Skal man virkelig lave balling?
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Skal man virkelig lave balling?
Jeg ønsker selvfølgelig at have mulighed for at tilføre calcium til systemet. Der udover ønsker jeg også at tilføre en KH buffer, når dette er nødvendigt. Jeg ville høre om det virkelig er nødvendigt at bruge balling metoden? eller kan man godt bare lave en opløsning af calciumchlorid (fra matas) og tilføre denne? Hvis KH så skal hæves tilsætter man bare noget natron? Så ved jeg at problemet opstår med NaCl dannelsen, men gør dette virkelig så meget? SKAL man tilføre NaCl-frit mineralsalt?
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
Re: Skal man virkelig lave balling?
Ja det tænkte jeg også men ja jeg tog spinget og er top glad for at jeg ikk ska rende og dossere:-) og de forskellige andre mærker er rimeligt dyre at gå og fylde i akvariet og så har den pumpe langsomt tjent sig ind:-)
MVH
MVH
-
- Rev haj
- 16
Jeg ville bare gerne slippe for at dosere hele tiden (og også gerne slippe for at betale for et doseringsanlæg;))! Ville gerne kunne dosere calcium, når der skal doseres calcium, og dosere KH buffer når KH'en skal hæves lidt.
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Jamen saltvand er en dyr hobby! Sådan er det desværre...
Du kan også lave et hjemmelavet doseringsanlæg med en væskebeholder og et powerhead med en timer og en justeringsventil på.
Det har jeg gjort på mit ferskvandsakvarie til min gødnings dosering. Og det spiller max!
Men en rigtig doseringsmaskine er nu bedre at foretrække til saltvand vil jeg nu mene.
Du kan nogle gange få dem rimelig billigt herinde.
Du kan også lave et hjemmelavet doseringsanlæg med en væskebeholder og et powerhead med en timer og en justeringsventil på.
Det har jeg gjort på mit ferskvandsakvarie til min gødnings dosering. Og det spiller max!
Men en rigtig doseringsmaskine er nu bedre at foretrække til saltvand vil jeg nu mene.
Du kan nogle gange få dem rimelig billigt herinde.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
-
- Rev haj
- 16
Så lad os slå det fast! Jeg køber ikke et doseringsanlæg lige foreløbigt!
Så hellere dosere lidt selv. Så kan jeg omformulere mit spørgsmål:
Ved balling, hvor ofte skal man så dosere? Er det hver eneste dag? Eller kan man måske komme ned på et par gange om ugen?

Ved balling, hvor ofte skal man så dosere? Er det hver eneste dag? Eller kan man måske komme ned på et par gange om ugen?
-
- Rev haj
- 16
Jeg ville også gerne undgå balling metoden fuldstændig og så tilsætte calcium og lidt KH-buffer for sig selv. Er bare ikke helt klar over hvad der sker hvis ikke man tilføjer det NaCl-frie mineralsalt?
Jeg tænker også om jeg bare kan bruge marin bio-calcium som vedligeholdelse af KH og calcium indholdet i systemet og så bare justere KH og calcium med natron og calciumchlorid?
Jeg tænker også om jeg bare kan bruge marin bio-calcium som vedligeholdelse af KH og calcium indholdet i systemet og så bare justere KH og calcium med natron og calciumchlorid?
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg tror hurtigt du bliver træt af at dosere Balling manueltSchwensen skrev:Så lad os slå det fast! Jeg køber ikke et doseringsanlæg lige foreløbigt!Så hellere dosere lidt selv. Så kan jeg omformulere mit spørgsmål:

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- 16
Det er også derfor jeg helst vil undgå balling metodenHelena skrev:Jeg tror hurtigt du bliver træt af at dosere Balling manueltSchwensen skrev:Så lad os slå det fast! Jeg køber ikke et doseringsanlæg lige foreløbigt!Så hellere dosere lidt selv. Så kan jeg omformulere mit spørgsmål:

- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Det kan godt vedligeholdes manuelt uden brug af doseringspumper. Det er dog betydeligt nemmere, hvis forbruget samtidig er lavt! 
En ikke nævnt mulighed kunne være at blande noget calciumhydroxid op i dit osmosevand og tilsætte det via din osmolator eller på anden vis. Denne mulighed er dog kun brugbar, hvis dit forbrug ligger i den lave ende, da osmosevandet på et tidspunkt bliver mættet eller PH stiger for meget, da opløsningen er meget basisk. Mange amerikanere bruger denne metode (søg på kalkwasser eller lime). Her er et enkelt link: http://saltaquarium.about.com/cs/calciu ... 8addkw.htm
Jeg har selv i længere tid vedligeholdt KH og calcium ved at tilsætte Tropic Marin Bio Calcium, som både indeholder calciumchlorid, sodium bicarbonat og mineralsalt.
Hvis du ikke tilsætter mineralsaltet vil der blive overskud af chlorid-ioner og ionbalancen vil blive skæv. Dette kan dog kompenseres ved at skifte vand ofte, og så er der som sådan ikke noget galt i at tilsætte calciumchlorid- og sodium bicarbonat-opløsninger manuelt.

En ikke nævnt mulighed kunne være at blande noget calciumhydroxid op i dit osmosevand og tilsætte det via din osmolator eller på anden vis. Denne mulighed er dog kun brugbar, hvis dit forbrug ligger i den lave ende, da osmosevandet på et tidspunkt bliver mættet eller PH stiger for meget, da opløsningen er meget basisk. Mange amerikanere bruger denne metode (søg på kalkwasser eller lime). Her er et enkelt link: http://saltaquarium.about.com/cs/calciu ... 8addkw.htm
Jeg har selv i længere tid vedligeholdt KH og calcium ved at tilsætte Tropic Marin Bio Calcium, som både indeholder calciumchlorid, sodium bicarbonat og mineralsalt.
Hvis du ikke tilsætter mineralsaltet vil der blive overskud af chlorid-ioner og ionbalancen vil blive skæv. Dette kan dog kompenseres ved at skifte vand ofte, og så er der som sådan ikke noget galt i at tilsætte calciumchlorid- og sodium bicarbonat-opløsninger manuelt.
-
- Rev haj
- 16
Synes du denne metode er nem? Det er pt den metode jeg hælder mest til! Hvis calcium og KH forskyder sig? Retter du den så bare op med nogle andre tilsætningsstoffer? (kunne være natron, hvis det var KH der skulle hæves).Stefan skrev: Jeg har selv i længere tid vedligeholdt KH og calcium ved at tilsætte Tropic Marin Bio Calcium, som både indeholder calciumchlorid, sodium bicarbonat og mineralsalt.
- Stefan
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Ulempen ved at gøre det manuelt er generelt en masse målearbejde! Forbruget stiger i takt med, at korallerne vokser og der kommer flere til, så jeg blev træt af daglige målinger og købte et doseringsanlæg.
Fordelen ved Bio Calcium er, at det er et såkaldt balanceret additiv, så når du har værdierne på plads, så burde det i princippet være det eneste nødvendige at tilsætte for at vedligeholde calcium og KH, da det tilsættes i forholdsmæssigt korrekte mængder.
Til at justere værdierne kan du sagtens bruge calciumchlorid fra Matas og natron/natrium bicarbonat/sodium bicarbonat (én og samme ting).
Nu ved jeg ikke hvilke koraller du har/har planer om at holde. Det burde du måske skrive lidt mere om, samt hvilken størrelse akvarie vi snakker om.
Fordelen ved Bio Calcium er, at det er et såkaldt balanceret additiv, så når du har værdierne på plads, så burde det i princippet være det eneste nødvendige at tilsætte for at vedligeholde calcium og KH, da det tilsættes i forholdsmæssigt korrekte mængder.
Til at justere værdierne kan du sagtens bruge calciumchlorid fra Matas og natron/natrium bicarbonat/sodium bicarbonat (én og samme ting).
Nu ved jeg ikke hvilke koraller du har/har planer om at holde. Det burde du måske skrive lidt mere om, samt hvilken størrelse akvarie vi snakker om.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg synes da at have læst om folk som får problemer med værdierne når de bruger Biocalcium.Stefan skrev: Fordelen ved Bio Calcium er, at det er et såkaldt balanceret additiv, så når du har værdierne på plads, så burde det i princippet være det eneste nødvendige at tilsætte for at vedligeholde calcium og KH, da det tilsættes i forholdsmæssigt korrekte mængder.
- Stefan
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
På det punkt har jeg ikke oplevet noget negativt. Jeg har brugt det siden januar i år (der starter min log) og indtil for en uge siden.Carsten skrev:Jeg synes da at have læst om folk som får problemer med værdierne når de bruger Biocalcium.Stefan skrev: Fordelen ved Bio Calcium er, at det er et såkaldt balanceret additiv, så når du har værdierne på plads, så burde det i princippet være det eneste nødvendige at tilsætte for at vedligeholde calcium og KH, da det tilsættes i forholdsmæssigt korrekte mængder.
Da jeg startede på brugen af det, var jeg dog noget mere uvidende og oprettede derfor en tråd her på forum, fordi min KH pludselig var skyhøj. Jeg troede dengang, at jeg udelukkende havde tilsat "calcium". Det er måske det du husker?
-
- Rev haj
- 16
Jeg er en lykkelig indehaver af en 250 liters balje. Jeg har netop igår fået en hystrix og en musling, og specielt muslingen kræver jo et stabilt calcium-indhold. Jeg har der udover en caulastrea, en hammerkoral med to hoveder. Så har jeg en masse skiver, lidt blødkoraller, søanemone, to klovnefisk, en escenius bicolor, to søstjerner, to dannebrogsrejer, snegle og eremitkrebs.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Er det noget du kan uddybe nærmere, jeg har brugt det i flere år uden nogen problemer, ihverfald nogen kendte.Carsten skrev:Jeg synes da at have læst om folk som får problemer med værdierne når de bruger Biocalcium.Stefan skrev: Fordelen ved Bio Calcium er, at det er et såkaldt balanceret additiv, så når du har værdierne på plads, så burde det i princippet være det eneste nødvendige at tilsætte for at vedligeholde calcium og KH, da det tilsættes i forholdsmæssigt korrekte mængder.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- Reactions: 43
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
kan ærlig talt ikke forstå debatten. Bruger selv Balling med doseringsanlæg. Men uden doseringsanlæg kan man blot tilsætte dagligt. Problemet er, at dovenskab ikke dur med den kompleksitet, der er i saltvand. Ionbalancen skal opretholdes, som andre er inde på.
Har aldrig haft problemer med værdier, siden jeg gik over til Balling med doseringsanlæg. Det svinger lidt, men i forhold til at bruge kalkreaktor med videre, synes jeg, problemerne med Balling er til at overskue. Kunne aldrig idag forestille mig andet
jerslev
Har aldrig haft problemer med værdier, siden jeg gik over til Balling med doseringsanlæg. Det svinger lidt, men i forhold til at bruge kalkreaktor med videre, synes jeg, problemerne med Balling er til at overskue. Kunne aldrig idag forestille mig andet
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- JJ
- Rev Rokke
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
Jeg doserede også manuelt i sin tid. Den fik lige en snaps et par gange om ugen.
Jeg havde heller ikke så stort behov på det tidspunkt.
Men det er vist ikke så fornuftigt hvis det ikke bliver doseret præcist.
Det kommer hurtigt til at svinge meget i værdierne.
Jeg synes jeg har læst et sted at koraller ikke kan lide svingende værdier...
Jeg havde heller ikke så stort behov på det tidspunkt.
Men det er vist ikke så fornuftigt hvis det ikke bliver doseret præcist.
Det kommer hurtigt til at svinge meget i værdierne.
Jeg synes jeg har læst et sted at koraller ikke kan lide svingende værdier...
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump