mit akvarie bliver med overløb i midten som laves med skrå sider, der bliver boret 2x 40mm tankgennemføringer til henholdsvis dræn og nøddræn, og et hul til 25mm som er til returrøret.
sumpen bliver med stort refugium helt til venstre, returpumpe i midten og skummer/udstyrs rum helt til højre, der vil i øvrigt komme en ca. 100 liters vandtank til osmosevand.
lyset bliver 2x 250watt hqi (coralvue elektroniske ballast + reeflux 12k E40) og så kommer der mellem 2 og 4 T5 rør på 80watt til at farve lyset som jeg vil have det. lyset over refugiumet bliver 2x 18watt T8
cirkulation bliver 2x tunze 6205 + 6305 og en tunze wavebox (DIY, men med tunze dele) + 2x tunze 6045
det vil så blive styrret af en multicontroller, enten 7095 eller 7096, har begge liggende, men kan ikke bestemme mig for det endnu.
lidt om tekniken:
skummeren er en bubble king 250
returpumpen er en red dragon 5000 mini
fosfat filter, deltec 509 med rowaphos
aktivt kul filter, deltec 509 med AquaMedic medie (4mm piller)
kalkreaktor, korallin c-1501 med carib sea ARM, fint medie
aquatronica akvariecomputer med hele pivtøjet (pånær SMS-lir og ligende)
det er muligt at der kommer et uv filter på, men det er kun for at klare vandet op.
selve akavarie bordet er et porsa beklædt med MDF plader hvor tre af sidderne kan tages af. lyskassen bliver meget åben for at mindste varmeproblemer på de varme sommer dage, der vil bliver placeret 2 blæsere som styrres af aquatronica'en hvis temperaturen overstiger 28 grader.
lamperne bliver placeret på en bom, lavet i porsa profiler med kabel hejs, lampen over refugiumet vil i øvrigt også blive hængt op med den type kabel hejs.
der kommer ca. 120 kg sten i systemet. jeg har sværet ved at bedømme om mængden er passende, dette kan jeg først svare på når jeg får lavet min stensætning.
min plan ang. fisk er at jeg hovedesageligt skal holde kiruger, men der vil også være andre arter at finde, men præcist hvilke, må tiden vise.
af koraller bliver der mest SPS, men lidt blød og LPS vil jeg have for at få lidt indtryk af cirkulationen samt bølgeeffekten.
det er min plan som den ser ud nu.
jeg har efterhånden fået styr på det hele og fået indkøbt det meste. konen skal holde tøsse fødselsdag i slutningen af december så har lovet at der ikke vil flyde med fiske gejl i hele lejligheden så jeg sætter baljen op i den føste uge i det nye år.
mange billeder følger

Mvh