kan disse to Zebrasoma virkelig ikke gå sammen

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

kan disse to Zebrasoma virkelig ikke gå sammen

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg taler om Zebrasoma flavescens og Zebrasoma veliferum. nu har jeg i dag hentet en Zebrasoma veliferum, den var ikke i topform, finnerne var lidt flossede men ikke noget voldsomt, den blev hurtigt set an af de andre fisk i baljen, men min gule kirug var sku lidt efter den og synes det blev mere og mere voldsomt, det endte med at den gule bed den i finnerne og skar den med sin "skalpel" et par steder på kroppen, jeg har nu valgt at sætte min Zebrasoma veliferum ned i refurgiumet så den kan sunde sig og komme på toppen igen. ved ikke om det bare var alminde magt kamp eller hvad det var. men tænker lidt at den gule havde et forspring i at den er lidt større og så at Zebrasoma veliferum'en var lidt skramlet da den kom i og derfor blev et nemt ofre.
håber der er nogen som kan give mig et nytigt svar eller gode råd.
jeg har som sagt putter min Zebrasoma veliferum ned i refurgiumet, der er lidt mere sikkert for den at være og så burde der også være en masse mad den kan gå og spise af helt uforstyrret.

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kan disse to Zebrasoma virkelig ikke gå sammen

Indlæg af Carsten »

Når veliferumen er kommet sig helt så kom den op i akvariet igen. Det er helt normalt at der kan komme nogle stridigheder. Men det plejer at fortage sig i løbet af kort tid, måske 1-2 dage. en mulighed er også at ændre lidt på indretningen, således at revieret bliver fjernet.
Alternativt så sæt et spejl op unden for ruden, så er den langt mere optaget af " rivalen" i spejlet end af den nye fisk.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Jeg har 4 Zebrazomaer, 1 desjardini, 1 scorpas og 2 gule , der er kommet i idag, Der var lidt panik 1 times tid, men så gav de sig til at spise istedet
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Ubetinget enig med Carsten.

- Du har gjort det eneste rigtige! Men jeg forstår ikke at du tog chancen på den i første instans...

Køb altid kun sundt udseende Kirurger, og lad resten være forhandlers problem!!

Som Carsten beskriver vil jeg anbefale at indsætte spejl når du forsøger intro igen, dette dog først når den er kommet over sine skrammer. Og spiser!...

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
LHI
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af LHI »

Jeg har præcist de 2 til at gå i mit akvarie, her var det veliferum'en som kom først, og ca. 2 uger senere kom den gule i. Det skal lige siges at de er ca. samme størrelse og begge kun ca. 5 cm. Men fra 1. sekund har de svømmet sammen. Man skulle næsten tro at de er et par, de svømmer altid sammen, de spiser sammen, de putter sammen om natten og jeg har stor glæde at at putte en lille stribe nori tang løst i vandet, så fanger de det og spiser af det begge 2 alt imens de trækker det rundt i hele akvariet :GO
En anden lille detalje er min pudsefisk, den har også fået smag for nori tang (ja og alt andet der kommer i) og den må også gerne spise med når de 2 kirurger får nori tang :GO
Lars
260L saltbalje opstartet i maj 2009
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 43&start=0
Sidst opdateret den: 25 August 2009 - 7 nye billeder :)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

røntved skrev:Jeg har 4 Zebrazomaer, 1 desjardini, 1 scorpas og 2 gule , der er kommet i idag, Der var lidt panik 1 times tid, men så gav de sig til at spise istedet
Dit beskrevne scenarie tæller ikke her, da der er tale om intro til eksisterende gul Kirurg...

- Dog kunne din situation have været den samme om du havde lad sige, to gule i forvejen! Du er dog hjulpet af at lukke fire i på een gang...
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

det er kun de 2 gule der er nye.
Vedhæftede filer
008.JPG
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

William Jr skrev:Ubetinget enig med Carsten.

- Du har gjort det eneste rigtige! Men jeg forstår ikke at du tog chancen på den i første instans...

Som Carsten beskriver vil jeg anbefale at indsætte spejl når du forsøger intro igen, dette dog først når den er kommet over sine skrammer. Og spiser!...

jeg købte den privat. den så sund og vel ernæret ud, dog havde den fået lidt hug af en dobbelt så stor palet. men den spiser og virker stadig som om den har ernergi tilbage at kæmpe med da den stadig var i akvariet, det var ikke sådan at den gemte dig når den gule kom mod den, de gav hinanden lidt med skalpelen, men kunne bare ikke lide da den havde fået de snit sår og flosset finner.
men jeg giver den et par uger eller hvor længe der nu går før finnerne og sårene er helet op og så kommer den tilbage i akvariet. jeg får også lidt andre nye fisk på tirsdag, bl.a. en medium naso, det kan også være at den kan tage trykket lidt af den gule eller om ikke andet fordele trykket.

en anden ting, nu går i refurgiumet hvor der er fyldt med capauler alger, spiser kiruger den slags alger eller skal jeg stikke den noget nori?

Mvh

Ps. tak for svarende, det er sku sådan noget, som er så godt, ved et forum som dette. :GO
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

røntved skrev:det er kun de 2 gule der er nye.
- Jeg undskylder...

Så læste jeg din post forkert!

:Peace:
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

stefan_sørensen skrev:
William Jr skrev:Ubetinget enig med Carsten.

jeg købte den privat. den så sund og vel ernæret ud, dog havde den fået lidt hug af en dobbelt så stor palet. men den spiser og virker stadig som om den har ernergi tilbage at kæmpe med da den stadig var i akvariet, det var ikke sådan at den gemte dig når den gule kom mod den, de gav hinanden lidt med skalpelen, men kunne bare ikke lide da den havde fået de snit sår og flosset finner.
men jeg giver den et par uger eller hvor længe der nu går før finnerne og sårene er helet op og så kommer den tilbage i akvariet. jeg får også lidt andre nye fisk på tirsdag, bl.a. en medium naso, det kan også være at den kan tage trykket lidt af den gule eller om ikke andet fordele trykket.

en anden ting, nu går i refurgiumet hvor der er fyldt med capauler alger, spiser kiruger den slags alger eller skal jeg stikke den noget nori?

Mvh

Ps. tak for svarende, det er sku sådan noget, som er så godt, ved et forum som dette. :GO
De gule kan være nogle bøller når de tager imod nye sejlfinner, og jeg holder veliferum for at være den største tøsedreng af de to. :wink:

Men det skal nok komme til at gå... :GO

- Scopas ville jeg dog være betænkelig med at lukke ned til den gule da de har tættere slægtskab og større tilbøjelighed til at gå kødet på hinanden...

Jeg har dog holdt dem alle sammen, sammen... Men gul kom i som den sidste!
______

Afhængigt hvor medtaget den er vil jeg gætte på 3- 7 dage til du har sår heling, finner hurtigst...

- Hvorvidt den er stand til at indtage caulerpa og have udbytte skal jeg ikke kunne sige, jeg tror det dog ikke. Men det vil ikke være dens første valg i indtag, Nori vil derimod.
Så jeg giver Nori min anbefaling...

Mit første saltvand, for nu snart to år siden:
Billede

Billede
/Flemming,

Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

røntved skrev:det er kun de 2 gule der er nye.
Eller flot akvarie! hva stort er det? god dybde osv:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Alternertivt ku du også fiske den gule op og særtte den anden tilbage, så vil den recover hurtigere. Når så du har fået din naso i og den har fundet sig til rette , kan du sætte den gule tilbage.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"