Er destilleret vand ligeså rent / egnet til at blande saltvand af, som osmose?
Og hvad med havvand? Nogen, der bruger det? Jeg ved godt at det skal justeres med salt, men man kunne da forestille sig at det var rimeligt fyldt med lækkerier!
Men hvad med evt. forurening?
Jeg tror ikke det er nogen god ide, da der sikkert er masser af mikroorganismer i vandet som vil dø når de kommer over i et akvarie. Og derved får du en masse unødig affald i vandet.
Man ved heller aldrig om der lige har været en baltisk pram forbi for at skylle tanke...
Så jeg ville ikke forsøge mig med havvand.... Eller måske hvis jeg som Wade skulle starte et koldt standbredsakvarium, så er det nok noget andet.
Destilleret vand er efter min viden bare vand uden kalk. Hvorimod osmose er en en filtreringsform hvor alle affaldsstoffer er fjernet, ja og dog der er jo lige noget med silikat som det ikke tager. Hvis man bruger rowaphos bliver silikaten snuppet der. Man kan osse få silikat filtre til sit osmose system.
450 L. Med 150 L. sump. Aqua Medic skummer med nålehjul. 7000 liter pumper på. Nitratfilter(svovlkugler):pause. Grotech tracecontroller. Kalkreaktor. Fosfatfilter. Automatisk påfyldning af osmosevand. 60 L. kar. Teknikken flyttet ud i bryggerset
Kimkubik, du er helt galt på den!
Destileret vand er H20, altså så ret som det fåes. Demineriseret vand er vand som har fået fjernet mineralerne, altså enten fra et osmose anlæg eller ionbytter anlæg. Et osmose anlæg tager omkring 90-95% af tingene i vandet, dog ikke silicat. Et silicat filter er ikke lavet til kun at tage det, men fjerner alle de andre stoffer også.
Rowaphos bruger man ikke til at fjerne silicat med, dertil er det alt for dyrt. Men at det så tager det sammen med fosfat er en anden ting.
Som jthyge rigtigt skriver, så bør man nok kun bruge naturvand til sådan et projekt som mit kolde Øresundskar. Der fungerer det til gengæld fint - her i vintertiden i hvert fald.
Jeg er ikke nervøs for microerne, men mere for menneskeskabt forurening. Sygdomme og parasitter kan selvfølgelig være et problem man skal forholde sig til.
Vandet ved Sjællands nordkyst er kun 15 promille i 1 meters dybde, hvor jeg henter det, så jeg tilsætter ekstra salt så det kommer op på ca 25 promille.
Carsten har fuldstændig ret i hans oplysning om forskellen på destilliseret og demineraliseret vand. Inden for den medicinske verden bruger man dest. vand fordi det er fuldstændig rent og bakteriefrit. Men i teorien kan stoffer med lavere fordampningspunkt godt slippe med.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.
Ja så må jeg vist lige på banen igen. På Ouh bruger man i forbindelse med dialyse en del vand og det er vitalt at dette vand er helt rent. Jeg spurgte teknikkeren der veedligeholder deres mastodont osmose anlæg om det ikke var var godt at drikke var svaret at det var sundhedsskadeligt at drikke da der ikke var noget som helst af de mineraler, kalk tilbage, som kroppen har brug for.
Selvfølgelig bruger jeg Rowaphos til at fjerne fosfat, ellers havde det set sort ud for mine koraller, at sidegevinsten så er at det osse fjerner silikat gør det jo næsten til ren discount, 2 til ens pris, det er jo lige noget for Lars Larsen.
450 L. Med 150 L. sump. Aqua Medic skummer med nålehjul. 7000 liter pumper på. Nitratfilter(svovlkugler):pause. Grotech tracecontroller. Kalkreaktor. Fosfatfilter. Automatisk påfyldning af osmosevand. 60 L. kar. Teknikken flyttet ud i bryggerset
Ja så må jeg vist lige på banen igen. På Ouh bruger man i forbindelse med dialyse en del vand og det er vitalt at dette vand er helt rent. Jeg spurgte teknikkeren der veedligeholder deres mastodont osmose anlæg om det ikke var var godt at drikke var svaret at det var sundhedsskadeligt at drikke da der ikke var noget som helst af de mineraler, kalk tilbage, som kroppen har brug for.
Det kan da godt være, men osmosevand er ikke ligeså rent som destileret. Osmoseanlæg fjerner kun en del af de ting og sager der er i ellers ville ledningsevnen også være 0 og ikke som normalt mellem 10-30 microsiemens. Iøvrigt er det ikke sundhedsskadeligt, men det er korrekt at de fleste mineraler er fjernet, men de fleste får du iforvejen nok ikke gennem det vand du drikker, ellers ser det sku sort ud for dem der bor i områder med blødt vand.
Hvis du har behøv for at have Rowaphos i akvariet konstant, så burde du nok kigge på hvor problemmet ligger.
Nu er der jo nok også en del forskel på et monster osmose anlæg som bruges på et hospital end de små vi andre bruger. Men destilleret vand er ren H20 og ikke andet.