set der er flere der har anskaffet dem, hvor er de nu?
de burde jo kunne findes i de offentlige akvarier rundt omkring, da de formodentligt er vokset ud af deres ejeres akvarier :wink:
Jeg kunne ikke være mere enig :GO
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg synes det er super at i giver jeres meninger til kende, det var jo det der var mening med tråden :GO
nu ved jeg jo som sagt ikke hvor små man kan få dem, men det er en super fed fisk.

den skulle selvf. ikke gå i et rev akvarie, men bare et FOWLR akvarie, med f.eks en muræne.

og der skulle laves en aftale med f.eks. danmarks akvarie eller tivoli om at de kunne overtage den.

jeg overvejede på et tidspukt at anskaffe en baby Gymnothorax funebris som jo bliver ca 2,5M!! og der snakkede jeg både med tivoli og DK akvarie, og de vil begge meget gerne aftage den, nå den blev for stor.

det endte så med at købte en voksen Muraena pavonina som ikke bliver større end ca 50cm, så det er lidt mere permenent.

jeg fandt en lille video med en fyr der holder en rimlig stor barracuda i et mindre akvarie, det er ikke optimale forhold må man sige.

men bæstet er godt nok hurtigt :W
Mvh
Alexander

fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6230 Rødekro

Indlæg af fiero »

jeg ville sammenligne det med at have en krokodille gående i et badekar....

hvor mange af dem der så skriver her at den bliver for stor, har så ikke fisk der blir 40cm? synes generelt der er mange der har fx en palet...
ja det tar lidt tid før de er voksne, men er det ikke fordi de ikke får nok at æde?
i akvariet vil de fleste ikke hælde fodderet i hovedet på fiskene, pga vandværdierne. jeg tror det er grunden til de ikke vokser så stærkt....
hvis jeg har ret, vil det så betyde at de fleste faktisk sulter deres fisk for at holde værdierne så korallerne stadig er pæne?

jeg ville gerne have nogle kirurger, men vil ikke være det bekendt at smide en fisk i et 350L (eller 600l, hvis jeg havde det) der blir 40cm. ville virkelig gerne have en z. desjardinii, men ved ikke rigtig om jeg synes det er ok at smide den i et 350L hjørneakvarie....

bare lige et par tanker.... ikke for at træde nogen på tæerne.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

du træder skam ingen over tæerne, som jeg skrev bliver der indgået kompromis'er.
der er forskel på at have kirurger, og regulære rovfisk. min erfaring er at bl.a kirurger ikke vokser nær så hurtigt som kødædere,
og jeg sulter bestemt ikke mine kirurger, jeg har bare valgt ekstra teknik for at holde mine vandværdier iorden
det er osse lettere at komme af med kirurger, end det er med en halv meter glubsk rovfisk

noget helt andet er så at mange rovfisk er utroligt kedelige, på alle andre tidspunkter end lige fodringen

men min holdning er vist ret tydelig nu... selvom jeg udemærket forstår fascinationen, jeg har da selv haft tanken på et tidspunkt, men besluttede mig for at ville jeg se cuda'er, så må jeg tage på en dykkersafari, eller købe mig en DVD med dem
Mvh. Brian
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nu får Klovnfisken en enkelt hjem på tirsdag :)
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Ja har lige læst det, tror jeg skal ind og kig på den, og se hvor stor den er :)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Den står i listen som "tiny" - så nu må vi se - Han havde tænkt sig at den skulle gå lidt i vinduesakvariet - men hvis der er en seriøs køber så plejer han jo at være til at handle med :)
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

Hougaard skrev:Nu ved jeg ikke hvad en "tiny" barracuda er for en størrelse, men f.eks. guldmarkal er jo også et glubs rovdyr som nogle holder mens de er små (og som Tivoli har i stor størrelse)

hvor hurtigt vokser de egentligt, ved godt de bliver 1 meter eller lidt mere, men de sælges meget små mener jeg da ned til 3-5cm, det må da være muligt at holde dem lidt, mener da også at have set billeder af et akvarium her på forum med dem i men kan ikke huske hvilket...
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg skrev lidt med Thomas, de få en hjem, men han kan sagtens skaffe dem, han siger at han husker størrelsen som 10-15cm, og de står jo for det meste stille i vand søjlen.

tror de vokser rigtig hurtigt. og 1 meter kan vist ikke gøre det, mener de findes på omkring 2,5meter
Mvh
Alexander

verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af verup »

ja kan godt se jeg ikke har forklaret mig helt godt nok der men jeg spurgte egentligt til guld makrelerne :oops:
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

verup skrev:ja kan godt se jeg ikke har forklaret mig helt godt nok der men jeg spurgte egentligt til guld makrelerne :oops:
De vokser desværre også rigtig hurtigt, mener jeg fik fortalt at de voksede til dobbelt størrelse på 3-4mdr. :dizzy:
Mvh
Alexander

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Man kan sikkert også skaffe Tun og Marlins... (!) Men er der afsætning for dem, når de før man aner er vokset ud af baljen?? Og til hvem...

- Man kan skaffe mange ting... Men er det egnet for den private akvarist?? Og er et offentligt akvarie gearet til at en privat akvarist kommer dumpende med noget som skal fodres med handsker (!), eller decideret er blevet farligt??... Og løber de risikoen at miste det i tanken mindre end baracudas mund!
Jeg tror at baracuda i modsætning til hajer er sultne og angriber, fodringstid eller ej!

- Blot min mening. :Peace:

God Week-End :beer:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2600 Glostrup

Indlæg af soreng »

jeg syntes at man hele tiden skal tænke så optimalt på fisken som muligt

som dykker ser jeg mange fisk, der vil passe ned i baljen lige nu, men hvad med om 3 måneder, og som tidligere nævnt vi plukker fra naturen, og derfor må vi sætte fisken højre, end vores lyst til at se på noget flot i baljen.

i naturen ses de fleste barracuda'er i stime, og mange gange i tornado, hvilket er deres natur, hvis vi skal have det i baljen, er vi da i det mindste forpligtet til at tilbyde fisken så virkelighedstro forehold som muligt.

Er det ikke den måde vi alle bygge baljen op på, at den skal ligne så meget som muligt.

og ellers kan jeg anbefale en 10 armet kæmpe blæksprutte, den er flot evt. i et RSM250
RSM 250 med aquamedic køler, overvejer nitrat of fosfat filter.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Barracuda ?

Hvilken én snakker vi om her ?

Sharpfin barracuda, Sphyraena acutipinnis Day, 1876.
Guinean barracuda, Sphyraena afra Peters, 1844.
Pacific barracuda, Sphyraena argentea Girard, 1854.
Great barracuda, Sphyraena barracuda (Edwards in Catesby, 1771).
Northern sennet, Sphyraena borealis DeKay, 1842.
Yellowstripe barracuda, Sphyraena chrysotaenia Klunzinger, 1884.
Mexican barracuda, Sphyraena ensis Jordan & Gilbert, 1882.
Yellowtail barracuda, Sphyraena flavicauda Rüppell, 1838.
Bigeye barracuda, Sphyraena forsteri Cuvier, 1829.
Guachanche barracuda, Sphyraena guachancho Cuvier, 1829.
Heller's barracuda, Sphyraena helleri Jenkins, 1901.
Sphyraena iburiensis Doiuchi & Nakabo, 2005.
Pelican barracuda, Sphyraena idiastes Heller & Snodgrass, 1903.
Sphyraena intermedia Pastore, 2009[7]
Japanese barracuda, Sphyraena japonica Cuvier, 1829.
Pickhandle barracuda, Sphyraena jello Cuvier, 1829.
Lucas barracuda, Sphyraena lucasana Gill, 1863.
Australian barracuda, Sphyraena novaehollandiae Günther, 1860.
Obtuse barracuda, Sphyraena obtusata Cuvier, 1829.
Southern sennet, Sphyraena picudilla Poey, 1860.
Red barracuda, Sphyraena pinguis Günther, 1874.
Sawtooth barracuda, Sphyraena putnamae Jordan & Seale, 1905.
Blackfin barracuda, Sphyraena qenie Klunzinger, 1870.
European barracuda, Sphyraena sphyraena (Linnaeus, 1758).
Sphyraena tome Fowler, 1903.
Yellowmouth barracuda, Sphyraena viridensis Cuvier, 1829.
Sphyraena waitii Ogilby, 1908.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Sphyraena putnamiae Sawtooth Barracuda
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Alexcpdk skrev:De vokser desværre også rigtig hurtigt, mener jeg fik fortalt at de voksede til dobbelt størrelse på 3-4mdr. :dizzy:
Løsningen er simpel:

Billede

+

Billede
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af verup »

Hougaard skrev:
Alexcpdk skrev:De vokser desværre også rigtig hurtigt, mener jeg fik fortalt at de voksede til dobbelt størrelse på 3-4mdr. :dizzy:
Løsningen er simpel:

Billede

+

Billede

:K :K :K
ja det er da en mulighed, men det må jo også være muligt at holde dem det meste af et år alligevel så, nogen der ved hvad sådan nogle helt små nogle koster?
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Ja - de smager sku fantastisk !
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Hougaard skrev:Sphyraena putnamiae Sawtooth Barracuda
søgte lidt på nettet og det ser ud til at det er en art der "kun" bliver op til 87cm.
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fik set de barracuda'er Thomas havde fået 4-5cm tror jeg de var
og prisen var omkring 400-500 kr
en hel anden ting hvor store blir de der blue spotted rokker?!
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

4-5cm ? hvor mange fik han ? ku være man skulle prøve en :)
Mvh
Alexander

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"