Skummer, overløb og alt det andet. 54 l.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
- Saltvand siden?: 2009
Skummer, overløb og alt det andet. 54 l.
Så er vi efterhånden hoppet på saltvands vognen.
Lige nu har vi et ferskvands akvarie på 54 l. Men i fremtiden er drømmen at det skal laves til et nano reef.
Derfor har vi et par spørgsmål angående skummer osv.
Akvariet skal stå i vores stue/soveværelse, og skal derfor helst være så lydløst som muligt.
Vi har kigget en del på tunze nano reefpack 200. Vi er villig til at ofre de penge, men hvis der er nogen derude der har et billigere alternativ vil vi gerne høre.
Hvis vi vælger at investere i en tunze, hvad skal der så ellers bruge af teknik , så som ekstra pumpe og lignende (se bort fra lys og varmelegme- det er der vidst styr på)
Lige nu har vi et ferskvands akvarie på 54 l. Men i fremtiden er drømmen at det skal laves til et nano reef.
Derfor har vi et par spørgsmål angående skummer osv.
Akvariet skal stå i vores stue/soveværelse, og skal derfor helst være så lydløst som muligt.
Vi har kigget en del på tunze nano reefpack 200. Vi er villig til at ofre de penge, men hvis der er nogen derude der har et billigere alternativ vil vi gerne høre.
Hvis vi vælger at investere i en tunze, hvad skal der så ellers bruge af teknik , så som ekstra pumpe og lignende (se bort fra lys og varmelegme- det er der vidst styr på)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Skummer, overløb og alt det andet. 54 l.
Der er jo også luftskummere. Den kræver selvfølgelig, at I laver en indvendig sump. Det kører jeg med, og det er rigtig lydsvagt, og kan sagtens sove ed det, da jeg har det stående i mit soveværelse
Da jeg havde et 54L oppe og kører, der havde jeg en 6025 i, og det var rigelig cirkulation sammen returpumpen.
Håber, at det er svar på jeres spørgsmål
Mvh. Marco

Da jeg havde et 54L oppe og kører, der havde jeg en 6025 i, og det var rigelig cirkulation sammen returpumpen.
Håber, at det er svar på jeres spørgsmål

Mvh. Marco
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Hvilken luftskummer og returpumpe brugte du så? 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg brugte en Red Sea Berlin Airlift 60, og så brugte jeg Eheim 400:THC skrev:Hvilken luftskummer og returpumpe brugte du så?
http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... -2030.html
Den kan du også bruge til Red Sea Airlift 90, når I engang opgradere

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Bare husk at en luftskummer er meget følsom over for svingende vandstand - Denne skal være konstant, enten med opdelt indvendig sump, eller osmolator
Ellers fungere det desværre rigtig kedeligt

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Helt korrekt osmolator er nødvendig, men også en super dejlig ting at have på uanset hvadHan$en skrev:Bare husk at en luftskummer er meget følsom over for svingende vandstand - Denne skal være konstant, enten med opdelt indvendig sump, eller osmolator![]()

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Når man først begynder at tælle sammen, er reefpacken som regel ikke dyrere !
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Mange tak for svarene 
Nej det er også det vi er ude i, når man regner sammen er der ikke mange penge til forskel, og da slet ikke når man regner med hvor besværligt det andet kan være at komme ud og skaffe.
Kunne også forestille mig at tunzen var lettere at starte op med, end at skulle sætte en masse "dimser" til.
Er pumpen i tunze stærk nok til den ønskede vandcirkulation i et 54 l, eller skal vi skaffe andet?

Nej det er også det vi er ude i, når man regner sammen er der ikke mange penge til forskel, og da slet ikke når man regner med hvor besværligt det andet kan være at komme ud og skaffe.
Kunne også forestille mig at tunzen var lettere at starte op med, end at skulle sætte en masse "dimser" til.
Er pumpen i tunze stærk nok til den ønskede vandcirkulation i et 54 l, eller skal vi skaffe andet?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Lige nu kører jeg selv uden osmolator, og den skummer fint, hvis man fylder lidt op et par gange om dagen. Men hvis du ikke har noget imod støj, så skal du købe Reefpacken. Det kan jeg ikke, da den står på mit værelseTHC skrev:Mange tak for svarene

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Arg. Larmer reefpacken. Puha, det er sku ikke så godt, da vi sover et par meter fra akvariet.
Marco, kan du ikke skrive præcis hvad du havde i dit 54 liters (eller hvad du ville købe hvis du skulle starte et 54 l)
Det ville være lækkert.
Marco, kan du ikke skrive præcis hvad du havde i dit 54 liters (eller hvad du ville købe hvis du skulle starte et 54 l)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jo da jeg havde en Red Sea Berlin Airlift 60 og en Eheim 400 luftpumpe, en lille returpumpe på 600 (havde jeg) og en Tunze 6025 (gik fint i mit, også selvom at den er lidt overkill, men det kommer også an på, hvor du sætter den og din stenopsætningTHC skrev:Arg. Larmer reefpacken. Puha, det er sku ikke så godt, da vi sover et par meter fra akvariet.
Marco, kan du ikke skrive præcis hvad du havde i dit 54 liters (eller hvad du ville købe hvis du skulle starte et 54 l)Det ville være lækkert.

Håber, at det hjalp lidt?

Mvh. Marco R
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Uanset hvilken skummer man vælger, vil et saltvandsakvarium, alene p.g.a. kravet til mere vandbevægelse, larme temmelig meget i forhold til et tilsvarende ferskvandsakvarium.
Hvis man ikke har en rimelig høj tolerance overfor støj i soveværelset, har et saltvandsakvarium ikke noget at gøre der! Prøv evt. at installere de cirkulationspumper der er brug for, i ferskvandsakvariet og hør om det stadig er acceptabelt. Det er surt at have stillet et saltvandsakvarium op, blot for at skulle pille det ned igen.
Noget andet er, at det ikke altid er lykken med et akvarium som helst skal belyses i faste perioder hver dag, i det værelse man gerne vil have mørke i, når man vil sove, ligesom det heller ikke er lykken for dyrene i akvariet, hvis ejeren ikke er klar på at der skal være mørkt omkring akvariet, når lampen slukker...
Hvis man ikke har en rimelig høj tolerance overfor støj i soveværelset, har et saltvandsakvarium ikke noget at gøre der! Prøv evt. at installere de cirkulationspumper der er brug for, i ferskvandsakvariet og hør om det stadig er acceptabelt. Det er surt at have stillet et saltvandsakvarium op, blot for at skulle pille det ned igen.
Noget andet er, at det ikke altid er lykken med et akvarium som helst skal belyses i faste perioder hver dag, i det værelse man gerne vil have mørke i, når man vil sove, ligesom det heller ikke er lykken for dyrene i akvariet, hvis ejeren ikke er klar på at der skal være mørkt omkring akvariet, når lampen slukker...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Vi kan sagtens håndtere larm, men derfor vil man da stadig gerne vælge den mest støjsvage løsning. 
Med hensyn til mørke er det noget rummet er i forhold til forholdene udendørs. Da vi har et stort vindue der fylder hele ende væggen (akvariet står dog ikke helt op ad der) Men vi har ingen problemer haft med lys forholdene, vi har timer på, og sørger for der er lys når der skal være det, og slukket når der skal være det. Vi nøjes gerne med en lille natlampe for fiskenes skyld.
Og vores fisk falder da i søvn
Kan man se da vi har fisk der skifter farve når de sover (eller hvad man siger
)
Vi har også fået købt det meste teknik nu, så vi har fået de fleste spørgsmål besvaret.

Med hensyn til mørke er det noget rummet er i forhold til forholdene udendørs. Da vi har et stort vindue der fylder hele ende væggen (akvariet står dog ikke helt op ad der) Men vi har ingen problemer haft med lys forholdene, vi har timer på, og sørger for der er lys når der skal være det, og slukket når der skal være det. Vi nøjes gerne med en lille natlampe for fiskenes skyld.
Og vores fisk falder da i søvn

Vi har også fået købt det meste teknik nu, så vi har fået de fleste spørgsmål besvaret.