Overløbs type ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Overløbs type ?

Indlæg af Brian »

Hejsa

Jeg overvejer om man skulle vinde lidt plads i akvariet ved at lave et alternativt overløb, altså alternativ til en stor kasse i det ene hjørne af baljen. Jeg er kommet frem til følgende ideer. Du må meget gerne kommentere på disse ud fra nummeret eller komme med alternative ideer !

1) Lille glas overløbs kasse, placeret indv i akvarie med huller ud gennem bagside/enderude. Fylder så ikke fra bund til top, og der kan laves sten mm under.

Billede

2) Ingen kasse, blot rør ind gennem siden med bøjninger/riste.

Billede

3) Fuld størrelse overløbs kasse, blot udv limet på, der skal så fræses et hak i glasset i enderude eller bagrude, hvilket sikkert koster spidsen ?

Billede
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Re: Overløbs type ?

Indlæg af Brian »

Må lige tilføje at jeg nok pt er lidt til ideen om at blot få boret 2-3 huller i enderude oppe ved vandspejlet. Og så montere nogle PVC riste i disse og lade dem virke som overløb ! Men ved ikke om det er nok, om det bryder overflade filmen osv osv...????
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde sådan et overløb som på det øverste billed, blot ikke så flot som det, men det virkede fint.
mit akvarie var på 576 liter, og længden på overløbet vel ikke meget mere end 10 cm langt, og 5 cm bredt.
Istedet for en overløbskam, brugte jeg tagrende net.
Eneste ulempe ved det, var at jeg synes det var svært at få til at være stille. Det lykkedes dog nogenlunde, ved at føre en luftslange ind i røret, så der ikke blev undertryk.
I mit fragment akvarie har jeg lavet en variant af det overløb. Hvor der slet ikke er nogen kasse, men hvor jeg blot har limet en vinkel på rørgennemføringen. Åbningen på vinkelen vender opad. Der kan vandstanden justeres ved at sætte en stump rør inden i vinkelen. Det overløb virker virkeligt godt.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten - Tak for feedback, men med fisk osv skal jeg nok have noget net/rist på !

Har luret på denne løsning....

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Mvh
Brian

Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg har samme overløb som Carsten beskriver i hans fragment tank i mit lille akvarie, det virker rigtig godt, og så fylder det ikke ret meget. Løsningen i dit sidste indlæg tror jeg ikke jeg ville vælge, jeg tror ikke du får fjernet overfladefilmen med den løsning...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Mener også at Lord Mike har samme overløbstype i hans akvarie, så du kan måske få fat i et par billeder af hans og en snak om hvordan det virker (hvis jeg ikke har taget fejl).

/HerrO
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

HerrO skrev:Mener også at Lord Mike har samme overløbstype i hans akvarie, så du kan måske få fat i et par billeder af hans og en snak om hvordan det virker (hvis jeg ikke har taget fejl).

/HerrO
Han har en lille overløbskasse bagerst på den ene siderude ja, og så 3 huller i siden. Meget alá billede 1 - Dog en noget større kasse, men knapt så høj.

Fungere vidst meget godt.

Man kan se det nogenlunde her ude til venstre :)

Billede
Billede
Billede
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

bio skrev:Løsningen i dit sidste indlæg tror jeg ikke jeg ville vælge, jeg tror ikke du får fjernet overfladefilmen med den løsning...
Se det tænker jeg også men mon ikke pumper kan gøre det ? Altså via cirkulation i overfladen ?

Under alle omstændigheder kan det jo nemt ændres til nogle bøjninger hvor jeg limer tagrende net på.....
Mvh
Brian

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvis du har pladsen så er løsning 3 min favorit, den giver muligheden for at lave det ordenligt lydløst, og samtidigt ser det super godt ud.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har 3 eren der på mit 250 liter,jeg fik den lokale glarmester at kigge forbi med hans vandkølede sav og fik skåret ud et hak,menr det kostet mig omkring 600kr
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

den er også cool,ligner lidt kz displayet på den sidste messe blot der var lavet sump i overløbet til teknik
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hougaard skrev:Hvis du har pladsen så er løsning 3 min favorit, den giver muligheden for at lave det ordenligt lydløst, og samtidigt ser det super godt ud.
Hvad er løsning 3? Jeg ser kun et Reef Central billede? :rolleyes:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Kan ikke huske hvor, men jeg så engang en der havde udvendigt overløb. Altså overløb i selve glasset og så overløbskasse uden på akvariet. Det så ret godt ud, og så slipper man for a optage plads i hovedtanken. Hvor og hvordan det laves aner jeg intet om
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg vil forhøre mig ang at få savet et hak i enderude + overløbs kasse på enden !

Så vil jeg vurdere dette vs. 3 huller til 3 vinkler.

Mit er jo bygget ind i en væg, så det kan sagtens larme lidt :D
Mvh
Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

sådan en overløbs "rist" som der er på billed 2, hvor får man fat i sådan en??
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tror de er fra et spa bads vand indtag....
Mvh
Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Brian skrev:Tror de er fra et spa bads vand indtag....
Ok!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg bryder mig for øvrigt ikke om de der runde riste til overløb til sump, de fejler rigtigt dårligt (på billedet er det vist et close-loop cirkulation system) - for hvad sker der når en af dem stopper ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Uden tvivl så vil jeg have enten et udv overløb og alternativt 2 huller i endegavle til 2 vinkler til overløb.

Vil undersøge mer omkostningen for denne overløbs type snarest, og melde tilbage her i tråden.

Det er jo nemt for alle amerikanerne med deres acryl baljer :D
Mvh
Brian

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Brian skrev:Uden tvivl så vil jeg have enten et udv overløb og alternativt 2 huller i endegavle til 2 vinkler til overløb.

Vil undersøge mer omkostningen for denne overløbs type snarest, og melde tilbage her i tråden.

Det er jo nemt for alle amerikanerne med deres acryl baljer :D
- Alternativt og nemt lader det sig gøre at lade side, el. enderude have dobbelt væg. I princippet udseende som boblefælde, monteret med kam... Bag væggen på trykside kan du bore alle de huller det skal være!?

Se link side #1 :Peace:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Brian: Nu ved jeg ikke hvordan din aquascaping bliver, men i mit tilfælde er overløbsristene usynlige, for de er skjult af stenopsætningen. Bare hvis du nu overvejer hvad der ser bedste ud.

Hvor stort bliver dit kommende akvarie? Man kunne jo overveje et i hver ende.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Flemming - Nej da det skal bygges ind som det gamle, det har du jo set :) Men kan godt have en overløbskasse til at hænge ud på siden bag væggen så at sige.

Olsen - Ja, syntes nu heller ikke at 2x 32mm bøjninger ville skæmme videre i det bagerste hjørne. Men er lidt i tvivl om hvor langt nede jeg skal lave hullerne i siden for at sikre optimal vand flow....
Mvh
Brian

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Brian skrev:Flemming - Nej da det skal bygges ind som det gamle, det har du jo set :) Men kan godt have en overløbskasse til at hænge ud på siden bag væggen så at sige.
- Yes Sir :wink:

Jeg er helt med på hvad du mener... :GO

- Det indsatte glas jeg skriver om vil danne denne boks du mener... Det er enkelt en boks som på størrelse med dit bagglas, istedet for den "lille" boks. Herved spares et fræsejob, som istedet udgøres af glas monteret med overløbskam.

Boksen kan bores i bagvæg og have udvendig "Durso", eller traditionelt monteret i bundglas indvendigt... Samme ting :GO

:Peace:
/Flemming,

verup
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

men det vil jo tage noget af dybden på akvariet? ville det ikk
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jo heller ikke en billigere løsning tror jeg - 2 bagruder på 180 cm længde vs et hak i en enderude ;)
Mvh
Brian

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

/Flemming,

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har lavet denne PDF som jeg regner med at vil hente pris ud fra....

www.slottoennesen.dk/Tank.pdf

Kommenter gerne !!

TAK !
Mvh
Brian

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brian skrev:Kommenter gerne !!
Første kommentar, hvorfor har du overløbet i enden, ville det ikke være bedre på midten hvis du vil have bølger (ellers kommer dit overløb til at plaske rigtigt meget) ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er for det første noget fis det med at det plasker med waveboks. Har mit overløb i det ene hjørne idag og der er INTET at høre.... Tror altså det er en gammel skrøne som waveboksen fik hæftet på sig da den kom på markedet ? Jeg holder vandstanden i overløbet sådan ½-1cm under vandstanden i baljen, og der er ikke noget at høre.....

Men grunden er at jeg har 90cm fra forkant af væg til mine skabslåger bagved(og vil ikke bytte balje dybde for overløbs plads). Dette kunne naturligvis nemt ændres med en ny endegavl men syntes 90cm dybde er længe fint til de 180cm længde.
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"