T5 lys virker pludselig ikke

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

T5 lys virker pludselig ikke

Indlæg af Olsen »

Har flyttet rundt på lyset over akvariet. T5 lysstofrørerne lyser ikke længere efter det var pillet ned og lagt på gulvet for derefter at sætte dem op og spændt dem fast til den ramme HQI reflektorerne ligger oven på.

Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det, men der er 2 T5 rør koblet på én sort stang i midten. De er ligesom sat fast i et "Y-beslag" i hver ende af den sorte stang.

Begge rør er ca. 160 cm. lange. Hvad kan der være galt og hvordan kan jeg teste hvad der er gået galt og om det kan laves?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: T5 lys virker pludselig ikke

Indlæg af Carsten »

Der er 2 muligheder for at teste dem.
1. Tag rørene med til en anden som også bruger samme watt styrke og test dem der.
2. Find en som har en enkelt fungerende forkobling i overskud, og se om det er forkoblingen som er stået af.
En forkobling som er stået af, kan ikke repereres, eller sagt det er tvivlsom om det kan svare sig.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 8543 Hornslet
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Du kan evt. prøve at dreje rørene enkeltvis. Måske de har mistet forbindelsen i fatningen, nu hvor du har rodet lidt rundt med dem.

Du kan også prøvet at slukke armaturet, og rykke forsigtigt i alle ledningerne, for at se om der er en løs forbindelse.

Hvis du har en gennemgangstester, kan du måle om der er gennemgang imellem de to ben, i hver enden af rørene. Der skal være gennemgang mellem de to ben.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 45
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Hvis rørene er slidt og udbrændt, kan de ikke tændes, også selvom det kun er det ene, hvis de er forbundet
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Tak for forslagene. Jeg må i gang med at teste.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"