VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Fjerne silikone
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Fjerne silikone
Jeg har et akvarie som har reef keramik fra JJ på begge sider og baggrund. Jeg synes dog at du fylder enormt meget og jeg vil forsøge at fjerne den ene sider af keramikken. Keramikken er kun heftet ved to små klatter af silikone i top og bund, så det bliver nok ikke det svære.
Problemet kommer derimod ved selve tunze pumpen som er limet med silikone på baggrunden. Det JJ har gjort er at tage et stykke glas og sætte den ene side af magneten på og har så limet glas mod glas med silikone. Det er denne silikone jeg gerne vil fjerne. Og helst pænt. Kan det lade sig gøre? Jeg forestiller mig at tage en fleksibel spartel som kan bøjes og dermed kan lægges lodret med glasoverfladen og køres ind fra siden og fra oven og forhåbentligt først skære glasset fra. Dernæst bør man kunne skrabe på samme vis det sidste silikone væk.
hvad siger I, er projektet dømt til at mislykkes eller kan man relativt let skære silikone af glas?
Det vil virkeligt hjælpe meget at få denne side væk, dels på bedre udnyttelse af lys, få mere plads, og lave det således at man kan kigge ind fra to sider. Normalt ville jeg ikke forsøge dette men gevinsterne er bare super store ved dette.
Problemet kommer derimod ved selve tunze pumpen som er limet med silikone på baggrunden. Det JJ har gjort er at tage et stykke glas og sætte den ene side af magneten på og har så limet glas mod glas med silikone. Det er denne silikone jeg gerne vil fjerne. Og helst pænt. Kan det lade sig gøre? Jeg forestiller mig at tage en fleksibel spartel som kan bøjes og dermed kan lægges lodret med glasoverfladen og køres ind fra siden og fra oven og forhåbentligt først skære glasset fra. Dernæst bør man kunne skrabe på samme vis det sidste silikone væk.
hvad siger I, er projektet dømt til at mislykkes eller kan man relativt let skære silikone af glas?
Det vil virkeligt hjælpe meget at få denne side væk, dels på bedre udnyttelse af lys, få mere plads, og lave det således at man kan kigge ind fra to sider. Normalt ville jeg ikke forsøge dette men gevinsterne er bare super store ved dette.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2009
Re: Fjerne silikone
Jeg købte en lille tube siliconefjerner da jeg skulle have min baggrund ud på mit ferskvandsakvarie. Det smurte jeg på det silicone jeg ville have opløst og wubti det var lige til at fjerne 
Mvh Kasper

Mvh Kasper
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ah, men det her er bare i et fyldt akvarie. Så den går nok ikke. Men interessant...
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Du kan forsøge fremgangs måde som du selv beskriver... Der er ikke anden vej!
- Sværere bliver det at fjerne det slør på glasset som siliconen efterlader, til dette ville jeg benytte barber blad. Men det vil ikke blive helt gennemsigtigt, som din forrude.
Så hvis fortsættet er at skulle kunne anvende ruden som indkig, så ville jeg ikke gøre det... Jeg ville lade det sidde og leve med det, el. sælge det som det stod og købe et nyt bedre egnet til ønsket anvendelse!
- Så nej, ikke en umulig opgave. Men et utilfredsstillende resultat...
- Sværere bliver det at fjerne det slør på glasset som siliconen efterlader, til dette ville jeg benytte barber blad. Men det vil ikke blive helt gennemsigtigt, som din forrude.
Så hvis fortsættet er at skulle kunne anvende ruden som indkig, så ville jeg ikke gøre det... Jeg ville lade det sidde og leve med det, el. sælge det som det stod og købe et nyt bedre egnet til ønsket anvendelse!
- Så nej, ikke en umulig opgave. Men et utilfredsstillende resultat...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvorfor slør på glas? Vil det ikke være til at fjerne?
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Det vil som sagt være til at fjerne med barber blad, hvis du får glaspladen af. Men man vil altid kunne ane at det engang har været der, og virke mat/ sløret når man kigge igennem!jakobvillien skrev:Hvorfor slør på glas? Vil det ikke være til at fjerne?
Det sidste vil om muligt kunne fjernes som kasper beskriver, men det er ikke et valg du har!
/Flemming,

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Det slør som Flemming snakker om fik jeg altså fjernet ved at lade det siliconefjerner sidde og opløse. Bagefter tog jeg et barberblad og det hele gik HELT væk 

- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Jeg har somme tider brugt en tynd ståltråd, med en træpind i hver ende som håndtag. Så er det bare at "save" igennem
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Alternativt kan du bruge en klinge fra en hobbykniv....jeg tror det bliver et problem med spartelen da den ikke skærer rigtigt.....silikone er noget sejt stads.røntved skrev:Jeg har somme tider brugt en tynd ståltråd, med en træpind i hver ende som håndtag. Så er det bare at "save" igennem
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- m.larsen78
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9700 Brønderslev
En skraber til en keramisk kogeplade kan nemt fjerne det sidste silikone på glasset og uden at risse
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja jeg tror vejen frem er en tynd ståltråd til at skille det ad, og så få det sidste af med en skraber.
Men, jeg tør ikke rigtigt nu. På et tidspunkt når jeg får mere tid, måske en ferie eller noget, hiver ejg alt indhold over i et mindre akvarie og så starter forfra. Suk, denne hobby altså, sikke en tidssluger.
Men, jeg tør ikke rigtigt nu. På et tidspunkt når jeg får mere tid, måske en ferie eller noget, hiver ejg alt indhold over i et mindre akvarie og så starter forfra. Suk, denne hobby altså, sikke en tidssluger.