rokker
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: rokker
HejsaT1000 skrev:hey alle her inde har set et par gange at forhandler har rokker hjemme er der nogen der holder dem her inde og på hvor mange liter vand holder i dem...
Jeg har ansvaret for akvariet på mit arbejde, her har vi en rokke gående, den har gået i akvariet i omkring 2 år og ankom på dette tidspunkt som relativ lille. Men på de 2 år rokken har gået i akvariet er den vokset ret meget og dette skyldes ikke kraftig fodring. Det skal siges at akvariet som den går i er på omkring 6000 liter og jeg vil skyde på at den fra hale-spids til snyde-spids idag er omkring 50cm. Den er noget af det flotteste at kigge på når den svømmer rundt i akvariet og helt utrolig håndtam.
Jeg vil helt klart sige at det er de færeste som har et stort nok akvarie til at få denne til at trives, og vil efter de erfaringer jeg har ikke anbefale den til akvarier på under 3000 liter da den som skrevet tidligere vokser hurtig.
Her er en lille film af den

[video][/video]
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
det er vel ikke så meget antal litter, men mere mængden af bund areal den har. der er det vigtige.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
StarF skrev:det er vel ikke så meget antal litter, men mere mængden af bund areal den har. der er det vigtige.
Helt rigtig da den opholder sig meget deri, men den skal jo trods alt også have noget svømmeplads da den faktisk svømmer mere rundt end man lige skulle tro.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Ligner en dasyatis kuhlii, kan du bekræfte dette ? hvad får den af foder ?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja det er en kuhlil og den fodres med meget forskelligt bla. lancetfisk, muslinger, blæksprutter mm. som den bliver håndfodret med.troels skrev:Ligner en dasyatis kuhlii, kan du bekræfte dette ? hvad får den af foder ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej,
Den er da for nice
Hvor stor bliver sådan en egentlig?
Den er da for nice

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
tjek link til WikiMarco R skrev:Hej,
Den er da for niceHvor stor bliver sådan en egentlig?

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Jan(bruger navn Billund) havde engang en også på 1200 liter vand, også håndtam. Men det var også et fish only med en del plads.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Roskilde
ps, der er fejl på saltvandswiki, billedet er forkert, det viser nemlig en Taeniura lymma (bluespotted RIBBONTAIL ray), mens dasyatis kuhlii, hedder bluespotted STINGray. desuden blander artiklen begge arter sammen.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Jeg kan kun være enig, med et billede for eksempel...Lord Mike skrev:StarF skrev:det er vel ikke så meget antal litter, men mere mængden af bund areal den har. der er det vigtige.
Helt rigtig da den opholder sig meget deri, men den skal jo trods alt også have noget svømmeplads da den faktisk svømmer mere rundt end man lige skulle tro.
- De kræver store akvarier, men har man det (!) så er de top underholdning og meget charmerende.
Her et "Hi five" fra et tidl. opdræt i KC, af samme art som ovenfor:

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 5500 middelfart
tak for alle de dejlige indlæg
takker for videoen lord mike
takker for videoen lord mike
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Geografisk sted: Hillerød
hvordan er de at opdrætte? er det "nemt"??
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- For en privat akvarist vil jeg kalde det en umulig opgave... Med mindre man har et meget meget stort akvarie!verup skrev:hvordan er de at opdrætte? er det "nemt"??
Rokken som ses ovenfor er en hun, og er gold. Dvs uden at kunne befrugtes... Samme hun ses her nedenfor, tillige ses hannen for skala som den mindste:
- Så for det alene har man ingen sikkerhed for succes parring. Kan hun derimod befrugtes, skal hun tages fra for at gå alene for at genvinde styrke og vægt igen. I rokkernes verden er "romantik" og indledning til parring et ubekendt begreb, og hannerne tager bare for sig. Dvs. at vi med vores termer ville kalde det voldtægt...
Dertil er hannernes parrings organ krogformet for at kunne fastholde hende, og hun vil kunne tage skade i sine afvisninger af hannens forsøg. Dette kræver ekstremt med plads...
Akvariet herover er 500. 000 liter, og selv her er det ikke nemt at introducere hende til ham igen... Så flere hunner pr. han!
/Flemming,

-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Geografisk sted: Hillerød
okay men så er det da rimelig cool de prøver, kan se de også opdrætter andre fisk... synes det er ret coolt og vigtigt for at give mange af revfiskene en bedre chance for overlevelse
- Stine
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Bagsværd
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Enig.verup skrev:okay men så er det da rimelig cool de prøver, kan se de også opdrætter andre fisk... synes det er ret coolt og vigtigt for at give mange af revfiskene en bedre chance for overlevelse
- Og med netop denne tanke opdrættes også på de mere almindelige arter:
Og disse to er netop blevet forældre:
- Så intet er for stort, eller for småt at opdrætte på derude!

/Flemming,