Søjle i en kørende balje.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Søjle i en kørende balje.

Indlæg af prezn »

Hejsa.

Mit akvarie er nyopstartet og har kørt i to måneder, der er 3 fisk og 12 koraller.

Jeg har gjort op med mig selv, at jeg har lige et perfekt sted til en søjle som jeg tror kunne se skide godt ud.

Så mit spørgsmål er, kan jeg godt bare smide en "død" søjle i det allerede kørende balje.

eller skal indkøres i et andet først eller hvordan?

selvfølgelig rigtig træls at jeg ikke fandt ud af det noget før.´
-
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Søjle i en kørende balje.

Indlæg af stefan_sørensen »

har søjlen kørt i et andet akvarie?
hvis ikke og den er helt ny, vil jeg bestemt mene at den bare kan komme i.
hvis den har kørt i et andet akvarie og har været tørlagt ville jeg ikke putte den i dit akvarie med mindere at du har et stort system og søjlen er lille, for ellers vil den frigive en masse næring.
hvis den er som overnævt ville jeg lægge den i en balje og lade den afgasse inden den kommer over i din balje.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

søjlen regner jeg med at købe fra helt ny, så den skal egentlig afgasses inden. Ellers giver det for meget næring?

men kan den godt bare afgases i en balje uden lys i en 3 uger og uden vandskifte?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Det kan ikke skade noget at afgasse den. Jeg ville nok sætte den under vand inden den kommer i akvariet, netop for at afgasse den.

Nogen har oplevet problemer med fosfat og har generelt haft problemer med koralvækst. Efter reef keramikken blev fjernet, er det blevet bedre. Den keremik vi har i vores akvarium er lavet i DK og vi har ikke oplevet problemer.

Hvilken søjle er det du har kig på? Der er måske sket en del siden den "gamle" reef keramik fra tyskland blev produceret, så måske er det blevet bedre. (Hvis ellers det har været _dét_ der var problemet, for det har man ikke været 100% sikker på)
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

jeg bare kig på den 40 cm inde på saltvandsbutikken.

Det noget i den stil jeg kigger på.

Men tænkte nok den skulle afgassesinden, men kan man godt bare gøre det i en balje uden lys?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Ja, der er ikke behov for lys.
Hvis det var mig, ville jeg afgasse den i 14 dage i det samme vand. Måle for PO4. Skifte vandet og afgasse den yderligere 14 dage, og måle igen. Du skal dog ikke forvente at kunne måle fosfat med Saliferts testsæt. Det er ikke præcist nok, når det kommer til de små mængder.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16

jeg skal også have en søjle i mit nye akvarie, men den laver jeg selv med levende sten og pvc rør. det er efter min mening meget pænere da det ikke der så kunstigt ud som jeg synes reef kermik tit gør.
SÆLGES:
kan ses her:
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

okay hvordan og med hvad materialer vil du gøre det?
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Olsen skrev:Ja, der er ikke behov for lys.
Hvis det var mig, ville jeg afgasse den i 14 dage i det samme vand. Måle for PO4. Skifte vandet og afgasse den yderligere 14 dage, og måle igen. Du skal dog ikke forvente at kunne måle fosfat med Saliferts testsæt. Det er ikke præcist nok, når det kommer til de små mængder.

okay. hvilke testsæt skal jeg købe? hvis jeg belsutte for at lave den selv, er det så bare på samme måde og afgasse den?
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
16

prezn skrev:
Olsen skrev:Ja, der er ikke behov for lys.

okay. hvilke testsæt skal jeg købe? hvis jeg belsutte for at lave den selv, er det så bare på samme måde og afgasse den?
selv hvis det er med indkørte sten ville jeg afgasse dem. du bliver jo nød til at bore hul i dem så du kan føre et pvc rør igennem dem og det kan ikke undgåes at de vil frigive en masse næring efter det.
SÆLGES:
kan ses her:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"