Døde LS
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Døde LS
Jeg skal til at starte mit første saltvands akvarie op. Så det er ved at være tid til at skaffe nogle LS.
Skal døde LS, bruge friske LS for at komme igang ?
Hvad sker der, hvis man fylder et akvarie med døde LS og ingen levende LS?
Mvh Steffenhn
Skal døde LS, bruge friske LS for at komme igang ?
Hvad sker der, hvis man fylder et akvarie med døde LS og ingen levende LS?
Mvh Steffenhn
- Beowulf
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9370 Hals
Re: Døde LS
ja der skal lidt friske sten sammen med. helst så mange som muligt.
og bruger du døde/tørlagte sten, så bliver alge/inkøringsfasen meget laaaaaaang

og bruger du døde/tørlagte sten, så bliver alge/inkøringsfasen meget laaaaaaang

- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
De er bare så fandens dyre de levende LS 
Når du siger meget laaaaaang, hvor lang tid mere skal jeg så regne med ? 1 måned ekstra ?

Når du siger meget laaaaaang, hvor lang tid mere skal jeg så regne med ? 1 måned ekstra ?

- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Ja, det skal de.
Der er ingen bakterier på de døde sten, og du kan derfor ikke få bakterie kulturen, hvis du ikke kommer en vis andel levende sten i også.
Bakterierne fra de levende sten, vil så sprede sig til de døde sten, over tid.
Det dog forlænge perioden for indkøringen af akvariet.
Du skal også være opmærksom på at de døde sten, kan indeholde en masse skidt, som giver næring til vandet. Dette vil tage langt tid om at forgå, så det er en gode ide med lidt ekstra tålmodighed ved brug af døde sten.
Det kan være en ide at købe dine sten hurtigst muligt, så have dem liggende i en beholder med varme, saltvand, cirkulation og skummer. Dette vil mindske algeboomet i dit akvarium, når du kommer så langt, da en del er affaldsstofferne så er fjernet.
Der er ingen bakterier på de døde sten, og du kan derfor ikke få bakterie kulturen, hvis du ikke kommer en vis andel levende sten i også.
Bakterierne fra de levende sten, vil så sprede sig til de døde sten, over tid.
Det dog forlænge perioden for indkøringen af akvariet.
Du skal også være opmærksom på at de døde sten, kan indeholde en masse skidt, som giver næring til vandet. Dette vil tage langt tid om at forgå, så det er en gode ide med lidt ekstra tålmodighed ved brug af døde sten.
Det kan være en ide at købe dine sten hurtigst muligt, så have dem liggende i en beholder med varme, saltvand, cirkulation og skummer. Dette vil mindske algeboomet i dit akvarium, når du kommer så langt, da en del er affaldsstofferne så er fjernet.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
- Beowulf
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9370 Hals
jeg har selv startet op med ca 25kg gode friske ls, og 35kg tørlagte.
det har kørt i ca 8md nu. og er ikke helt kommet over alge fasen i nu.
tog faktisk også selv tørlagte sten med pga prisen. bare man er klar til at der går den extra tid
det har kørt i ca 8md nu. og er ikke helt kommet over alge fasen i nu.

tog faktisk også selv tørlagte sten med pga prisen. bare man er klar til at der går den extra tid
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Tak for jeres hurtige og brugbare svar! 
Så må jeg vist bare have fat i nogle indkørte LS fra et nedlagt akvarie, da de som regel er lidt billigere end hos forhandleren

Så må jeg vist bare have fat i nogle indkørte LS fra et nedlagt akvarie, da de som regel er lidt billigere end hos forhandleren

- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Det er umuligt at sige. Det kommer helt an på de sten du køber, hvor grundigt de bliver rengjort først.Steffenhn skrev:De er bare så fandens dyre de levende LS
Jeg købte nogle døde sten hos saltvandsbutikken, og rengjorde dem grundigt.
Jeg syntes ikke jeg har haft det store alge boom, og værdierne har været stabile et godt stykke tid nu.
Det er ca. 2 måneder siden jeg startede op.
Jeg kom ca. 3 kg levene sten i, og 12 kg døde sten. Men har også kun 86 liter vand...

Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
Min Blog om Akvariet!
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Mange gange kan der spares 50% på LS ved privat-køb, hvis ikke mere. Jeg er helt sikker på at du ikke vil fortrude dit kommende køb af "ikke tørlagte LS". De er faktisk efter min mening det vigtigste og bedste til at filtrere dit vand og holde affaldstoffer i skak. Så rigtig godt at se at du tager de gode råd til dig fra de tidligere indlæg.Steffenhn skrev:Tak for jeres hurtige og brugbare svar!
Pøj pøj med dit kommende akvarie

- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Jeg kan slet ikke vente til at jeg får vand og LS i. Bare det at se om teknikken spiller bliver fedt! Jeg glæder mig som et lille barn 
Hvis jeg dog bare ikke havde de ondeste tømmermænd lige nu, havde jeg flået mit 325 ad helvede til, så jeg kunne få gang i mit nye saltvand

Hvis jeg dog bare ikke havde de ondeste tømmermænd lige nu, havde jeg flået mit 325 ad helvede til, så jeg kunne få gang i mit nye saltvand

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Kender bestemt godt til dette, men husk også at nyde "forventningens glæde"Steffenhn skrev:Jeg kan slet ikke vente til at jeg får vand og LS i. Bare det at se om teknikken spiller bliver fedt! Jeg glæder mig som et lille barn