Tre fisk på én gang?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Tre fisk på én gang?

Indlæg af Schwensen »

Jeg har en 250 liters balje (ca. 300 liter samlede vandmasser), og skal til at bestille lidt nye fisk. Avkariet har stået siden påske, men har været en del igennem (bla. dinoflagelater). Lige nu har jeg en Ecsenius bicolor og to Amphiprion ocellaris gående af fisk. Der udover har jeg en søanemone (ca. 20 cm i diameter), en dannebrogsreje, to søstjerner, en musling, 5-7 eremitter, 8-10 turbosnegle og en del koraller og skiver. Af levende sten har jeg mange, både i selve akvariet, men har også mange liggende i sumpen. Jeg kører med refugium, men væksten af caulerpaen er ikke så voldsom. Skummeren er en schuran jetskim 150.

Mit spørgsmål er så, om I tror, at det bliver en for stor belastning for systemet, hvis jeg køber 3 fisk hos moby, næste gang han tager af sted? Fiskene jeg tænker på er en gul kirurg, en paletkirurg og en sekstribet gylte.

Sidste gang jeg to målinger af akvariet var d. 13/10, og der så de således ud:
pH: 8,0
Nitrit: 0
Nitrat: 2,5
Ammoniak: 0,029 (ved ikke om dette er præcist, da dette er målt og udregnet med red seas testsæt)
Phosphat: <0,02 (målt med JBL's testsæt og som er det laveste skemaet viser)
Calcium: 440
Magnesium: 1700 (ved den er lidt for høj, men lader systemet optage det lige så stille og roligt)
KH: 7 (er i gang med at hæve den langsomt til de omkring 10)

Jeg vil meget gerne høre kommentara omkring andet, hvis der er noget ;) Helst lidt konstruktivt! Tak.
Vedhæftede filer
Mit akvarium
Mit akvarium
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Tre fisk på én gang?

Indlæg af Musiker »

1. Jeg ville ikke hæve KH til 10.. Hold den omkring 8
2. Hvis de er små kan det måske gå, men personligt ville jeg nok holde mig fra kirurger i det hele taget i et så lille akvarie.. Hvorfor ikke hellere få nogle fine gobier eller andre fisk som ikke bliver for store over tid..
3. Dit akvarie ser stadig meget nyt ud.. Tror absolut ikke der er nogen skade i at vente med flere fisk..
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

1. Okay.
2. Jeg havde tænkt mig at købe dem i small/frag størrelsen hos moby. Så små som muligt.
3. Hvad mener du? Ville du slet ikke tilføre nogle fisk? Når du siger, at det ser nyt ud, hvordan ser du det?
;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Tjae der er jo mange som holder kirurger i et 250L - Min gule startede også i et sådant.. Fik den som 4-5cm, men den er inden for et år vokset til 10-12 cm og i dag ville jeg ikke byde den et 250L...

Ser nyt ud fordi, akvariet ikke er såt tilgroet ;) - Korallerne ser ikke ud til at have vokset meget endnu.. Kan selvfølgelig også være billedet der snyder..

For mig gælder: "Hvis jeg selv er i tvivl om det er for tidligt.. Så er det sandsynligvis tilfældet"..
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Er først begyndt nu at anskaffe mig lidt koraller (de fleste er fragmenter) nu. Kunne være det var derfor ;) Men i saltvandsverdenen er min balje jo "ny".

Jeg er ikke i tvivl om jeg skal have fisk, men er i tvivl, om hvor mange jeg kan tillade mig at putte i baljen på én gang.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

for mig at se, så når du kan måle Ammoniak, så synes jeg at det tyder på at du ikke får omsat dit affalds protein ordenligt. hvor længe har din balje kørt og hvornår er dine fisk og din anemone kommet i? og er de kommet i på en gang?

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Lurer lige lidt på hvorfor din nitrat er 2.5 ?

Der er også noget ammoniak...
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

AndersNT skrev:Lurer lige lidt på hvorfor din nitrat er 2.5 ?

Der er også noget ammoniak...
Begge er målt med red sea's, og har aldrig kunne måle 0 i nogle af dem. Skal have købt nogle nye testsæt. Gør det inden moby tager til holland så jeg kan få målt det mere "nøjagtigt"
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror nu godt du kan komme dem i på engang, og især hvis du får Moby til at finde nogle af de mindste.

Angående ammoniak, så prøv lige dit vandhane vand. Der må ikke være amoniak i det, og der kan du så se om det er testsættet som fejler, eller om der er ammoniak i.
Hvis det viser sig at der er ammoniak i akvarievandet, så skal der absolut ingen fisk i får end at du har fundet årsagen til det og fjernet den.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Jeg tror nu godt du kan komme dem i på engang, og især hvis du får Moby til at finde nogle af de mindste.

Angående ammoniak, så prøv lige dit vandhane vand. Der må ikke være amoniak i det, og der kan du så se om det er testsættet som fejler, eller om der er ammoniak i.
Hvis det viser sig at der er ammoniak i akvarievandet, så skal der absolut ingen fisk i får end at du har fundet årsagen til det og fjernet den.
Jeg prøver at lave en test af vandhane vandet idag. Tak ;)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg har nu foretaget nogle nye test. Her er mine målinger på akvarievandet:
pH: 8
Nitrit: 0
Nitrat: 5
NH4+/NH3: 0,25
NH4+: 0,0145
KH: 7

Nitrat er steget til 5 nu, men tror problemet ligger i en blå filtersvamp, der bruges som skillerum i sumpen. Den skal nok lige op og rengøres grundigt! (hvilket bliver gjort med det samme). Så har jeg prøverne fra vandhanevandet:
Nitrat: 2,5
NH4+/NH3: 0,25
NH4+: ?

Kan ikke beregne det præcise indhold af NH4+ da jeg ikke helt kan bestemme pH-værdien i vandhanevandet. Vandet er taget direkte fra vandhanen, men jeg bruger osmosevand, hvilket gerne skulle fjerne nitrat indholdet i vandet?

Jeg har taget et billede af de to test af ammoniak. Den eneste forskel jeg umiddelbart kan se på de to, er at testresultatet fra akvariet er en smule mere grumset?
Vedhæftede filer
Billede 001 (Large).jpg
Billede 004 (Large).jpg
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

drop paletten, hvis du absolut skal have en kirug så nøjs med den gule IMHO.

jeg tror ikke der vil være noget problem i at smide de 2 fisk i nu.

det der hjemme-kemiker test-sæt er ikke meget værd desværre. :wc:
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

GedemeisterDK skrev:drop paletten, hvis du absolut skal have en kirug så nøjs med den gule IMHO.

jeg tror ikke der vil være noget problem i at smide de 2 fisk i nu.

det der hjemme-kemiker test-sæt er ikke meget værd desværre. :wc:
Du fraråder paletten pga. dens nødvendighed af top kvalitetsvand?
Med hensyn til testsættene er mit lille forsøg hvert fald ikke positivt for testsættenes præcision. Har lige kigget mine tidligere målinger igennem, og ALLE NH3/NH4+ testresultaterne er 2,5 :W
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

ja du kan måle ammoniak og nitrat, over en længere periode, men ingen nitrit?

paletter er skrøbelige generelt, men dit vand er sikkert fint nok, 250l er nok i underkanten til paletter og kan muligvis stresse paletten at dels gå så tæt på andre fisk og tilmed en anden kirug, de er også nogle fisk der kan lide at svømme. IMO er der kun plad til en "stor" fisk og så resten små, men det er selvfølgelig op til din egen dømmekraft.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

GedemeisterDK skrev:ja du kan måle ammoniak og nitrat, over en længere periode, men ingen nitrit?

paletter er skrøbelige generelt, men dit vand er sikkert fint nok, 250l er nok i underkanten til paletter og kan muligvis stresse paletten at dels gå så tæt på andre fisk og tilmed en anden kirug, de er også nogle fisk der kan lide at svømme. IMO er der kun plad til en "stor" fisk og så resten små, men det er selvfølgelig op til din egen dømmekraft.
Altsmå mine nedskrevne målinger går tilbage til d. 5/5, og har på intet tidspunkt fundet nitrit i vandet. Nitraten kan jeg se er gået lidt op og ned. Men dog maksimalt de 5, som jeg målte idag. NH3/NH4+ har været 2,5 alle gange. Dog har jeg beregnet forholdet mellem NH3 og NH4+, som har svinget lidt, men dette er pga. en lille variation af pH-værdierne.

Jeg har overvejet hvad du siger omkring paletten, og kan da være jeg skal tage det op til overvejelser igen. Jeg har dog indrettet akvariet, så jeg føler, at der er mest mulig svømmeplads til fiskene.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Deler alle samme holdning som gedemeistroen ;P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis du kan få fat i 2 ganske små eksemplarer af begge fisk tror jeg ikke at der er noget problem i at sætte dem begge i på samme tid. Korrekt at en palet kan lide at svømme, men det kan en gul kirurg også.
Håber at du kender en palets øge navn? Ellers får du det lige her "pletkirurg". Den får meget let pletter og de kan være lang tid om at forsvinde, og det kræver god fodring med noritang. Jeg tror du får færre problemer ved at sætte dem ind sammen istedet for over nogle måneder.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Hvis du kan få fat i 2 ganske små eksemplarer af begge fisk tror jeg ikke at der er noget problem i at sætte dem begge i på samme tid. Korrekt at en palet kan lide at svømme, men det kan en gul kirurg også.
Håber at du kender en palets øge navn? Ellers får du det lige her "pletkirurg". Den får meget let pletter og de kan være lang tid om at forsvinde, og det kræver god fodring med noritang. Jeg tror du får færre problemer ved at sætte dem ind sammen istedet for over nogle måneder.
Havde godt hørt øgenavnet ;) Jeg så én herinde fra der havde købt en lilla kirurgfisk i størrelse small hos moby, og personen (kan ikke huske hvem) beskrev den som en fisk på størrelse med en frem-krone. Det må man da kalde for en lille kirurgfisk?
Men Carsten, mener du så, at jeg godt kan købe alle tre fisk på en gang?
Senest rettet af Schwensen tirs 27. okt 2009 17:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ja, jeg ville ikke have problemer ved at købe dem.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Ja, jeg ville ikke have problemer ved at købe dem.
Okay. Tak for din holdning ;)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Er selvfølgelig stadig åben over for andres meninger :y
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Har selv haft alle 3 fisk i en tidligere 250 l balje uden problemer, så jeg ville heller ikke have problemer med at prøve igen... Dog købte jeg mine "brugt" og oplevede aldrig pletter..
Det er dog muligt at du på et tidspunkt må sælge fiskene videre i takt med at de vokser.

Det var mine 5 cents ;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Limatho »

Peters1 skrev:Har selv haft alle 3 fisk i en tidligere 250 l balje uden problemer, så jeg ville heller ikke have problemer med at prøve igen... Dog købte jeg mine "brugt" og oplevede aldrig pletter..
Det er dog muligt at du på et tidspunkt må sælge fiskene videre i takt med at de vokser.

Det var mine 5 cents ;-)

deler mening med peters1
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Peters1 skrev:Har selv haft alle 3 fisk i en tidligere 250 l balje uden problemer, så jeg ville heller ikke have problemer med at prøve igen... Dog købte jeg mine "brugt" og oplevede aldrig pletter..

Det var mine 5 cents ;-)
Okay. Tak for det ;) Jeg vil helst købe dem "nye", da jeg så kan få dem som helt små. Sjældent disse fisk bliver solgt i den helt lille udgave :P
Smed du også de tre fisk i på en gang?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Den gule og paletten kom på samme tid, men den 6 stribede gylte kom senere :GO
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Okay, men vil du så mene, at jeg kan putte dem i samtidig? : )
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Ja der er jo ingen garantier i denne hobby, men det vil jeg mene du kan :happy:
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Limatho »

Schwensen skrev:

Det var mine 5 cents ;-)
Okay. Tak for det ;) Jeg vil helst købe dem "nye", da jeg så kan få dem som helt små. Sjældent disse fisk bliver solgt i den helt lille udgave :P
Smed du også de tre fisk i på en gang?

argh, har set mange helt små paletter, ikk størrere end 4-5 cm.....dog er de gule noget størrere.

thomas
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"