jagten på krystal klart vand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

jagten på krystal klart vand

Indlæg af Olsen »

Er der nogen af jer der har gode tips og tricks til at opnå krystal klart vand så man faktisk ikke ser noget svæv i vandet?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: jagten på krystal klart vand

Indlæg af ole kekkonen »

zeolith :GO
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

ozon, aktiv kul ?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Filtervat i perioder i sumpen, ozon i perioder og eleminering af micro bobler !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Brian skrev:Filtervat i perioder i sumpen, ozon i perioder og eleminering af micro bobler !
Hvor ofte skiftes det filtervat og hvordan undgår du svæv partikler når du skifter?
Synes filtervat blokerer vandet så meget at vandstanden i sumpen stiger. Filtervat og er jo meget finere end filtersvamp.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Olsen skrev:Er der nogen af jer der har gode tips og tricks til at opnå krystal klart vand så man faktisk ikke ser noget svæv i vandet?
Zeovit!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg har skåret bunden ud af en shulstad brødkasse. Og skåret strimler der er 1 mm større end mellemrummet i mine boble fælder i sumpen, således at jeg har to riste i min sump en før mit kammer til alger og et efter så klipper jeg filtervat ud så det lige passer på ristene og ligger kun et lag på hver det første lag fanger al svævet i vandet efter et par timer og så fjerner jeg det ved at løfte risten op. den smule der ryger videre fanges i det næste lag filtervat. det gør jeg engang eller 2 om ugen. somme tider lader jeg det ligge i et par dage hvis der ikke er noget nævneværdigt svæv. man kunne evt lave et overløb i risten og vattet således at vandstanden aldrig kommer over det normale hvis man glemmer at fjerne eller skifte vattet. Med over skumning til følge.
Jeg bruger også ozon lader den køre på min ati skummer i 10-12 timer over en nat. efter behov der bliver længere og længere imellem. derudover har jeg Aktivt kul i mit fosfat filter.

I øvrigt kan ristene skæres i alle størrelser og bruges til hylder i sumpen ved evt ny indkøb af koraller og fragmenter indtil man finder plads til dem. de skal bare skæres på ca en mm overmål så de sidder i spænd i sumpen. ( risten er hvis den skæres rigtigt meget fjedrene)
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg brugte et stykke tagrende net, bukket rundt i et U og så med filtervat her i. Det lagde jeg så på lange i en af mine bobblefælder, så det dækkede hele vejen over. Efter en dags tid rog det ud igen, så var det ved at være mættet.

Det gjorde jeg så typisk hvis der var større operationer hvor meget hvirvels op eller bare periodevis.

Ellers ozon lige en dags tid engang imellem(10 gange årligt, fuld skrue) og naturligvis en sump indretning som ikke bringer micro micro micro bobler op i baljen.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

tak for beskrivelserne, det lyder som om at jeg må ha' fat i noget filtervat - eller noget mere fint filtersvamp.
Ozon vil kæresten ikke tillade i denne lille lejlighed.
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Er der nogle der har prøvet, eller hørt om at køre noget af vandet gennem et sterilfilter.
Altså et 0,2µm filter.
450l indbygget
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Hvis du vil køre store mængder vand over et 0,22 um filter vil det kræve en meget stor overflade. Desuden tror jeg at det vil "klotte" ret hurtigt, således at det hele tiden skal skiftes. derudover vil du fjerne bakterier fra akvariet på samme måde som et UV filter og det er næppe hensigtsmæssigt at gøre permanent. Jeg vil også tro, at det bliver en meget dyr løsning med mindre du kender et sted, hvor man kan købe 0,22 um filtre, som jeg ikke gør.

/Hans
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Mit største problem tror jeg nu bliver en pumpe, da filtrene helst skal have over 0,5 bar.
Mht til prisen, så ligget et Pall 10" på omkring 3000,-. Jeg har så ingen ide om hvor meget vand jeg kan få igennem. Gennemløbet bør være omkring 400l/h, hvis jeg kan finde en god pumpe. Ellers må jeg låne en lille tuf-tuf et sted,

Hvis det hurtigt bliver tilstoppet kunne jeg jo prøve med et 0,45µm. Dem har jeg dog kun i 4".

Det var bare hvis der var nogle der havde prøvet det.

Og ja, jeg ved godt at endotoxiner ikke bliver holdt tilbage i et sterilfilter.
450l indbygget
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"