Hvilke klovnfisk?
-
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 4760 Vordingborg
- Saltvand siden?: 2009
Hvilke klovnfisk?
Jeg kunne godt tænke mig et par Amphiprion ocellaris (alm. klovnfisk) men jeg har hørt at den skulle være svær at holde og at den nemt dør (noget med at den får en ocellaris sygdom).
Nogle der har erfaringer med det, eller er de nemme? i så fald hvilke klovnfisk ville så være et klogt valg?
Nogle der har erfaringer med det, eller er de nemme? i så fald hvilke klovnfisk ville så være et klogt valg?
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Re: Hvilke klovnfisk?
Jeg har et par og de har været ret hårdføre! Har aldrig hørt om. at de skulle være svære at holde?
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions: 7
- 17
- Postnummer: 3520 Farum
- Geografisk sted: Farum
Jeg har haft mit Ocellaris par i et år nu. Det har overlevet alle mine nybegynder fejl i starten, og har altid haft det fint. Så jeg har ikke indtryk af at de er svære at holde...
- Limatho
- Kejser fisk
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2004
jeg har dog haft lidt problemer med dem, har købt opdrættet og fritfangede uden af kunne mærke forskel. Har købt fire eller fem klovne af occelaris varianten, og har kun en nu.....kan måske bare have været uheldig.....
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
-
- Dværg kejser
- 16
Ikke andre der kan hjælpe? Ville rigtig gerne have en occelaris men hvis de dør såe?
-
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Da jeg flyttede i februar havde jeg i en kort periode mine fisk gående i et 37 liters akvarie (1 kardinal, 1 gylte, 2 klovne) Min mindste klovn på ca 2 cm som var opdrættet forsvandt og jeg havde afskrevet den som død.
Akvariet fik lov til at stå i en måneds tid før jeg fik besked på at rydde op
og jeg opdagede at der stadig var lidt vand bagerst i akvariet (overløbet - ca. 1 liter vand i alt).
Jeg vendte akvariet på hovedet i vasken og hørte et lille plask, da min forsvundne klovnfisk faldt ud i vasken.
Jeg tænkte: "nåå det var der den var røget hen..." hvorefter den bevægede sig!
Jeg skyndte mig at samle den op og smide den direkte i mit nye akvarie. Den var lidt groggy i en times tid hvorefter den igen svømmede glad rundt med min anden klovn og åd lystigt!
Så den har svømmet rundt i en liter vand i en måned uden mad, lys eller varme....og jeg tør godt sige at værdierne i den resterende liter vand ikke har været pæne!!!
Så mine oplevelser med klovnfisk (specielt opdrættede) er at de er SUPER hårdføre!
Akvariet fik lov til at stå i en måneds tid før jeg fik besked på at rydde op

Jeg vendte akvariet på hovedet i vasken og hørte et lille plask, da min forsvundne klovnfisk faldt ud i vasken.
Jeg tænkte: "nåå det var der den var røget hen..." hvorefter den bevægede sig!
Jeg skyndte mig at samle den op og smide den direkte i mit nye akvarie. Den var lidt groggy i en times tid hvorefter den igen svømmede glad rundt med min anden klovn og åd lystigt!
Så den har svømmet rundt i en liter vand i en måned uden mad, lys eller varme....og jeg tør godt sige at værdierne i den resterende liter vand ikke har været pæne!!!

Så mine oplevelser med klovnfisk (specielt opdrættede) er at de er SUPER hårdføre!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan det tænkes at der er flere grunde til at de for rigtigt mange dør efter kort tid?
Kan det tænkes at de er mere transport følsomme end så mange andre arter?
At deres maver er mere sarte end som så, så at de hurtigt taber vægt og ikke kan tage på igen?
Og at de måske ikke altid går under de bedste betingelser hos exportørene?
Kan det tænkes at de er mere transport følsomme end så mange andre arter?
At deres maver er mere sarte end som så, så at de hurtigt taber vægt og ikke kan tage på igen?
Og at de måske ikke altid går under de bedste betingelser hos exportørene?
-
- Naso kirurg
- 17
Det tror jeg helt sikkert der er noget om... Men det er så godt som umuligt at finde ud af hvilken faktor der er mest afgørende. Tror nu klart det har noget at gøre med fangststedet, da kvaliteten af en sending klovnfisk varierer alt efter hvor man får dem fra. Nogle mister man størstedelen af og andre er der ingen problemer.
Det irriterende er så processen at finde ud af hvem der er gode til klovnfisk. Der kan man jo ikke gøre andet at bestille nogle hjem og såvse hvordan det går.
Det irriterende er så processen at finde ud af hvem der er gode til klovnfisk. Der kan man jo ikke gøre andet at bestille nogle hjem og såvse hvordan det går.
-
- Foxface
- 16
Hvorfor ikke bare springe ud i det?LasseA skrev:Ikke andre der kan hjælpe? Ville rigtig gerne have en occelaris men hvis de dør såe?
Hvis du forventer at forblive i akvariehobbyen vil du utvivlsomt opleve at en eller flere af dine fisk dør, af en eller anden årsag.
Nu er du så i den 'heldige' situation at Occelaris faktisk er en af de fisk som generelt anses for at være en begynder fisk http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Amphiprion_ocellaris, plus at de er en af de billigste arter af fisk.
Spring ud i det, og få en erfaring med Occelaris selv

-
- Dværg kejser
- 16
Har også tænkt mig at købe et par, men hvis det passede det med den occelaris sygdom, så kunne det jo være at den smadrede hele mit akvarie, som jeg ellers har fået opbygget godt efterhåndenSylvest skrev:Hvorfor ikke bare springe ud i det?LasseA skrev:Ikke andre der kan hjælpe? Ville rigtig gerne have en occelaris men hvis de dør såe?
Hvis du forventer at forblive i akvariehobbyen vil du utvivlsomt opleve at en eller flere af dine fisk dør, af en eller anden årsag.
Nu er du så i den 'heldige' situation at Occelaris faktisk er en af de fisk som generelt anses for at være en begynder fisk http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Amphiprion_ocellaris, plus at de er en af de billigste arter af fisk.
Spring ud i det, og få en erfaring med Occelaris selv

-
- Dværg kejser
- 16
Men er der overhovedet noget der hedder en occellaris sygdom? Og hvor skadelig er den?
-
- Naso kirurg
- 17
-
- Dværg kejser
- 16
Det var igen min dyrehandler der sagde, at største delen af de occellaris som de bestillte hjem døede af den sygdom (at de fik nogle hvide pletter på kroppen). Men er lidt forvirret, for mange siger at det er en af de mest hårdføre fisk man kan få og andre siger det modsatte?
-
- Naso kirurg
- 17
Lige meget hvad, så kig godt og grundigt på de klovne du overvejer at købe. Svømmer de lystigt rundt uden at der er nogle der ser ud som om de er ved at stille træskoene, så ville jeg ikke være bekymret over at købe et par.
Ellers så må man hanke op i sin tålmodighed og vente til næste sending er kommet hjem eller til fiskene har gået hos forhandleren i et stykke tid.
Ellers så må man hanke op i sin tålmodighed og vente til næste sending er kommet hjem eller til fiskene har gået hos forhandleren i et stykke tid.
-
- Dværg kejser
- 16
Hvad med stress? Altså jeg har en stor reje i mit 130 l. De fisk der er kommet i har den jagtet lidt den første dag, og derefter lader den dem være, ville det være et problem selvom det er et par der kommer til at gå sammen?
-
- Naso kirurg
- 17
Det tvivler jeg på....det kommer selvfølgelig an på hvilken reje du har, men klovnfisk er for det meste ret skrappe og kan klare sig selv (den er så vidt jeg ved i familie med damsler...)
I mit akvarie er det primært min lille han der får en omgang af hunnen. Rejerne har jeg ikke set gøre skade (2 Dannebrog, 2 kameler og 1 kardinal)
Dannebrogsrejerne vil bare gerne hjælpe
I mit akvarie er det primært min lille han der får en omgang af hunnen. Rejerne har jeg ikke set gøre skade (2 Dannebrog, 2 kameler og 1 kardinal)
Dannebrogsrejerne vil bare gerne hjælpe

-
- Dværg kejser
- 16
Jeg har en Stenopus hispidus. Ville egentlig hellere ha et hold dannebrogs, men den er lidt svær at fange.
-
- Naso kirurg
- 17
Ok, ja så er det lidt værre. De kan være nogle bæster, specielt når
der ikke er så meget plads til at danne territorie på. Jeg ville nok skifte den ud med en dannebrogs som du selv skriver. Hvis du ikke har fisk i endnu, så kunne du vel flytte et par sten og fange den på den måde...
der ikke er så meget plads til at danne territorie på. Jeg ville nok skifte den ud med en dannebrogs som du selv skriver. Hvis du ikke har fisk i endnu, så kunne du vel flytte et par sten og fange den på den måde...