Spraybar på retueren

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Spraybar på retueren

Indlæg af laursen »

Jeg er i gået i gang med at overveje hvordan jeg skal lave mit 430L, jeg har en ide om at jeg vil have mine LS op på nogle riste at stå.
Og inde bagerst vil jeg have en spraybar der kan få alt skidtet ud, men så er spørgsmålet: er det dumt at bruge returen fra sumpen til det, da jeg forstiller mig at der nok er en del modstad i at vandet først skal op til toppen for at så blive presset ned til bunden igen. Eller er det bedre at finde en seperat pumpe til formålet?
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Spraybar på retueren

Indlæg af Martin LF »

Hvis du gør det skal du sørge for at der er luft indsugning i toppen ellers vil det tømme dit akvarie ved strømsvigt. Og det er sjældent at der er plads til alt vandet fra akvariet nede i sumpen.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

Ja det har jeg hørt nogle forfærdelige historier om
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Jeg har en spraybar på min retur. Jeg skal ikke kunne sige om det tager meget af kraften, men der er tryk på de steder hvor jeg kan se det.
Det kommer meget an på hvordan din retur er dimensioneret i forhold til akvariet, hvis den er lige på grænsen så ville jeg lade være.

Argumentet for at gøre det er at den alligevel er der så du kan lige så godt bruge kraften til noget fornuftigt ud over at løfte vandet retur.
Argumentet for at lade være er at det er absolut den dyreste måde at gøre det på.
/martin
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"