Eheim 54 l. til saltvand?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Eheim 54 l. til saltvand?

Indlæg af Stefan J »

Hej...

Jeg var meget i tvivl mht. placeringen af dette emne, så håber det går an.
Jeg er klar over at dette emne har været oppe at vende før, og har også læst en del tråde og artikler,
men desværre uden at få konkret svar på mine spørgsmål; jeg er desværre meget specifik. :wink:

Til sagen. Jeg har tit leget med tanken om at lave et lille nano reef, men hver gang er der kommet noget i vejen for det.
Men nu forholder det sådan at jeg har fået et lille akvarie(eheim aqua star 60), som faktisk er en rigtig fin lille balje til prisen.
Og nu vil jeg meget gerne høre lidt om hvordan jeg kan konvertere dette til saltvand?

Info:
Jeg vil gerne have et akvarie med levende sand, levende sten, et par blødkoraller, en søanemone, 1x gramma brasiliensis, 1x amphiprion ocellaris og et par rejer. Ret mig endelig hvis der er noget i denne besætning der ikke kan trives i disse omgivelser.

Igen så simpelt som muligt, det er meget vigtigt. :wink:

Her kommer mine spørgsmål.

Skummer; er den nødvendig? Ellers hvilken skal jeg så benytte?
Er der nok flow i vandet med den standard eheim filter/pumpe der fulgte med? Ellers, hvad skal jeg benytte sammen med?
Kan man godt bruge et heldækkende armatur? Har hørt det ikke er så godt til saltvand.
Hvor mange kilo levende sten skal der til et 54 liters?

Beklager de fejl og mangler der måtte være i min tråd, men er lige stået op, og det er meget tidligt på "dagen". :wink:

Håber der er nogen der vil hjælpe, og har tid og overskud til at give nogle gode råd til mit fremtidige projekt

På forhånd tak.

Mvh

Stefan
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Eheim 54 l. til saltvand?

Indlæg af michael26 »

Først hvor er du fra i landet?
Hvis jeg var dig, ville jeg køre med skummer, tunze nanodoc! Den lille
jeg ville ikke køre med det eheimfilter, det er en snavs opsamler, ikke godt til saltvand..
Du kan bruge et hængefilter, til aktivtkul, eller rowaphos( dyrt) men godt! Læs om det på siden....

10kg sten ville være godt! Altid så meget man kan:-)
en pumpe som skubber 1500l. I timen. Nanotunze...

Lys: du kan godt bruge heldækkende, men du skal huske på at de fleste koraller kræver mere lys en t8.rør, du kan have : IKKE lyskrævende blødkoraller, læderkoraller, skivekoraller, storpolyppede koraller! Under t8.. Resten du skriver er fint nok, men jeg ville nok tage 2 klovne..:-)

held og lykke!
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Mange tak for svaret Michael.

Jeg vil hverken lyde utaknemmelig eller som en der springer over hvor gærdet er lavest, men findes der ikke nogle lidet mindre dyre løsninger?

Jeg tænker mere noget i den her stil:
Hydor koralia 1500 l/t.
Rio Nano skummer
En eller anden form for effektivt hængefilter til lidt mere fornuftige penge

Hvad findes der af belysning? Altså findes der nogle egnede lamper til fornuftige penge? Har set mange billeder af lamper
der er skruet fast på glasset.
Er studerende, derfor jeg kører meget i den finacielle bane. :)

Mvh

Stefan
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Det er fint med de pumper du skriver:-)
mener der er filter i Rio nano skummeren
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En anemone skal du under ingen omstændigheder sætte i et så lille akvarie. Selv en lille bitte anemone kan blæse sig op og blive meget stor. anemoner er også meget sarte med hensyn til vandkvaliteten, og den vil sandsynligvis ikke være god nok til en anemone. Samtidig skal den have en hel del lys, langt mere end du vil kunne give den i det lille akvarie, uden at "koge" vandet. finder anemonen ikke forholdene gode nok der hvor du har placeret den, begynder den at vandre, og da anemoner holder at god cirkulation, kan du risikere at den vander ind i pumpen.
Gæt selv resten.
Klovnfisk klarer sig fint uden anemoner og koraller. Og jeg vil mene at du skal holde dig til det ene par klovnfisk, og så måske have et par rejer foruden.
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

Nu er det jo ikke for at spollere noget for dig, men det er jo langt lettere at få en biologisk ballance i et stort akvarie ift. et lille. Jeg er selv studerende og ved godt at penge ikke hænger på træerne, men det er nu alligevel ærgeligt at investere flere tusind kroner i et lille setup, for så at finde ud af at det ikke går eller kræver for meget arbejde.
Med Venlig Hilsen

David
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

ja altså vi vil jo altid gerne få noget for vores penge, men det er altså svært hvis det skal fungere ordentligt jeg har prøvet med flere billige skummere, men det er ikke besværet værd jeg vil klart anbefale dig at købe en tunze nano reefpack 200 så skimmer den også vandet for dig.... hvis det er alt for dyrt for dig så er de til salg herinde med jævne mellemrum brugte og der er penge at spare...

koralia1 er en rigtig fin pumpe køb den! den er også ret lydsvag.. og har lige været på tilbud hos dyfo mener jeg til 179kr. ved ikke om det gælder mere...

levende sten vil jeg mene du kan klare dig fint med 6-8 kg køb dem privat typisk 50kr./kg og typisk også med mere liv i

med hensyn til lampe er det nok her du kan spare dine penge hvis det er da du ikke ønsker noget som er vildt lyskrævende med undtagelse af anemonen... køb et nyt rør med højere kelvin (ca. 14000k) og køb en stripe blå led dioder til at give et blåligt skær, brug det eventulet som månelys.... men der er masser af lamper der passer til dit akvarie 60cm i længden, så du kan også kigge efter brugte lamper her på siden med 24w t5 de vil passe og give dig noget mere lys end dit t8 rør

sammensætnigen er umiddelbart fin jeg ville nok nøjes med en gramma, og så tage 2 klovne men op til dig, en lille gobi er også en sjov fisk i sådan et nano hvis det er... men vil også klart fraråde dig anemonen, hvis du absolut vil så vent et år til du har styr på hvordan dit akvarie fungerer og værdierne er i orden og sådan, men der er masser af andre koraller klovnene hygger sig i hvis det er det, jeg har foreksempel haft klovne der har brugt en rigtig stor skiveanemone, men ellers hammerkoraller foreksempel, er bedre egnet til et nano

håber det har været til hjælp jeg er selv ved at starte et 375L op og jeg har købt alt brugt uden undtagelse, det tager en del længere tid at finde det man vil have, men det er meget billigere... held og lykke med det!! :h

hov hvor i landet er du fra?? jeg har faktisk en koralia1 liggende jeg ikke regner med at skulle bruge og et armatur der vil passe bare hvis det er :wink:
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

og dit eheim powerhead ville jeg nok ikke bruge men hvis du vil så kunne man måske tage svampen ud og put aktivt kul i foreksempel, skulle jeg mene :rolleyes:
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Tusind tak for jeres gode svar. :wink:
Jeg dropper den anemone, derfor jeg spørger alle jer til råds, så i lige kan redde mig fra at begå en grim fejl.
Jeg kommer fra Horsens, så der er jo desværre et stykke.

Jeg vil lige understrege at dette er et projekt der ligger et godt stykke ude i fremtiden,
jeg vil bare gerne lærer så meget som muligt, så det bliver en god oplevelse.

Jeg har købt The Nano Reef Handbook og Your Instructional Marine Aquarium Guide (DVD) af Poul Talbot,
og det gjorde jeg for over et år siden. Synes det er en god hjælp, og en god idé at starte "studierne" et
godt stykke tid før projektet bliver en realitet.

Mvh

Stefan
THC
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby

Indlæg af THC »

Står og er i gang med helt samme projekt (med samme akvarie og det hele) Og vi har efterhånden fået købt det meste teknik ind, vi har købt det brugt det meste for at spare de penge, Vi droppede dog tunzen til fordel for selv at lave en indvendig sump. Så må vi se hvordan det går med det projekt, når det skal laves.

Men det er meget sjovt at se når andre med et lignende projekt skal igang, som ligesom os, er begyndere.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Du kan sagtens starte med et 54L.

Jeg har på mit arbejde et stående (Et Vitakraft som er Eheim startersæt)
Det står med org. filteret, et ridslefilter samt 2x36W T5 compact.

Dette har kørt i et år, med et 10% vandskifte én gang! Det står 100% perfekt.

Der er ca. 8kg levende sten, 4 mindre fisk, 6 Ricordea Yuma, div. Zoanthaler og lidt andre koraller.
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

I forlængelse af mit oprindelige indlæg har jeg lige et par ekstra spørgsmål.
Håber i har lidt tålmodighed med mig. :wink:

Jeg har idag købt et lille brugt akvarie med buet fronglas, det hedder aqau-40, men hvorvidt det er produceret af superfish ved jeg ikke.

Det er en fin lille filter-pumpe med og et varmelegme. Og til min stor begejstring opdagede jeg at der
sidder en compakt t5 lampe i med et hvidt og et blåt rør, hvilket vel burde at egne sig fint til saltvand
og nogle blødkoraller?

Er der nogen der har konverteret et sådan akvarie til saltvand før, som evt. kan vis nogle billeder eller links?

Mvh

Stefan
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"