Jeg skulle ikke nyde noget med havvand... (Du har forhåbentligt kommer mere salt i - så du er oppe på nivau FØR du kom dyr i...)
Mandarin - ja den kan være flere måneder om at dø af sult, som også er nævnt, så før du har haft den i 6 måneder har du ikke været heldig... Læg mærke til om den bliver tynd, da du så enten skal prøve et par dage med frost atemia i et smalt glas, f.eks. et olivenglas - det ligges ned på bunden der hvor Mandarinen opholder sig mest og glasset skal være så smalt at de andre
fisk ikke spiser foderet før den, da den jo er meget, meget længe om at spise - der er så også kun ca. 20% chance for at den vil spise dødt foder... spiser den så ikke inden for et par dage skal den over i et
akvarie med over 30 kg LS der har kørt over 6 måneder, da den ellers død af sult - man kan godt have pods rimeligt hurtigt, men ikke nok til en stabil kultur - derfor vil Mandarinen nå at spise dem hurtigerer end de kan formerer sig og så er det slut med foder til den...
Jeg har også Damsler med gul mave, ingen prioblemer der, men det er et stort problem at du ikke venter ca. 1 måned mellen hver gang du har kommet 1-3 dyr i akvariet, da de levende sten ikke kan nå at opbygge flere bakterier på et par dage og de er jo dit bio filter og derved vil du risikerer en stigning af forurening over et par måneder og det kan give problemer som giver mange
alger og vil kræve
vandskift tit for at rette op + dine
fisk bliver måske stressede pga dårligt vandkvalitet og bliver derved lettere syge...
VIGTIGT: Sørg for at give din
kirurg Noni tang, da den hurtigt bliver tynd og kan dø, min blev meget tynd på en uge selv om jeg så den spise tørfoder og nippe af
alger hver dag...
Det er også vigtigt da den er 80-90% planteæder...
Jeg kørte så i Bilka og købte noget susitang fra "Blue Dragon" - så den blev fedet op igen...
PS: selv ved køb at flere LS skal der gå nogle måneder for at opbygge kultur af pods - derfor råder folk at man ikke anskaffer sig en
Mandarin før efter 6-12 måneder...