kedelige koraller efter akvarieskift.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
NemoNemlig
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

kedelige koraller efter akvarieskift.

Indlæg af NemoNemlig »

Hej. Vi har lige fået os et større akvarie og flyttede vores koraller over i det i fredags men de hænger alle med hovedet der skal dertil siges at alle fiskene er super at se på og spiser godt
2 klovne 1 damsel 1 bicolor 1 blinklys og 2 danebrogsrejer vandværdierne er osse ok vi har brugt sand vand og sten fra det gamle akvarie ikke at forglemme det gamle var på 128 liter det nye er på 430 liter kan problemet være for lidt næring i vandet efter skiftet ? håber nogen kan bidrage med lidt gode råd :smart: ......
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: kedelige koraller efter akvarieskift.

Indlæg af Lord Mike »

Det er nok snarere tværtimod...

Når du flytter rundt på dine LS kan det ikke undgåes at der frigives en masse nærringsstoffer i vandet, og koraller er netop langt mere følsomme vedr. dette end fisk er. Mange fisk kan faktisk tåle en ret stor værdi af "forkerte" næringsstoffer hvorimod korallerne er langt mere sarte. Dit nye akvarie ville nok have haft bedst ved at du havde startet op med helt nyt vand og fik skyllet dine LS godt og grundig i det gamle vand fra det tidligere akvarie.

Har du mål dine værdier?? og hvilken??
NemoNemlig
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af NemoNemlig »

Vi har målt nitrit nitrat og amonium som alle er fine ............og tak for det hurtige svar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Disse værdier er langt fra nok til at finde synderen, der skal også måles for salt, temp, ph, po4, ca, mg og kh som alle er vigtige for koraller.

Hvis de værdier som du har målt for er "fine" hvad de så end ligger på!! Så er det faktisk første gang jeg har hørt om dette efter en flytning eller omrokering. Af samme årsag er det også vigtigt at man bruger nogle gode testsæt da mange er alt for tvetydig i deres målinger og derved giver et unøjagtige resultater. En anden ting er naturligvis at koraller også lige skal tilvende sig de nye omgivelser.

Personlig har jeg haft store problemmer ved at genbruge et bundlag efter en flytning og vil derfor aldrig genbruge et bundlag igen. Specielt efter at bundlaget har været over vand et stykke tid, da mange bakterier dør hurtig i sandet, derfor køber jeg altid nyt bundlag i disse sitiuationer.
NemoNemlig
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af NemoNemlig »

Hej igen jeg bruger red sea testsæt meeeen har ikke målt alle de ting du nævner der skal vist yderligere testsæt til men en ting der osse er ændret væsentligt er lyset det gamle var et armatur med 2 compact rør det nye er med 2 t5 rør og 2 hqi lamper på 150 watt stykket hvad kan anbefales af testsæt det er jo en kæmpe jungle at finde ud af :dizzy:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

NemoNemlig skrev:Hej igen jeg bruger red sea testsæt meeeen har ikke målt alle de ting du nævner der skal vist yderligere testsæt til men en ting der osse er ændret væsentligt er lyset det gamle var et armatur med 2 compact rør det nye er med 2 t5 rør og 2 hqi lamper på 150 watt stykket hvad kan anbefales af testsæt det er jo en kæmpe jungle at finde ud af :dizzy:
Jeg bruger Salifert testsæt. Ved Phophat skal du bruge Rowa's. Det er lidt pebret i pris, men det er et af de mest præcise til måling af Phosphat:

http://petsupply.dk/rowa-high-sensitivi ... -3496.html
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det skal nok lige afklares, hvilke koraler der er tale om.
Jeg går ikke ud fra, at det er stenkoraller, når de har haft det godt under så forholdsvis lidt lys.

Blødkoraller kan godt se noget sølle ud, når de er blevet flyttet. Til gengæld er de fleste så hårdføre, at de ikke lige går til, selvom deres miljø er lidt ringe.

KH, Ca og Mg er også mindre væsentlige, når det drejer sig om blødkoraller.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er helt enig med Nolan om sagen. Blødkoraller kan godt stå lang tid og se trætte ud, for så igen at vende tilbage til tidligere tiders glans.
NemoNemlig
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af NemoNemlig »

Hej tak for de mange indlæg og ja det er blødkoraller vi har inden jeg køber for mange testsæt hjem vil jeg lige høre hvad er det mest væsentlige at måle på nuværende tidspunkt med fisk og blødkoraller ved ikke om jeg har forstået det ret om det er nok at have styr på nitrit nitrat og amonium det har fungeret indtil nu i skabet har jeg ca mg og stronium stående som jeg har tilført af og til samt happy life og easy life som jeg har brugt af og til specielt lige inden isætning af nye fisk :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at ph, no2 og no3 er det vigtigste lige nu. Men kh synes jeg også at du bør få check på fra start af.

Ca og Mg når du får stenkoraller. Strontium er ikke så vigtigt.
NemoNemlig
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af NemoNemlig »

Takker for hjælpen prøver med lidt tålmodighed og bestiller de omtalte testsæt hjem mon så ikke tiden klarer resten :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"