Så er vi igang.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Georgina
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 0
15
Postnummer: 4850 Stubbekøbing
Saltvand siden?: 2009

Så er vi igang.

Indlæg af Georgina »

Nu har jeg fået hentet jan krog's rsm130 helt oppe fra Gilleleje, og vi har fået koraler og fisk med.

Det hele er sat op nu, og fiskene ser ud til at have det godt, og der er masser af aktivitet.

Vi har ikke fået fyldt sand i endnu, men akvariet står fungerende med koraler, sten, fisk, reje, snegle, og en enkelt søstjerne.

Hvornår burde jeg komme sand i bunden af akvariet? og er der noget jeg burde være opmærksom på når jeg gør det?

Jan har fortalt mig at det er en god idé at skylle sandet inden det kommer i, da der sikkert er en masse støv i det.

På forhånd tak - og uh hvor er det her en spændende hobby :) er indtil videre, super glad for mit akvarie. :f3:
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Så er vi igang.

Indlæg af exzos »

Sandet kommer du bare i akvariet med det samme. Om du vil skylle det eller ej kan jeg desværre ikke svare på. Personligt havde jeg bare puttet det i :)
Georgina
Grøn Chromis
Grøn Chromis
15
Postnummer: 4850 Stubbekøbing

Indlæg af Georgina »

Okay, tusind tak for svaret - jeg tror jeg prøver at komme det i, og så ser vi hvad der sker :)
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

jeg plejer bare at komme det direkte i. jeg fylder det i en frysepose og hælder det ud tæt på bunden så støver det ikke så meget og du har styr på hvor du rammer. :y
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Levende sand må ikke skylles, men alm. sand kan skylles for at undgå at det støver/sviner i vandet...
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Da jeg kom sand i mit lagde jeg det Osmosevand og skiftede vandet indtil jeg ikke længere kunne måle fosfat. Fosfaten skal måles med et af de dyre testsæt fra DD eller Rowa....Salifert kan du ikke regne med til fosfat da det viser 0 selvom der er en del fosfat i.
Jeg var overrasket over hvor længe der skulle skiftes vand før fosfaten var nede på et acceptabelt niveau. Husk at sandet kommer fra havet og der er således mange døde mikroorganismer og smådyr i selvom det ikke ses med det blotte øje.....alt dette rådner når sandet kommes i akvariet. Det er sikkert ikke nogen katastrofe at komme det i med det samme, men der går måske noget længere tid inden du får næringstofferne ned i akvariet og du risikerer at få flere alger.
Rådet om at skylle sandet fik jeg på Zeovitforum hvor alle gør det.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"