reklamation på tunze pumper?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

reklamation på tunze pumper?

Indlæg af Daniel1 »

Min Tunze 6055 er stået af. Den er helt død. Den er købt ved korallen for 1 år og 9 mdr siden.
Er det bare surt show, eller kan jeg henvende mig til Korallen eller Tunze og høre om de kan hjælpe?
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: reklamation på tunze pumper?

Indlæg af Dezon »

snak med Tunze, og forklare dem det med Korallen, det er jo trods alt deres produkt og deres garanti som skal gå ind og dække. Det er ikke og bliver aldrig butikkens ansvar at det produkt du køber virker, det er en "slags service" de giver ved at sælge produktet.. sagt groft
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Dezon : Der tager du grueligt fejl, det er i allerhøjeste grad butikkens ansvar (lovmæssigt) husk 2 års reklamationsret på alle varer :) Derfor skal du altid henvende dig til butikken - det er direkte ulovligt for dem at tvinge dig til at gå til producenten.

Når det er sagt har Tunze faktisk en god service (i hvertfald de meget få gange jeg har haft problemer) Jeg havde en rotor der gik i stykker, forhandler vedkendte ansvar og tilbød at bestille reservedel hjem, men nævnte at Tunze ofte er meget velvillige til at sende reservedele uden beregning til din dør hurtigere end han kunne få dem hjem. Jeg skrev derfor en e-mail til Tunze, og vupti en uge efter havde jeg en ny rotor i postkassen uden spørgsmål.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er der ikke noget om at der kun er 1 års rekalmationret i Tyskland??
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

Du skal henvende dig til sælger for at lave en reklamation på varen (altså korallen, som sikkert vil sende den i hovedet på tunze)
Der er forskel på garanti og reklamationsret.
De 2 år reklamationsret skulle gælde i hele EU.

Læs hellere de forskellige afsnit på:
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/garanti/

hvor der Bla. Står:
Forskellen på garanti og reklamationsret?

"Garanti" og "reklamationsret" er to forskellige juridiske begreber, som ikke må blandes sammen.
Reklamationsretten er en lovbestemt ret, der giver dig som forbruger en række rettigheder over for sælger, hvis der er noget galt med en vare, du har købt. Typisk er det retten til at få varen repareret, til at få en anden vare eller til at få pengene tilbage. Du kan ikke fratages din reklamationsret uanset aftale herom.

En garanti er en frivillig forpligtelse, som typisk sælger eller producent kan påtage sig ved salg af varer. Garantien giver dig som forbruger nogle tillægsrettigheder i forhold til dem, du allerede har efter lovgivningen, for eksempel købeloven.

Eksempler på garantier kunne være en 5 års funktionsgaranti på et stereoanlæg eller en 5-års rustgaranti på en bil. Afhængig af garantibetingelserne vil du kunne klage til garantigiver i hele garantiperioden, hvis stereoanlægget går i stykker, eller bilen begynder at ruste.

En garanti erstatter ikke reklamationsretten, men løber sideløbende med den. Hvis der opstår en fejl, som ikke er dækket af garantien, kan den godt være dækket af reklamationsretten, og du kan dermed henvende dig til sælger.

Nogle gange tales der om 6 måneders garanti i henhold til købeloven eller de tilsvarende europæiske regler, hvilket kan virke forvirrende. Denne 6 måneders ”garanti” vedrører imidlertid alene spørgsmålet om, hvem der skal bevise, at en mangel var til stede allerede på leveringstidspunktet. Ifølge den danske købelov (og den bagvedliggende EU-lovgivning) formodes en fejl de første 6 måneder efter leveringen at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan bevise, at det ikke var tilfældet. De første 6 måneder af den 2-årige reklamationsperiode kommer derfor til at minde om en garanti rent bevismæssigt, og omtales derfor nogle gange som en garanti.

Når du handler i udlandet, skal du i øvrigt være opmærksom på, at det engelske ord ”Guarantee” ofte bruges både om reklamationsret og garanti. Garanti svarende til den danske fortolkning kan kaldes ”Commercial Guarantee” eller ”Warranty”. Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte Forbruger Europa.

Reklamationsret

Når du køber en vare inden for EU (samt Norge og Island) findes der et fælles sæt regler, der beskriver de rettigheder, du som forbruger som minimum har. Disse regler betyder, at du i vidt omfang lovgivningsmæssigt har den samme beskyttelse, når du handler i andre EU-lande, som når du handler i Danmark. De eksisterende EU-regler er imidlertid minimumsregler, og de enkelte lande kan derfor vælge at stille forbrugerne bedre end EU-reglerne kræver.
Nedenfor gennemgår vi en række af de typiske forhold, du skal være opmærksom på i forhold til reklamationsretten, når du handler i andre EU-lande.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

Det nemmeste for dig er at sende en mail til tunze. Så har du delen inden for ca. en uge. Det er min erfaring. :0)
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Saltvand
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: søborg
Kontakt:

Indlæg af Saltvand »

Hej Daniel.
Du er velkommen til at komme idn med den til mig, så skal vi hjælpe dig. Tunze plejer at lave alt for os. Hvis vi har andre pumper der skal derned sender vi den med, ellers sender vi den bare afsted, du skal nok selv betale fragten, men resten klarer vi med Tumze.
bare et tilbud.
Med venlig hilsen

Thomas
støt de danske butikker, ellers er der ingen tilbage om nogle år.
Se det nye national akvarium på www.denblåplanet.dk eller på www.akvarium.dk
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Daniel1 »

Hej Thomas

mange tak for tilbudet. jeg har skrevet til Tunze og hører lige hvad de siger. Ellers kommer jeg nok ind med den i løbet af ugen.

Mvh
Daniel
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"