Karantæne tank.
-
- Foxface
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
Karantæne tank.
Ok...
Så man sidder og læser og læser, køber et par bøger mere, læser dem.
Læser herinde, læser på Reef Sanctuary, Reef Central og mange andre steder.
Man bliver klogere og man bliver mere forvirret...
ELSKER DENNE HOBBY ALLEREDE!!...
Nå, nok fis for en aften...
Karantæne tanke, amerikanerne sværger jo stort set til dem, men jeg har nu ikke rigtig set jer garvede hajer bruge eller nævne dem?
Hvad gør i når i nu "kom til" at købe en ny fisk eller 5?
Så man sidder og læser og læser, køber et par bøger mere, læser dem.
Læser herinde, læser på Reef Sanctuary, Reef Central og mange andre steder.
Man bliver klogere og man bliver mere forvirret...
ELSKER DENNE HOBBY ALLEREDE!!...
Nå, nok fis for en aften...
Karantæne tanke, amerikanerne sværger jo stort set til dem, men jeg har nu ikke rigtig set jer garvede hajer bruge eller nævne dem?
Hvad gør i når i nu "kom til" at købe en ny fisk eller 5?
-
Re: Karantæne tank.
Der er ikke ret mange der har Karantæne akvarier her hjemme. Vil man have dette bør akvariet køre for sig selv med ejen skummer så man også har et akvarie hvor man kan helbrede fisk med medicin uden at det skader hovede akvariet.
Jeg ville heller have et fragtment akvarie hvor systemet køre sammen.
Dem er der også flere der har her inde.
Nye fisk kan dog også komme i et fragtment akvarie hvor de fodres op så de er sunde og stærke når de skal overføres til hovede akvariet. Ulæmpen er bare hvis du har syge fisk.
Når først de har spist godt vil de også bedre kunne overleve hvis de bliver jagtede i hovede akvariet.
Men jeg tror heller folk her inde vil have et støre akvarie end Karantæne og fragtment akvarier pgs. pladsen og så er der også lige mere prisen i strøm der sætter en grænse for hvor store anlæg man vil have.
Jeg er selv ved at bygge et 1000L op og har kraftigt overvejdet et fragtment akvarie men det kræver at jeg ikke skal bruge ret meget mere i el for ellers bliver det sgu for dyrt.
Så jeg har besluttet at jeg på et tidspunkt vil teste nogle af de nye LED lamper der kommer over sådan en balje.
Steen
Jeg ville heller have et fragtment akvarie hvor systemet køre sammen.
Dem er der også flere der har her inde.
Nye fisk kan dog også komme i et fragtment akvarie hvor de fodres op så de er sunde og stærke når de skal overføres til hovede akvariet. Ulæmpen er bare hvis du har syge fisk.
Når først de har spist godt vil de også bedre kunne overleve hvis de bliver jagtede i hovede akvariet.
Men jeg tror heller folk her inde vil have et støre akvarie end Karantæne og fragtment akvarier pgs. pladsen og så er der også lige mere prisen i strøm der sætter en grænse for hvor store anlæg man vil have.
Jeg er selv ved at bygge et 1000L op og har kraftigt overvejdet et fragtment akvarie men det kræver at jeg ikke skal bruge ret meget mere i el for ellers bliver det sgu for dyrt.
Så jeg har besluttet at jeg på et tidspunkt vil teste nogle af de nye LED lamper der kommer over sådan en balje.
Steen
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Den rigtige vej ville så afgjort være karantæne akvarie... Men desværre hører jeg til blandt de som Steen beskriver ovenfor!
- Jeg har tillige end ikke fragment kar...
Jeg kunne have brugt karantæne akvariet een gang som kostede mig at hele min besætning undtaget to, stod af!
- Som Steen beskriver havde et fragmentkar ikke hjulpet her... Men for kun at fodre op
Jeg vil kalde mit uheld for ekstremt, grænsende til at sige at det ikke vil ske igen. Meen... Jo, det er sandsynligt!
- Vær kritisk og påpasselig med dit valg af fisk, og køb kun fisk god foderstand. Spørg evt. for demo at den spiser, og hvis ikke... Lad den gå!
En anden mulighed er reservation af fisken imod depositum...
Jeg fortsætter på "lykke og fromme"...

- Jeg har tillige end ikke fragment kar...
Jeg kunne have brugt karantæne akvariet een gang som kostede mig at hele min besætning undtaget to, stod af!
- Som Steen beskriver havde et fragmentkar ikke hjulpet her... Men for kun at fodre op

Jeg vil kalde mit uheld for ekstremt, grænsende til at sige at det ikke vil ske igen. Meen... Jo, det er sandsynligt!
- Vær kritisk og påpasselig med dit valg af fisk, og køb kun fisk god foderstand. Spørg evt. for demo at den spiser, og hvis ikke... Lad den gå!
En anden mulighed er reservation af fisken imod depositum...
Jeg fortsætter på "lykke og fromme"...

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Brian C
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg kører med separat karantæne akvarie, fragmentakvarie og hovedakvarie, og så har jeg UV på hovedakvariet.
karantæneakvariet er først lige ved at være klar til brug efter en længere indkøringsperiode, da jeg mener der skal være lidt sten som fiskene kan gå og gnave lidt på, selvom de evt bliver medicineret
jeg bruger også fragmentakvariet, til grundig inspektion af nye koraller, da jeg én gang har oplevet nogle trælse nøgensnegle
karantæneakvariet er først lige ved at være klar til brug efter en længere indkøringsperiode, da jeg mener der skal være lidt sten som fiskene kan gå og gnave lidt på, selvom de evt bliver medicineret
jeg bruger også fragmentakvariet, til grundig inspektion af nye koraller, da jeg én gang har oplevet nogle trælse nøgensnegle
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- MAKRRO
- Kejser fisk
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
Håber det er okay med Lohse, men hvad så med at smide fiskene i ferskvand i 5-10 min? Det har jeg læst at amerikanerne også er temmelig glad for??
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
Jeg bruger karantæneakvarier. Jeg har et 300 liters akvarier og har undgået katastrofer (ind til nu) ved at have et karantæne-akvarier (jeg har faktisk 2).
Det jeg gør er følgende:
1. alle indkommende fisk skal gå mindst et par uger i karantæne. Udvikler de pletter eller andet medicineres de der og ikke i hovedakvariet. Når de har været friske en til 2 uger så kommer de i det store. Ingen har efterfølgende fået noget igen. De er også i kanon fodrestand, da jeg jo kan give dem lige det de skal have.
2. jeg tager fisk ud af hovedakvariet, der har noget og behandler dem i karantæne akvariet.
Jeg har brugt det ved flere lejligheder. Min pufferfisk havde pletter da jeg fik den, den fik 3 uger med behandling og så tilbage til det store, Der har ikke været noget med den siden.
Min blennie fik en skade på munden og de andre begyndte at være efter den, den var der bare et par uge og er tilbage igen.
Sidst fik min kuffertfisk pletter, jeg behandlede den, men den nuked (forgiftede) sig selv og døde af det. Men heldigvis var det kun den der døde da den var i karantæne akvariet.
3. Jeg har brugt det til at sætte fisk på en tænker, når de er for agressive. Jeg har bla. også en fisk som skal ud når der kommer nye fisk, når de er faldet til kan den komme i igen.
Jeg tror selv på at jeg har undgået de store katastrofer på den måde på den måde. Ikke at alt vil kunne undgåes, men jeg har brugt det med succes.
Jeg ville aldrig undvære et karantæne akvarier nu, det er anbefalingsværdig.
Det jeg gør er følgende:
1. alle indkommende fisk skal gå mindst et par uger i karantæne. Udvikler de pletter eller andet medicineres de der og ikke i hovedakvariet. Når de har været friske en til 2 uger så kommer de i det store. Ingen har efterfølgende fået noget igen. De er også i kanon fodrestand, da jeg jo kan give dem lige det de skal have.
2. jeg tager fisk ud af hovedakvariet, der har noget og behandler dem i karantæne akvariet.
Jeg har brugt det ved flere lejligheder. Min pufferfisk havde pletter da jeg fik den, den fik 3 uger med behandling og så tilbage til det store, Der har ikke været noget med den siden.
Min blennie fik en skade på munden og de andre begyndte at være efter den, den var der bare et par uge og er tilbage igen.
Sidst fik min kuffertfisk pletter, jeg behandlede den, men den nuked (forgiftede) sig selv og døde af det. Men heldigvis var det kun den der døde da den var i karantæne akvariet.
3. Jeg har brugt det til at sætte fisk på en tænker, når de er for agressive. Jeg har bla. også en fisk som skal ud når der kommer nye fisk, når de er faldet til kan den komme i igen.
Jeg tror selv på at jeg har undgået de store katastrofer på den måde på den måde. Ikke at alt vil kunne undgåes, men jeg har brugt det med succes.
Jeg ville aldrig undvære et karantæne akvarier nu, det er anbefalingsværdig.
-
- Foxface
- 16
- Postnummer: 6000 Kolding
Florence,
Teknisk set hvad består dine karantæne tanke af?, jeg gik og overvejde et lille 54L til formålet...
Teknisk set hvad består dine karantæne tanke af?, jeg gik og overvejde et lille 54L til formålet...
-
Det ene er netop et 54 liter, ikke kønt men det fungere. Der er en Aqua Medic Miniflotor skummer og det fungere faktisk fint. Men dette er ikke til medicinering. Der heg har et x liter (gæt omkring 80 l) uden skummer, der skifter jeg så vand hver dag når der er nogle i karantæne,
- Vedhæftede filer
-
- 3928858172_c979cf3877.jpg (111.58 KiB) Vist 436 gange
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Kan du ikke bare vende lampen ½ omgang?
(Jeg kan ikke se om der er symetrisk)
PS: Jeg har hørt at brug af Ozon tager parasitter mv. og skulle være meget mere effektivt end UV, så jeg bruger Ozon pt. - Jeg er dog bange for at det som pods de lever af også forsvinder ved brug af Ozon, men er ikke sikker, bare noget jeg har læst...

(Jeg kan ikke se om der er symetrisk)
PS: Jeg har hørt at brug af Ozon tager parasitter mv. og skulle være meget mere effektivt end UV, så jeg bruger Ozon pt. - Jeg er dog bange for at det som pods de lever af også forsvinder ved brug af Ozon, men er ikke sikker, bare noget jeg har læst...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
Jeg er lidt usikker på om det er mig du henvender dig til? Hvis det er hvilken lampe taler du så om?