Mandarinfisk - hvornår???
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Mandarinfisk - hvornår???
Hej
Et af mine ønsker med min 300 liters balje er, at få en mandarinfisk deri.
Jeg ved de er svære at holde, og de kun spiser de få levende smådyr der
selv kommer i akvariet.
Mit akvarie har kørt i 3 månederne, og har kørt super godt fra dag 1!
Jeg har hurtigt set små krebslignende dyr smutte rundt omkring, men ser dem
nu kun, hvis jeg løfter en koral eller vender en sten.
Så spørgsmålet er, tør jeg putte en mandarinfisk i baljen nu?
Nogle siger der skal gå laaaaaaaaaaang tid før man kan putte sådan en fisk i baljen,
men hvad er det helt præcist man går og venter på?
Håber nogen kan hjælpe!
Kenneth
Et af mine ønsker med min 300 liters balje er, at få en mandarinfisk deri.
Jeg ved de er svære at holde, og de kun spiser de få levende smådyr der
selv kommer i akvariet.
Mit akvarie har kørt i 3 månederne, og har kørt super godt fra dag 1!
Jeg har hurtigt set små krebslignende dyr smutte rundt omkring, men ser dem
nu kun, hvis jeg løfter en koral eller vender en sten.
Så spørgsmålet er, tør jeg putte en mandarinfisk i baljen nu?
Nogle siger der skal gå laaaaaaaaaaang tid før man kan putte sådan en fisk i baljen,
men hvad er det helt præcist man går og venter på?
Håber nogen kan hjælpe!
Kenneth
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: Mandarinfisk - hvornår???
Hvis alt går vel og du har mange sten.....så et års tid.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
hvad skal helt præcis gå vel??
Jeg har 45kg. sten til 300 liters akv og 70 liters sump.
hvorfor et helt år?
hvorfor et helt år?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det med et år er, så du har fået opbygget en stor nok bestand af pods, som de lever afKenneth Jensen skrev:hvad skal helt præcis gå vel??
hvorfor et helt år?

Tror, at Leif mener, at der kan jo gå meget galt på et år
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Nick Ørvad
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5350 Rynkeby
- Geografisk sted: Fyn Kerteminde
Jeg har omkring 90 kg sten i akvariet og hele baggrunden er reef keramik.
Min sidste mandarin sultede og akvariet er 1,5 år gammelt, den havde mad til cirka to måneder så begyndte den at skrumpe
Men jeg har også en lille flok apagon der gerne tager pods...
Tror man skal satse på at give dem artemia, selvom det lidt svært at give en mandarin foder.
Har set nogle bruge tomme flasker med levende artemia i, mandarinen kan så svømme ind i flasken og æde af dem.
Jeg havde kun artemia nauplier og tror de var for små, for mandarinen viste ikke interesse for min flaske.
Min sidste mandarin sultede og akvariet er 1,5 år gammelt, den havde mad til cirka to måneder så begyndte den at skrumpe

Men jeg har også en lille flok apagon der gerne tager pods...
Tror man skal satse på at give dem artemia, selvom det lidt svært at give en mandarin foder.
Har set nogle bruge tomme flasker med levende artemia i, mandarinen kan så svømme ind i flasken og æde af dem.
Jeg havde kun artemia nauplier og tror de var for små, for mandarinen viste ikke interesse for min flaske.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det er pods bestanden leif henviser til. Det er utroligt vigtigt at der er en god bestand. Da de virkelig spiser mange pods.
Nogle snakker om ca 30-35 kg sten pr. mandarin, men det skal man kun se som en tommelfingerregel. Du kan i teorien have 100 kilo og en lav bestand af pods, dette kan jo have mange grunde. den mest normale vil nok være føde konkurrenter som den seks stribet gylte, der nemlig også spiser mange pods.
Jeg har, som Nick skriver, prøvet at fodre en mandarin med artemia i glas, problemet er at de andre fisk er hurtigere og hurtigt finder vej ind i flasken også. Mandarinen er en langsom spiser, så det er derfor den kan være så svær at fodre.
Nogle snakker om ca 30-35 kg sten pr. mandarin, men det skal man kun se som en tommelfingerregel. Du kan i teorien have 100 kilo og en lav bestand af pods, dette kan jo have mange grunde. den mest normale vil nok være føde konkurrenter som den seks stribet gylte, der nemlig også spiser mange pods.
Jeg har, som Nick skriver, prøvet at fodre en mandarin med artemia i glas, problemet er at de andre fisk er hurtigere og hurtigt finder vej ind i flasken også. Mandarinen er en langsom spiser, så det er derfor den kan være så svær at fodre.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
Jeg har også prøvet at fodre med artemia nauplier. Men har lige købt et 54L akvarie hvor jeg vil prøve at fodre dem så de kan blive støre og selv formere sig.
Jeg har tidligere prøvet at komme en ½ liter flaske i akvariet hvor jeg havde lavet hulet støre så en manderin kunne komme ind og tage fodret og det gjorde den.
De andre fisk stod pænt og ventede på de æg der blev virvlet ud af flasen til dem..Lidt sjovt.
Artemia nauplier skal fodres med tørgær efter 2-3 dage de er klægget og de er kønsmoden efter ca 15-17 dage og de føder/lægger æg ca 300.000 af gangen hvær 4 dag ca.
Går formeringen i stå foder man med Natrion.
Man fodre med tørgær så vandet bliver tåget og når vandet er klart igen fodre man igen osv.
De skal ikke have lys som voksne. Så en luftsten og et varmeleme og en balje de kan gå i er nok.
Jeg vil sige som de andre min ½ år før du kan komme en manderin fisk i baljen og helst længere tid men igen det kommer and på hvor mange kg lev sten du har i baljen og om de var indkørt fra starten af.
Steen
Jeg har tidligere prøvet at komme en ½ liter flaske i akvariet hvor jeg havde lavet hulet støre så en manderin kunne komme ind og tage fodret og det gjorde den.
De andre fisk stod pænt og ventede på de æg der blev virvlet ud af flasen til dem..Lidt sjovt.
Artemia nauplier skal fodres med tørgær efter 2-3 dage de er klægget og de er kønsmoden efter ca 15-17 dage og de føder/lægger æg ca 300.000 af gangen hvær 4 dag ca.
Man fodre med tørgær så vandet bliver tåget og når vandet er klart igen fodre man igen osv.
De skal ikke have lys som voksne. Så en luftsten og et varmeleme og en balje de kan gå i er nok.
Jeg vil sige som de andre min ½ år før du kan komme en manderin fisk i baljen og helst længere tid men igen det kommer and på hvor mange kg lev sten du har i baljen og om de var indkørt fra starten af.
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det var da pænt af de andre fisk at vente, så heldig var jeg ikke. Lige gyldigt hvordan hullet vente eller hvor lille det var, så kom de ind og snuppede det meste af maden fra mandarinen. Så det endte med jeg måtte sælge den så den havde en bedre overlevelseschance.spdiving skrev:Jeg har også prøvet at fodre med artemia nauplier. Men har lige købt et 54L akvarie hvor jeg vil prøve at fodre dem så de kan blive støre og selv formere sig.
Steen
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Kenneth, det du selv kan gøre er at plante godt med caulerpa i din sump. Et tykt bundlag i refugiet ( min 3 cm ) en del småsten og rubble ovenpå. Hvis du så laver en blendet opløsning af frostfoder og fodrer dit refugium over sandbunden fx hver 2. dag når lyset er slukket med ca 1 cm3 frostfoder så skal du se liv efter 1 månedKenneth Jensen skrev:hvad skal helt præcis gå vel??
hvorfor et helt år?

Så skal jeg garantere du kan holde en mandarin efter kun 2 måneder - din podsbestand eksploderer og du får hele tiden transporteret æg og larver op i hovedtanken til at erstatte det din mandarin har ædt! Det vigtige er bare at din refugievand ikke kommer forbi skummeren på vej tilbage til tanken.
Pods er ikke kun vegetarer - som alt andet i vores systemer vil de gerne fodres..
SPS : Stability provides succes