pH styret reaktor vs. kH styret

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

pH styret reaktor vs. kH styret

Indlæg af Brian »

Hejsa

Har været på jagt efter den korrekte pH indstilling til Rowalith C+ medie i min kalkreaktor, men nærmest alle steder bliver jeg mødt med holdningen at den bare skal køre efter afgangs vandets kH.

Altså måle det til en 35-40 stykker og så evt afbryde Co2 om natten for at undgå for store pH udsving.

Jeg ved snart ikke hva der er mest fornuftigt - hvad er holdningerne derude ?

Feks :
The best way to set the reactor up is to be guided by the effluent Dkh. You want the Dkh to be between 35-50dkh. Once you reach the desired dkh take note of the internal Ph and this will be a good indicator of the correct Ph for the media.
I have always found that C+ gives good effluent Dkh at between 6.2-6.4 but this will depend on the accuracy of your probe and the amount of effluent from the reactor.
My 601s produces around 45dkh with an effluent of 90ml/min at an internal Ph of 6.2. I only run the reactor for 12 hours a day at this ph, the controller turns the CO2 off at night to offset Ph suppression.
If you set the internal Ph by the controller alone and the Ph probe isn't calibrated or faulty it could give you an inaccurate Ph reading. If the actual Ph is lower than the reported reading you may find the media turns to mush so you are best guided by the effluent Dkh when setting the reactor up.
Deltec anbefaler desuden også at køre efter afgangsvandets kH !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Re: pH styret reaktor vs. kH styret

Indlæg af Brian »

Og et tillægs spørgsmål, kan man skalere feks sit Salifert kH sæt til at måle så høj en kH eller ? Skalaen går jo kun til kH 16 ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg køre med pH-styring, det synes jeg er nemt.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er det da også, bruger det selv, men er det optimalt ?
Mvh
Brian

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brian skrev:Og et tillægs spørgsmål, kan man skalere feks sit Salifert kH sæt til at måle så høj en kH eller ? Skalaen går jo kun til kH 16 ?
Du hælder blot en ekstra sprøjte i (så vidt jeg lige husker).

Men jeg kører også med rent pH styring, kan ikke se at det skulle være mindre optimalt - Grunden til at måle KH på udgangsvand er vel primært til folk der ikke har pH styring på reaktoren.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg kører selv med ph styring, men måler dog også KH, jeg bruger Elos, da man bare skal tælle dråber, istedet for saliferts lettere bøvlede system
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"