Kalkreaktor / Fosfatfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Kalkreaktor / Fosfatfilter

Indlæg af Gzus.dk »

Hej

Jeg er ved at planlægge de sidste ting inden jeg får mit akvarie på lørdag, og derefter skal til at købe mit teknik hjem.

Jeg er nået til kalkreaktoren og her har jeg et par spørgsmål.

1. Hvornår skal den tilsluttes. Er det først en nødvendighed at tilslutte den når jeg begynder at putte koraller i akvariet, eller er den fordel at starte med den noget tidligere. Har læst at kalkalgerne også godt kan lide sådan reaktor.

2. Tilslutningen. Jeg skal også køre med et fosfatfilter, og tænkte på om jeg kunne lade udgangen på fosfatfilteret føde kalkreaktoren ved at lave et bypass hvor resten af vandet kan løbe tilbage i sumpen, eller evt. føre det videre i returløbet ?

3. En anden ting er om jeg så skal tilslutte nitratfilteret en fødepumpe, fx. en Aquabee 500 eller om jeg skal lave et bybass på returløbet. Fosfatfilteret skal jo bruge 400-500 liter, så det vil tage en del af returvandet, med mindre jeg sender det videre i returløbet bagefter.

/Morten N
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor / Fosfatfilter

Indlæg af Kasper j. »

På det fosfatfilter skal du en pumpe på omkring 500 - 1000 l/t. Jeg bruger selv en eheim compact 1000 som kan reguleres. Jeg have problemer med at få en aquabee til at fungere. Synes ikke du skal lave bypass på returløber, det giver for meget besvær.

Jeg er selv ved at sætte min kalkreaktor op. En ting er vigtig i den forbindelse og der er at du ikke har for meget fosfat i vandet, da det hæmmer væksten af kalkalger og stenkoraller. Mit råd er at du venter med kalkreaktoren til mindst 3 mdr. efter akvariet er sat op.

Og når du nu ikke har sat akvariet op, så overvej at købe en så stor en sump som muligt, den koster måske 1000 kr. men de penge er givet godt ud.

Forresten hvis du mangler en god skummer så siger du bare til. Jeg har en i overskud ;-)

MVH
Kasper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at starte kalkreaktoren op før end behovet er der. Og selv om du får nogle koraller i, er det ikke sikkert de bruger så meget Ca at vandskiftene ikke kompenserer for forbruget. Start den først når du ikke kan holde trit med Ca indholdet mere.

Selvom et fosfat filter ikke kræver ret meget vand for at køre, bruger det alligevel mere end en kalkreaktor.
Men iden om en bypass er fin nok, det skal bare splittes op med nogle T-stykker og en hane.
Hvad er det for et fosfat filter du har købt, der skal have så meget vand??
Hvis din returpumpe ellers er kraftig nok, burde det ikke være noget problem, at lave et bypass der fra.
Det har jeg selv og på trods af at jeg er gået langt ned i effekt på returpumpen, ser det ikke ud til at være et problem.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Carsten skrev:Hvad er det for et fosfat filter du har købt, der skal have så meget vand??
Jeg regner med at købe en Deltec FR 509, der st specifikationen til : water flow rate appr. - 500 ltr./h. Så jeg regner med at den skal have 400-500 liter ?

Jeg venter med at købe/koble en kalkreaktor til. Men jeg kan jo gøre klar til at den lige er til at plugge på systemet :)

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Kasper j. skrev:På det fosfatfilter skal du en pumpe på omkring 500 - 1000 l/t. Jeg bruger selv en eheim compact 1000 som kan reguleres. Jeg have problemer med at få en aquabee til at fungere. Synes ikke du skal lave bypass på returløber, det giver for meget besvær.
Jeg satser også mest på at bruge en fødepumpe til fosfatfilteret. Hvad syntes du om ideen om at at lade udgangen af fosfatfilteret føde kalkreaktoren med en split ?
Kasper j. skrev: Og når du nu ikke har sat akvariet op, så overvej at købe en så stor en sump som muligt, den koster måske 1000 kr. men de penge er givet godt ud.
Jeg satser på at bygge min egen sum i acryl. Lige nu er størrelsen 130x50x50 til et akvarie på størrelsen 160x70x70, hvor de er 20x50x50 bliver brugt til ferskvand. Men jeg skal lige have akvariet og min teknik hjem før jeg er helt sikre på mine mål til sumpen.
Kasper j. skrev: Forresten hvis du mangler en god skummer så siger du bare til. Jeg har en i overskud ;-)
Jeg har allerede mine øjne mod en Bubble king mini 200, så med mindre det er sådan en i den nye version (2009) til en god pris, så er jeg desværre ikke interesseret, men tak for tilbuddet :)

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"