Opstart af nano, men hvordan?
Opstart af nano, men hvordan?
Hej, jeg ved der er skrevet mange tråde om dette, men har behov for at få svar på følgende.
Hvis nu jeg kunne tænke mig et nano akvarie på omring 70 liter, med 4 klovnefisk, hvordan skal jeg så håndtere det? Jeg har læst en masse om saltvand, men det forvirre nogle gange bare!
Skal jeg have en skummer?
Hvor mange levende sten skal der i?
Kræver det andet udstyr?
Håber der er en der vil give sig tid til at hjælpe.
MHV Emil
Hvis nu jeg kunne tænke mig et nano akvarie på omring 70 liter, med 4 klovnefisk, hvordan skal jeg så håndtere det? Jeg har læst en masse om saltvand, men det forvirre nogle gange bare!
Skal jeg have en skummer?
Hvor mange levende sten skal der i?
Kræver det andet udstyr?
Håber der er en der vil give sig tid til at hjælpe.
MHV Emil
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Imodsætning til Rasmus, mener jeg ikke du kan have klovnfisk i et akvarie på maximalt 70 liter! Men der findes et utal af andre ganske små og mindst lige så intersante fisk som klovnfisk, der egner sig meget bedre til et så lille akvarie. Det akvarie du har smidt et billed op af, mener jeg lige som Rasmus ikke har stået mere end nogle få timer/dage.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så begynder det at ligne noget. Du skal tænke på at stenene tager ret meget plads. Skummeren skal være et par numre større end akvariet, f.eks hvis den er opgivet til 200 liter, så regn ikke med den i noget som er over 100 liter. Nogen siger måske det er overkill, men med den lille vand mængde, skal der ikke slåes ret mange skævere før end der er seriøse problemmer.
I sagde tidligere at det billede jeg havde tilføjet, var opsætningen kun et par dage gammel. Hvad så med dette? Vedkommende der sælger det siger han har brugt det til 2 klovnefisk, og det er på 40l! Hvad er jeres vurdering?
- Vedhæftede filer
-
- 43531197_19022006004858_5536_3.jpg (52.8 KiB) Vist 8629 gange
Ja, det har jeg... Og det er det jeg prøver at få svar på, for Jens-Jørgen der har disse Nano akvarier, forsvare at det kan lade sig gøre, at har et nano i et langsigtet perspektiv, men 1 klovnefisk. Men det der ikke det intryk jeg får når jeg stiller jer spørgsmålet!
Jeg vil have saltvand, intet advanceret eller dyrt. Der skal bare være 2 klovnefisk. Kan det svare sig på langtsigt, at købe et nano, eller skal jeg lave et 100 l, med skummer!
Jeg vil have saltvand, intet advanceret eller dyrt. Der skal bare være 2 klovnefisk. Kan det svare sig på langtsigt, at købe et nano, eller skal jeg lave et 100 l, med skummer!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu er JJ situation en hel anden end din! Han har MANGE års erfaring, og har en fornemmelse for tingene som du slet ikke har, og først vil have om mange år - uden at forkleine dig! JJ siger 1 klovnfisk, og du siger 2, og så vil jeg da helt bestemt støtte op om JJ, 2 er dobbelt så stor belastning end 1, og det er forskellen.
Men derfor er akvarierne stadig helt nu indrettede.
Hvorfor vil du med djævlens vold og magt have kovnfisk?? Er det Nemo syndromet der stadig lever?
Synes du skal starte med et 100 liters med en skummer.
Men derfor er akvarierne stadig helt nu indrettede.
Hvorfor vil du med djævlens vold og magt have kovnfisk?? Er det Nemo syndromet der stadig lever?
Synes du skal starte med et 100 liters med en skummer.
- kim bodenhof
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
- Kontakt:
ja skaf dog et 128L, og lave et indvendigt overløb, så har jeg da et alustel du kan få billigt. så kan du også have skummer og alt det andet, og det vil da fungere fint. http://www.saltvandsforum.dk/album_show ... pic_id=587
Mvh Kim Bodenhof
http://www.onlinenu.dk/bodenhof
250L bliver snart byttet ud med 530L
27L nano har kørt i snart 2år

hmm, grunden til jeg står fast ved en "nemo" fisk, er at det er en utrolig flot fisk, men det er der jo også så mange andre der er! Så spiller det vel også en rolle at jeg endnu ikke har så meget erfaring, og derfor ikke kender så mange arter!
Men jeg tror jeg siger god for forslaget med et 128 l + skummer. Jeg får nok bare brug for lidt teknisk vejledning, hvad ang. det indvendige overløb...
Men jeg tror jeg siger god for forslaget med et 128 l + skummer. Jeg får nok bare brug for lidt teknisk vejledning, hvad ang. det indvendige overløb...
- kim bodenhof
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
- Kontakt:
ja men du bor jo ikke længere væk end jeg kan hjælpe dig
Mvh Kim Bodenhof

- matix
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: DK
- Kontakt:
jeg er helt enig med at man skal have en skummer og alt det der...
men jeg synes ikke at 2 klovnefisk i et 70 l. er for meget i et stabilt akv. (det afhænger selvfølgelig af fisken størrelse
)
jeg har selv fået 1 occelaris (bedre kendt som nemo ;D) i mit lille 60 l. (de to andre døde
)
det har kørt i 2-3 måneder nu og det var og er helt stabilt.
jeg kan ikke sige at jeg har mange års erfaring, men jeg har da haft saltvand i et år nu!
jeg synes så ligesom kim bodenhof, at du (emil) skal starte med et 128 l. (...eller lidt større)
det er en ikke alt for dyr investering og så er det let at holde i den størrelse
mvh. math
men jeg synes ikke at 2 klovnefisk i et 70 l. er for meget i et stabilt akv. (det afhænger selvfølgelig af fisken størrelse
jeg har selv fået 1 occelaris (bedre kendt som nemo ;D) i mit lille 60 l. (de to andre døde

jeg kan ikke sige at jeg har mange års erfaring, men jeg har da haft saltvand i et år nu!
jeg synes så ligesom kim bodenhof, at du (emil) skal starte med et 128 l. (...eller lidt større)
det er en ikke alt for dyr investering og så er det let at holde i den størrelse

mvh. math
Senest rettet af matix man 20. feb 2006 21:45, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Se det er lige det som er problemmet! De første måneder måske 6, går det som regel fint nok, men så begynder problemerne at komme.matix skrev:
jeg har selv fået 1 occelaris (bedre kendt som nemo ;D) i mit lille 60 l. (den anden døde)
mvh. math
Når der dannes slam under sten og lign. Så begynder fosfat indholdet at stige osv...
- matix
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
carsten:
ja det er rigtigt hvad du siger, men så havde jeg jo tænkt mig at fjerne det...
jeg læste lidt i dag om en måde at fjerne det på. kan ikke lige huske hvordan, men det var vist et eller andet med noget biologisk rensning
forresten, er der flere måder at fjerne det på???
emil: mit akvarie er egentligt et ganske normalt startersæt hvor jeg bare har lavet en slags indvendigsump og overløb. så har jeg købt en billig "am-top" pumpe der kører 600 l. i timen, bare for at give lidt mere flow i akvariet...
egentlig har jeg kun brugt penge på levende sand (200 kr.), pumpen (60 kr.) og så min skummer (350 kr.) jeg skal købe i morgen...
i alt for mig: 610 kr. (klovnefisken kostede 60 kr. stk.)
resten der skulle være der, og resurser havde jeg i forvejen. jeg har som sagt lavet det hele selv (hjemmelavet).
hvis man så skulle købe alle tingene (glas, silikone osv.) og det hele som nyt, så ville det nok løbe op i 1000 kr. for det hele...
dette gælder så kun for et 60 l...
ja det er rigtigt hvad du siger, men så havde jeg jo tænkt mig at fjerne det...
jeg læste lidt i dag om en måde at fjerne det på. kan ikke lige huske hvordan, men det var vist et eller andet med noget biologisk rensning

forresten, er der flere måder at fjerne det på???
emil: mit akvarie er egentligt et ganske normalt startersæt hvor jeg bare har lavet en slags indvendigsump og overløb. så har jeg købt en billig "am-top" pumpe der kører 600 l. i timen, bare for at give lidt mere flow i akvariet...
egentlig har jeg kun brugt penge på levende sand (200 kr.), pumpen (60 kr.) og så min skummer (350 kr.) jeg skal købe i morgen...
i alt for mig: 610 kr. (klovnefisken kostede 60 kr. stk.)
resten der skulle være der, og resurser havde jeg i forvejen. jeg har som sagt lavet det hele selv (hjemmelavet).
hvis man så skulle købe alle tingene (glas, silikone osv.) og det hele som nyt, så ville det nok løbe op i 1000 kr. for det hele...
dette gælder så kun for et 60 l...
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! 

- matix
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
jeg har foreløbig kun det amatur jeg fik med startersættet. mere behøves man ikke til sten og fisk... hvis man så vil have koraller, så skal man have HQI 
jeg har som sagt ikke tilstrækkelig belysning til at have koraller, så nej...
men jeg har da lidt skiveanemoner ig nogle andre ting i det

jeg har som sagt ikke tilstrækkelig belysning til at have koraller, så nej...
men jeg har da lidt skiveanemoner ig nogle andre ting i det

hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
helt enig med mathias... men da du er ret grøn på det der med salt i bør du nok starte med et akv. på 100 liter eller over...
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- matix
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
her er lige et billede af mit system...
pumpen er så også blevet udskiftet med en "am-top"
pumpen er så også blevet udskiftet med en "am-top"

- Vedhæftede filer
-
- (billedet er taget ved opstarten så der er ik filtermateriale i...
det kommer så senere i det midterste rum. og skummeren skal være i det øverste :D) - 60 l. saltakv. 026 (komprimeret og beskåret).jpg (32.88 KiB) Vist 8420 gange