Stenopsus

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
psyfix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8620 Kjellerup

Stenopsus

Indlæg af psyfix »

Nu bliver jeg nød til og høre noget. Min nu her de sidste par dage er der død en fisk hver eneste dag. Og hver gang jeg kigger så sidder den skide stenopsus med fisken. Er det den der slår dem ihjel? Først min gule kirug, så 2 blå damsler. Og nu en klovnefisk?
Værdierne er som de skal være:S
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Stenopsus

Indlæg af TroJanRds »

hmm hvad er en stenopsus??? og er du nu sikker på dine værdier er som de skal være ?? tvivler når du har merkant fiskedød !! er ik nok kun at teste for no2 no3 og ph selvom de er mest normale..
har du kigget godt på fiskene inden de døde ?? efter små prikker eller den måde de trives i akvariet ? hvor længe har de været i akvariet ? hvis de er nye er de så blevet tilvendt vandet i nok tid ?

er denne stenopsus du omtaler et krebsdyr?? hvis ja er det derfor den sidder med fisken. den er blot ved at ryde op for dig :) tvivler den har slået dem ihjel så er det ihvertfald et meget sulten kræ når den tager en fisk om dagen :)

og vil iøvrit nok skifte vand mere end en gang om mdr når dit akvarie kun er på 70l mit er 200l og jeg skifter 20l om ugen :)
psyfix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af psyfix »

http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... s_hispidus
No2 og no3 er på 0
ph 8.5

Klovne fiskene har levet i 2 mdr uden problemer med stenopus.
De 3 andre fisk har levet fra 2 - 10 dage. Men det først nu klovne fiskene er døde.
Jamen der har intet været og se. klovne fiskene har set sunde og raske ud. damsler har været noget bange og gemt sig inde samme med stenopus.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Jeg har hørt om det før, at en stenopus er skyld i fiskedød, også derfor jeg er gået udenom den, men om det er den der er skyld i det i dit tilfælde er jo svært at sige. Hvis alle værdier er ok, så må der jo være noget i akvariet som er skyld i det, og det kunne godt være den hispidus, eller en mantis eller en krabbe. Mulighederne er mange, desværre...
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Det er ikke den....en Stenopus Hispidus kan ikke og har aldrig taget livet af en rask fisk....det er en af de myter som dukker op nu og da...det rene sludder!
Prøv at se grundigt på den og overvej så om den virkelig skulle være i stand til at dræbe en fisk!!!....det er altså en forskræmt reje og ikke et havuhyre!
Jeg kan oplyse at jeg har haft en lige siden jeg startede for 3 år siden og har aldrig mistet en fisk ( bortset fra et par stykker som har valgt at forlade denne verden over akvariekanten.)
Hvis dine fisk dør er det fordi der er noget galt med dit vand...eller der er den meget lille mulighed at du har en stor Mantis mellem stenene.
Og nej! Stephensen: mulighederne er ikke mange!!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
psyfix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af psyfix »

har haft alle stenene op, og rystet dem godt og grundig, det eneste jeg fandt var en pels krabbe. Men den nåede jeg og få op inden mine klovne fisk døde! Så det ikke den der har slået de 2 raske klovnefisk ihjel.
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Jeg har for nyligt spottet en mantisrejse i mit RSM

og den har været der rigtig længe for den :devilish: stor (7-8 cm). Den er komme ind som hemmelig passager med en sten eller en koral.

Jeg har mistet en del fisk, og for nyligt fik den ram på en søstjerne som normal sidder ret højt oppe på ruden. Den sad der stadig dagen efter, men havde en markant stor åben rift hen over ryggen, så det hele hang ud af søstjernen :G

Du kan høre den om aftenen/natten den 'klikker' med en høj lyd som er tydelig i hele stuen. Håber ikke at du har fået sådan en gæst. Den er :devily: og hurtig.
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

psyfix skrev:har haft alle stenene op, og rystet dem godt og grundig, det eneste jeg fandt var en pels krabbe. Men den nåede jeg og få op inden mine klovne fisk døde! Så det ikke den der har slået de 2 raske klovnefisk ihjel.
En søknæler kommer man heller ikke af med ved at ryste stenene. Men giv dem et kort dyp i ferskvand, så kommer den ud af hullet - hvis der altså er en.

Som andre er inde på tager Stenopus ikke fisk, trods af at den har kløer. At den sidder og gumler på en død fisk, betyder ikke at den har dræbt den selv.
psyfix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af psyfix »

De søknæler burde de så ikke slå stenopus ihjel?
Nu har jeg haft alle stenene i ferskvand og uden resultat:S
psyfix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af psyfix »

Kan en anemone ødelægge vandet? for igår var no3 0 og der er ingen fisk i nu. Og nu er den 25
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

psyfix skrev:Kan en anemone ødelægge vandet? for igår var no3 0 og der er ingen fisk i nu. Og nu er den 25
Det kan den godt, men så burde du kunne se på anemonen at den er død.

Hvilket mærke i No3 testsæt bruger du??
psyfix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af psyfix »

Tror anemonen er så godt på vej til og dø den fælder af helveds til og er helt krøllet sammen men hænger stadig ved stenen.
Har brugt sera!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

psyfix skrev:Tror anemonen er så godt på vej til og dø den fælder af helveds til og er helt krøllet sammen men hænger stadig ved stenen.
Har brugt sera!
fælder?? Det lyder som om den er ved at gå i opløsning. så er det bare ud!!

Se om du ikke kan få målt No3 med et andet fabrikat. men på den anden side, når anemoner er ved at gå i opløsning, så skal det nok passe at nitraten er steget så eksplosivt.

Hvis du kun har rejen tilbage, så sæt den i pleje et eller andet sted, og start så forfra. Og lad det komme sig stille og roligt.
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

En død anemone er rigtigt skidt. Den skal væk hurtigst muligt. Du kan evt. suge den ud med en vandslange, hvis den er rigtig i opløsning. Ellers fjerne den med hænderne HUSK HANDSKER !

:h
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"