Fald i sump
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Fald i sump
Hej
Er der nogen af jer der har en opbygning i sumpen således at der sker et fald fra et rum til et andet, evt. igennem nogle tænder ? Sidder og kigger på http://www.melevsreef.com og kan se flere af hans sumpe er bygget op således at der fx. er et fald fra refugium zone til retur zone på op til 10cm.
Har i nogen ide om hvor meget dette larmer ? Har spurgt om emnet på RC hvor de ikke mener det larmer noget hvis man har et forholdsvis lavt flow. Men hvad mener i ?
/Morten N
Er der nogen af jer der har en opbygning i sumpen således at der sker et fald fra et rum til et andet, evt. igennem nogle tænder ? Sidder og kigger på http://www.melevsreef.com og kan se flere af hans sumpe er bygget op således at der fx. er et fald fra refugium zone til retur zone på op til 10cm.
Har i nogen ide om hvor meget dette larmer ? Har spurgt om emnet på RC hvor de ikke mener det larmer noget hvis man har et forholdsvis lavt flow. Men hvad mener i ?
/Morten N
- iceMD
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9210 Aalborg SØ
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Aalborg SØ
Re: Fald i sump
har haft, detsværre ikke mere fordi jeg lukkede mit akvarie:( men det larmede ikke specielt så længe der ikke kommer for meget vand ud over kanten så det sprøjter i stedet for at løbe ned af glasset, og vis du sætter det lidt skævt så ville jeg tro at det sarmer mindre:)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har den her opdeling (refugium helt til højre):

Og der er vel et fald på ca 10 cm ned.. Det giver ingen problemer.. Havde frygtet at det ville give lidt luftbobler med returen, men da jeg flowet til refugiumet er reguleret til at være ret langsomt har det ikke været et problem.
Larm er der ikke noget af..

Og der er vel et fald på ca 10 cm ned.. Det giver ingen problemer.. Havde frygtet at det ville give lidt luftbobler med returen, men da jeg flowet til refugiumet er reguleret til at være ret langsomt har det ikke været et problem.
Larm er der ikke noget af..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ps. Du er selvfølgelig velkommen på Østerbro til et kig og lyt, hvis du vil..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg har en RD4500 på som retur.. Et slag på tasken er at jeg har et flow på 3500-4000 netto.. Og det passer nok meget godt med 20-25% igennem Refugiumet. Dvs 800-900 liter i timen.. Mit refugium er som du måske kan se meget lille.. Og jeg har ikke tænkt voldsomt over hvor meget vand jeg sender den vej..
/henrik
/henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
synes det lyder af ret mange liter du har retur til akvariet med den pumpe. men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.Musiker skrev:Jeg har en RD4500 på som retur.. Et slag på tasken er at jeg har et flow på 3500-4000 netto.. Og det passer nok meget godt med 20-25% igennem Refugiumet. Dvs 800-900 liter i timen.. Mit refugium er som du måske kan se meget lille.. Og jeg har ikke tænkt voldsomt over hvor meget vand jeg sender den vej..
/henrik
red dragon pumpe 4500 l/t med en løfte højde på 2,3 meter.
4500/2,3 = 1956,52174 liter i timen pr. meter
du løfter ca. 1 meter, 1 meter fra 2,3 = 1,3 meter
1,3 meter x 1956,52174 = 2543,47826 liter i timen, ved en løftehøjde på en meter og så er der ikke taget højde for spild ved bøjninger/fittings.

Mvh
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malmö
Hej Stefan
Med det regnestykke tror jeg der er noget du har misforstået. Du kan ikke bare gange løftehøjde og vandmængde med hinanden.
Når en pumpe bliver oplyst til at yde 4500 l/h og med en løftehøjde på 2,3 m er det typisk 4500 l/h ved en løftehøjde = 0 m eller ca. 0 l/h ved en løftehøjde = 2,3 m.
Alle pumper har deres egen pumpekurve og det er ikke en ret linje. En pumpekurve kan ikke beregnes den findes ved laboratorieforsøg. Det er denne kurve du aflæser for at finde en pumpes ydelse.
Med en løftehøjde på 1 m yder en RD4500 ca. 3500 l/h, i denne løftehøjde skal alle tryktab selvfølgelig være indregnet for at finde den rigtige ydelse.
Mvh
Morten
Med det regnestykke tror jeg der er noget du har misforstået. Du kan ikke bare gange løftehøjde og vandmængde med hinanden.
Når en pumpe bliver oplyst til at yde 4500 l/h og med en løftehøjde på 2,3 m er det typisk 4500 l/h ved en løftehøjde = 0 m eller ca. 0 l/h ved en løftehøjde = 2,3 m.
Alle pumper har deres egen pumpekurve og det er ikke en ret linje. En pumpekurve kan ikke beregnes den findes ved laboratorieforsøg. Det er denne kurve du aflæser for at finde en pumpes ydelse.
Med en løftehøjde på 1 m yder en RD4500 ca. 3500 l/h, i denne løftehøjde skal alle tryktab selvfølgelig være indregnet for at finde den rigtige ydelse.
Mvh
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Når en pumpe bliver oplyst til at yde 4500 l/h og med en løftehøjde på 2,3 m er det typisk 4500 l/h ved en løftehøjde = 0 m eller ca. 0 l/h ved en løftehøjde = 2,3 m.mantaray skrev:Hej Stefan
Mvh
Morten
det er nettop dette jeg også er gået ud fra i regnestrykket.
hvor har du fundet et skema over red dragon pumper? jeg vil gerne se et link og gerne på en red dragon mini 5000.
det er egenlig vildt at den mister så meget pumpekraft på de sidste 1,3 meter.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Kan ikke lige finde kurven igen. Ser ud til at RedDragon 4500 er blevet erstattet af en Mini RD 5000..stefan_sørensen skrev:synes det lyder af ret mange liter du har retur til akvariet med den pumpe. men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.Musiker skrev:Jeg har en RD4500 på som retur.. Et slag på tasken er at jeg har et flow på 3500-4000 netto.. Og det passer nok meget godt med 20-25% igennem Refugiumet. Dvs 800-900 liter i timen.. Mit refugium er som du måske kan se meget lille.. Og jeg har ikke tænkt voldsomt over hvor meget vand jeg sender den vej..
/henrik
1,3 meter x 1956,52174 = 2543,47826 liter i timen, ved en løftehøjde på en meter og så er der ikke taget højde for spild ved bøjninger/fittings.![]()
Mvh
Anyways, her er en kurverne for de andre der eksistere i dag:
http://english.royal-exclusiv.de/output ... n-pump.htm
Det er helt forventeligt at ydelsen ikke er lineær.
Det kan godt være at ydelsen er nærmere de 3000-3500 liter i timen - Det var bare et slag på tasken udfra den mængde af vand som kan mærke komme ud.. Er egenligt selv ret ligeglad.. Bare jeg har nok.. Regner det ikke med når jeg vurdere min cirkulation.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
8000n liters Red Dragon retur, og det hele gennem refugiet, hvorfra det falder 10cm til skummer kammer via en bobblefælde.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Min sump er opdelt i tre separate kamre.
I venstre side kommer returvandet ned, her står skummeren. Så er der overløb til refugiet og i højre side er der overløb igen til returkammeret hvor returpumpen står. Det er derfor kun i det højre kammer at der er variable vandstand. Jeg ønsker konstant vandstand til min skummer og i mit refugie.

I venstre side kommer returvandet ned, her står skummeren. Så er der overløb til refugiet og i højre side er der overløb igen til returkammeret hvor returpumpen står. Det er derfor kun i det højre kammer at der er variable vandstand. Jeg ønsker konstant vandstand til min skummer og i mit refugie.
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
stefan_sørensen skrev: synes det lyder af ret mange liter du har retur til akvariet med den pumpe. men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
1,3 meter x 1956,52174 = 2543,47826 liter i timen, ved en løftehøjde på en meter og så er der ikke taget højde for spild ved bøjninger/fittings.![]()
Mvh
Det er ikke sådanne man regner løftehøjder og tryktab.
Du skal have fat i noget der hedder løftehøjder, hvilket er meget forskelligt fra pumpe til pumpe.
Hvis du gerne vil regne på dit eget setup kan du bruge dette program
http://www.pressure-drop.com/
Du skal lægge det der hedder "head" sammen og sætte det ind i kurven for din pump, så kan du få en ide om hvad dit formode flow er.
Lad mig sige det med det samme, det er ikke helt korrekt det programmet spytter ud, men det kan give en ide. Husk at medregne selve løftet.
Hvis dit fremløbsrør har udløb under overfladen, så skal der kun løftes til udløbhøjde, og ikke overflade.
Her er en kurve for aquabee http://www.aquabee-aquarientechnik.de/p ... &show_id=4.
Men den er på ingen måde reprensation for noget som helt...
Når du har regnet lidt, vil du se at din pumpe ikke giver halvt så meget som du håbede på.
Når du så har brugt et par aftener på at lege med programmet kan du gå ud måle hvad flowet rent faktisk er.
Den nemeste måde er at måle et volume op i pumpekammeret og sætte et par streger på sumpen. så slukker du pumpen og lader vandet fylde op til lidt over den øverste streg. Så starter du pumpen og måler tiden mellem stregerne.
Lad os endelig høre hvad du kommer frem til.
Min aquabee up2000/1 burde give ~500l/h i følge programmet, min giver heldigvis ~700l/h

Du kan låne bogen enhedsoperation i den kemiste industri, hvis du vil vide mere.
Jeg kan regne det hele i hånden, med det er der altså ikke nogle der vil betale for, så på arbejdet bruger vi også programmer.
450l indbygget
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
nu når vi har snakket om løftehøjde kontra liter pr. time, så vil jeg lige tilføje en kanon service fra royal - exclucive side.
jeg skrev til dem i går aftes for at få en graf over forholdet med antal liter ved en givet højde, da jeg ikke kunne finde en på nettet på min red dragon mini 5000 og kl 11.00 i dag fik jeg en mail fra dem med grafen, det synes jeg er en fed service.
jeg skrev til dem i går aftes for at få en graf over forholdet med antal liter ved en givet højde, da jeg ikke kunne finde en på nettet på min red dragon mini 5000 og kl 11.00 i dag fik jeg en mail fra dem med grafen, det synes jeg er en fed service.

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
På en eller måde syntes jeg ikke det er "god" service. God service ville være at have en brugbar hjemmeside hvor man kunne finde de relevante informationer omkring deres produkter - Deres hjemmeside er den ringeste i branchen, på trods af de har de dyreste produkter der netop skulle udstråle kvalitet.stefan_sørensen skrev:nu når vi har snakket om løftehøjde kontra liter pr. time, så vil jeg lige tilføje en kanon service fra royal - exclucive side.
Men dejligt at de trods alt har informationen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
ja jeg vil egentlig give dig ret i at de har verdens dårligste hjemmeside, jeg blev bare lidt glad da jeg kom hjem og så at de havde svaret på min mail, havde ikke regnet med at de ville oplyse noget om det når de ikke har lagt nogen graf ud på nettet og tilsyneladende heller ikke til dem som forhandler deres vare.Hougaard skrev:På en eller måde syntes jeg ikke det er "god" service. God service ville være at have en brugbar hjemmeside hvor man kunne finde de relevante informationer omkring deres produkter - Deres hjemmeside er den ringeste i branchen, på trods af de har de dyreste produkter der netop skulle udstråle kvalitet.stefan_sørensen skrev:nu når vi har snakket om løftehøjde kontra liter pr. time, så vil jeg lige tilføje en kanon service fra royal - exclucive side.
Men dejligt at de trods alt har informationen.
tænkte bare at jeg ville dele det med jer andre så i vidste at man kunne få svar på det, hvis man skulle bruge de data til ens setup eller kommende setup