Så tager vi springet
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6715 Esbjerg N
- Saltvand siden?: 2010
Så tager vi springet
Da vi byggede hus i vinter fik vi indbygget et 1.000 liter akvarie som i første omgang har været brugt ferskvand men det har fra starten af været lavet med overløb og sump, da vi længde har gået med en drøm om at starte et saltvandsakvarie.
Nu har vi så valgt at tage springet og få sat gang i projektet og jeg ville gerne høre jeres mening om vi er på rette vej. Vi vil gerne have et farverigt akvarie med masser af liv men vi har til at starte med intet krav til at der skal være stenkoraller eller andre svære ting i det. Det vil vi tage som det kommer og når vi har fået noget erfaring.
I løbet af weekenden regner jeg med at jeg skal have følgende:
1. aqua medic turbefloater 5.000 shorty 2.
2. 100kg afrikanske levende sten som vi kan få brugt til en rimelig pris. (det er meningen at dette skal supleres op senere det er en stor post i så stort et akvarie.
3. 2 stk. tunze nanostream 6085 på 8.000 l/t og 14 wat
4. Jeg kan ikke rigtig gøre op med mig selv om jeg skal have besværet med at transportere osmosevand hjem til at starte akvariet på eller ej. Det er meningen at vi selv skal have et omvendt osmoseanlæg på et tidpunkt men jeg vil hellere bruge penge på andre ting til at starte med.
5. en saltmåler
6. salt selvfølgelig
I forvejen har vi en sump på lidt over 200L hvori der sidder en returpumpe på 3.500l/t og en mindre tunze nanostrem på 4.500 l/t
I øjeblikket har vi ikke et refugium i sumpen men jeg ville egenligt gerne have et og jeg overvejer om jeg skulle placere et 54 liter akvarie i sumpen og hæve vandstanden i sumpen så den er lidt højere end dette akvarie. Noget af vandet vil så godt nok kunne løbe ved siden refugiummet men en lille cirkulationspumpe kan vel sørge for at det ikke kommer dødt vand heri? Eller skal jeg have bestilt 2 stykker glas og fuge dem i sumpen?
Er det en rimelig start eller er der noget som vi har glemt?
Nu har vi så valgt at tage springet og få sat gang i projektet og jeg ville gerne høre jeres mening om vi er på rette vej. Vi vil gerne have et farverigt akvarie med masser af liv men vi har til at starte med intet krav til at der skal være stenkoraller eller andre svære ting i det. Det vil vi tage som det kommer og når vi har fået noget erfaring.
I løbet af weekenden regner jeg med at jeg skal have følgende:
1. aqua medic turbefloater 5.000 shorty 2.
2. 100kg afrikanske levende sten som vi kan få brugt til en rimelig pris. (det er meningen at dette skal supleres op senere det er en stor post i så stort et akvarie.
3. 2 stk. tunze nanostream 6085 på 8.000 l/t og 14 wat
4. Jeg kan ikke rigtig gøre op med mig selv om jeg skal have besværet med at transportere osmosevand hjem til at starte akvariet på eller ej. Det er meningen at vi selv skal have et omvendt osmoseanlæg på et tidpunkt men jeg vil hellere bruge penge på andre ting til at starte med.
5. en saltmåler
6. salt selvfølgelig
I forvejen har vi en sump på lidt over 200L hvori der sidder en returpumpe på 3.500l/t og en mindre tunze nanostrem på 4.500 l/t
I øjeblikket har vi ikke et refugium i sumpen men jeg ville egenligt gerne have et og jeg overvejer om jeg skulle placere et 54 liter akvarie i sumpen og hæve vandstanden i sumpen så den er lidt højere end dette akvarie. Noget af vandet vil så godt nok kunne løbe ved siden refugiummet men en lille cirkulationspumpe kan vel sørge for at det ikke kommer dødt vand heri? Eller skal jeg have bestilt 2 stykker glas og fuge dem i sumpen?
Er det en rimelig start eller er der noget som vi har glemt?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: Så tager vi springet
Er det dem vi andre kalder havefliser ?Kim L skrev:2. 100kg afrikanske levende sten som vi kan få brugt til en rimelig pris.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Velkommen til!
Der er lige et par ting som jeg vil mene ikke er så smart.
De levende sten fra afrika er dem som vi kalder havefliser. De er meget massive og ikke så gode som de Indonesiske sten. Du får heller ikke så meget for pengene med de afrikanske sten, da de som skrevet er meget massive og derved tunge.
nu kender jeg ikke den pris som du skal give for stenene, men simon fra Ålborg har en masse indonesiske sten til salg.
Selvom køreturen er lang, ville jeg ikke tøve med at tage den.
De der 2 nanostream er helt utilstrækkelige til at give cirkulation nok i akvariet. Der skal supleres med mndst 1 og helst 2 mere. En cirkulation på 16 gange er ikke nok. Mange af os har mere end det dobbelte i akvariet uden at det er formeget.
Hvis du alligevel vil investere i et osmoseanlæg, så gør det inden du starter.
Nu vejd jeg jo ikke hvilket anlæg du havde kig på men vælge ikke et osm er forlille, prisforskellen er ikke så stor som den iritation der kan opstå når man bare ikke kan få vand nok hurtigt nok. Med mindre du bor lige ved siden af vandværket, så vil det være en god ide at tage en trykpumpe med fra start af. Så får du noget nær det optimale ud af anlægget.
Sumpen lyder helt ok, men hvad gør den nanostream godt for dernede??
Jeg indrømmer gerne, at jeg bestemt ikke er nogen fan af Aquamedics skummere. Og derfor ville jeg selv vælge en anden.
De skummere som er "state of art" iøjeblikket er bubbleking og ATB. De er godt nok noget dyrere men sandsynligvis også bedre.
Der er lige et par ting som jeg vil mene ikke er så smart.
De levende sten fra afrika er dem som vi kalder havefliser. De er meget massive og ikke så gode som de Indonesiske sten. Du får heller ikke så meget for pengene med de afrikanske sten, da de som skrevet er meget massive og derved tunge.
nu kender jeg ikke den pris som du skal give for stenene, men simon fra Ålborg har en masse indonesiske sten til salg.
Selvom køreturen er lang, ville jeg ikke tøve med at tage den.
De der 2 nanostream er helt utilstrækkelige til at give cirkulation nok i akvariet. Der skal supleres med mndst 1 og helst 2 mere. En cirkulation på 16 gange er ikke nok. Mange af os har mere end det dobbelte i akvariet uden at det er formeget.
Hvis du alligevel vil investere i et osmoseanlæg, så gør det inden du starter.
Nu vejd jeg jo ikke hvilket anlæg du havde kig på men vælge ikke et osm er forlille, prisforskellen er ikke så stor som den iritation der kan opstå når man bare ikke kan få vand nok hurtigt nok. Med mindre du bor lige ved siden af vandværket, så vil det være en god ide at tage en trykpumpe med fra start af. Så får du noget nær det optimale ud af anlægget.
Sumpen lyder helt ok, men hvad gør den nanostream godt for dernede??
Jeg indrømmer gerne, at jeg bestemt ikke er nogen fan af Aquamedics skummere. Og derfor ville jeg selv vælge en anden.
De skummere som er "state of art" iøjeblikket er bubbleking og ATB. De er godt nok noget dyrere men sandsynligvis også bedre.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
Den anden nanostream er også oppe i akvariet, det lød bare somom den var i sumpen. Den og pumpen fra sumpen giver jo tilsammen også omkring de 8000l/t og gør det derfor ud for endnu en nanostream.
Jeg vidste ikke at der var forskel på afrikanske levende sten og indonesiske ud over forment som jeg synes man kunne bruge til at lave en del hylder med mere i akvariet hvis de blev blandet. Har du evt et link til brians annonce?
Med hensyn til skummeren så har jeg forsøgt at læse en del anmeldelser og jeg må sige at jeg synes en bubble king er alt for dyr. Bubblemasteren er en mulighed men jeg har ikke kune finde 250 modellen nogen steder hvor man har kunne komme til at se den. ville så skulle bestille den fra udlandet uden selv at have set den.
Jeg vidste ikke at der var forskel på afrikanske levende sten og indonesiske ud over forment som jeg synes man kunne bruge til at lave en del hylder med mere i akvariet hvis de blev blandet. Har du evt et link til brians annonce?
Med hensyn til skummeren så har jeg forsøgt at læse en del anmeldelser og jeg må sige at jeg synes en bubble king er alt for dyr. Bubblemasteren er en mulighed men jeg har ikke kune finde 250 modellen nogen steder hvor man har kunne komme til at se den. ville så skulle bestille den fra udlandet uden selv at have set den.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
Hvor mange af jer har rent faktisk prøvet en af aquamedics skummere eller set dem i aktion og ikke kun læst anmeldelser om dem?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Så vidt jeg husker, kører Ringsborg med en AM5000 single på sit kæmpe setup.
Du kan finde hans akvarie under "Medlemmernes akvarier" her på forum.
... og velkommen til, i øvrigt
/Kim
Du kan finde hans akvarie under "Medlemmernes akvarier" her på forum.
... og velkommen til, i øvrigt

/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
ati 250 skummer: http://www.aquapro2000.de/Water-Purific ... :2363.html
LS: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=28944
skift dine cirkulations pumper til noget stører... 6105 f.eks du bør ikke regne din retur med som cirkulation i første om gang.
LS: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=28944
skift dine cirkulations pumper til noget stører... 6105 f.eks du bør ikke regne din retur med som cirkulation i første om gang.
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
heisa kim jeg har en den har jeg kørt med i 2,5 år og den er rigtig god hvis du spør mig. men nogen kan lide æbler andre pærerKim L skrev:Hvor mange af jer har rent faktisk prøvet en af aquamedics skummere eller set dem i aktion og ikke kun læst anmeldelser om dem?

er ved at planlægge mit comeback 

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
tilbuddet om de levende sten er da bestemt noget jeg lige må snakke med kæresten om når jeg kommer hjem, hun er nemlig også med i akvarie interessen. Det er nu en lang tur fra esbjerg men med så mange sten er det da en mulighed.
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
jeg brugte en som hævepumpe engang og den larmede/ brummede lidt det gør den hlp 5250 fra deltec som jeg har nu ikke det er som det eneste.

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
og til 45kr kg for flotte sten, så det turen værd!Kim L skrev:tilbuddet om de levende sten er da bestemt noget jeg lige må snakke med kæresten om når jeg kommer hjem, hun er nemlig også med i akvarie interessen. Det er nu en lang tur fra esbjerg men med så mange sten er det da en mulighed.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har haft en af de der kæmpe skummere fra AM. det var en AM single 5000. Og jeg synes ikke at det var noget at skrive hjem om. Det var et monstrum ud over alle grænser næsten 2 meter høj, og aldelses umulig at have med at gøre.Kim L skrev:Hvor mange af jer har rent faktisk prøvet en af aquamedics skummere eller set dem i aktion og ikke kun læst anmeldelser om dem?
Det kna godt være at din returpumpe giver 3500 litter, men ikke når den skal hæve vandet xx antal meter. Derfor bør man ikke regne returpumpens liter med i det samlede tal.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Vil også som de andre anbefale at starte med nogle ordentlige sten!
Du skriver ikke meget om, hvilket lys du har tænkt dig at bruge?
Du skriver ikke meget om, hvilket lys du har tænkt dig at bruge?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
ifølge manualen til pumpen skulle den kunne levere 2500 l/t med en løftehøjde på 2m og hjemme ved os løfter den kun 1,5m.
Af lys starter vi kun med 320w i form af 4 t5 rør jeg ved at det er for lidt til mange ting men der kan monteres flere i låget til akvariet uden problemer (op til otte) så det tager vi som det kommer da vi ikke går ud og køber 20 koraller på en gang og jeg ved at det også afhænger af hvor højt i akvariet korallerne placeres så det må man kunne prøve sig lidt frem med. det er trods alt den dyreste post på strømregningen. Kan fint leve med nogle flotte læderkoraller mm. i et langt stykke tid.
den am skummer som vi ser på er shorty modellen så den er kun 0,5m høj og ikke en af de store modeller. Har talt med en som har et lignende akvarie kørende med kun den skummer.
Af lys starter vi kun med 320w i form af 4 t5 rør jeg ved at det er for lidt til mange ting men der kan monteres flere i låget til akvariet uden problemer (op til otte) så det tager vi som det kommer da vi ikke går ud og køber 20 koraller på en gang og jeg ved at det også afhænger af hvor højt i akvariet korallerne placeres så det må man kunne prøve sig lidt frem med. det er trods alt den dyreste post på strømregningen. Kan fint leve med nogle flotte læderkoraller mm. i et langt stykke tid.
den am skummer som vi ser på er shorty modellen så den er kun 0,5m høj og ikke en af de store modeller. Har talt med en som har et lignende akvarie kørende med kun den skummer.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
retur pumpen skal ikke regnes med som cirkulation! drop aquamedic, kig på ati´s skummer 250. koster næppe ret meget mere, og den yder altså godt!
hvis du ikke køber ordenlig cirkulation fra starten, så ender du med en masse træls problemer. Tro mig, vi er mange der har forsøgt at spare der. Få smidt ordenlig cirkulation i fra starten, du vil takke os bagefter!
hvis du ikke køber ordenlig cirkulation fra starten, så ender du med en masse træls problemer. Tro mig, vi er mange der har forsøgt at spare der. Få smidt ordenlig cirkulation i fra starten, du vil takke os bagefter!
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Manglende cirkulation får hurtigt Cyano bakterier til at ligge sig som et mørkerødt slim lag på alting... - Så som de andre siger meget cirkulation fra start af...
Mht. lyset har jeg selv gået fra 2 til 4 rør i et 160L og den gav en del trådalger, så det er vel en go' idé at have meget lys på fra start af også... (Andre må gerne give deres besyv med her...)

Mht. lyset har jeg selv gået fra 2 til 4 rør i et 160L og den gav en del trådalger, så det er vel en go' idé at have meget lys på fra start af også... (Andre må gerne give deres besyv med her...)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kan kun være helt enig i det som Amddurin skriver.
Lad hellere det står blot med vand og så vent en måned mere og få alt lyset over på en gang.
En anden grund til at vi ikke er så meget til AM skummere er at de generelt er alt for optimistiske i deres rating af skummernes yde evne.
Lad hellere det står blot med vand og så vent en måned mere og få alt lyset over på en gang.
En anden grund til at vi ikke er så meget til AM skummere er at de generelt er alt for optimistiske i deres rating af skummernes yde evne.
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
det er muligt at de er det carsten men jeg har en derhjemme på mit 750l og den køre rigtig fint og det har den altid gjordt og så er den solidt bygget eller det er den føelse man får når man roder med den.

- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Ville helt klart også vælge den længere køretur og så få de gode sten
Vedr. din cirkulation, så kan jeg konstatere at jeg har 4 Tunze i mit akvarie, 2 stk. 6045 1 stk.6025 og 1 6065, og det er ikke nok
Der er mindst 2 døde zoner, og jeg har kun 470L vand. Men ellers velkommen til, vi glæder os til at følge jeres projekt 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Det er et hensyn til begge dele... Du kan ikke overdrive cirkulation, fra stream pumper vel at mærke. Den er stadig voldsommere i naturen...Kim L skrev:Er det af hensyn til fisk eller koraller eller begge dele at det hele er nødvendigt fra starten. også under indkøringsfasen?
Jeg har 2x 22. 000 og 1x 30. 000 for et 800 liters. Og det er ikke for meget!

Det er i min bog vigtigste faktor, sammen med en god skummer og godt lys!
- Du/ I er velkommen til at kigge forbi hvis i smutter til Aalborg efter sten, for en demo på flow...

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

Jeg er ved at bygge et 1000L op lige PT.
Jeg har valgt at få en god og solid skummer på fra starten af samt lys og cirk.
Af skummer har jeg købt en BK 300 og retur pumpe Red Dragon 4500L lyset bliver 2x250w HQI 3x 80w T5.
Af pumper får jeg en masse små pumper istedet for de store modeller jeg har planer om 5 stk på 8000L og 3 stk på 4500L og 1 stk på 12000L så må vi se om der skal flere til.
Grunden til flere små er at kunne fordele flowet nemere.
Det kan ikke betale sig at springe over nogle steder så heller vente med at starte op til man har alle de dele der skal til.
Af lev.sten så køb hellere for mange end for lidt så du har noget at vælge imellem nå du bygger op resten kan du altid have i sumpen de gavner også der.
Jeg har selv købt 110 kg indkørte og 20 kg nye for at få en masse nyt liv ind i systemet samt jeg har 60 kg fra mit gamle ialt 190 kg. Dog regner jeg ikke med at skulle bruge dem alle.
Jo flere steder fra du får sten jo mere forskelgt liv vil du også få i stenene. Men husk de skal være poriøse jo mere de smuldre i dine hænder jo bedre er de.
Lord Mike har en ATI 250 på hans akvarie. Prøv at se i hans tråd.
Steen
Jeg har valgt at få en god og solid skummer på fra starten af samt lys og cirk.
Af skummer har jeg købt en BK 300 og retur pumpe Red Dragon 4500L lyset bliver 2x250w HQI 3x 80w T5.
Af pumper får jeg en masse små pumper istedet for de store modeller jeg har planer om 5 stk på 8000L og 3 stk på 4500L og 1 stk på 12000L så må vi se om der skal flere til.
Grunden til flere små er at kunne fordele flowet nemere.
Det kan ikke betale sig at springe over nogle steder så heller vente med at starte op til man har alle de dele der skal til.
Af lev.sten så køb hellere for mange end for lidt så du har noget at vælge imellem nå du bygger op resten kan du altid have i sumpen de gavner også der.
Jeg har selv købt 110 kg indkørte og 20 kg nye for at få en masse nyt liv ind i systemet samt jeg har 60 kg fra mit gamle ialt 190 kg. Dog regner jeg ikke med at skulle bruge dem alle.
Jo flere steder fra du får sten jo mere forskelgt liv vil du også få i stenene. Men husk de skal være poriøse jo mere de smuldre i dine hænder jo bedre er de.
Lord Mike har en ATI 250 på hans akvarie. Prøv at se i hans tråd.
Steen