Lys timer = sol timer?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Lys timer = sol timer?

Indlæg af klisby »

Endnu et spørgsmål - opretter lige endnu en tråd :-)

Jeg har været ved at undersøge hvad soltimerne er i indonesien og har fundet frem til følgende:

http://tgt.dk/guide/asien/bali_og_lombok/vejret/

Jeg overvejer at sætte min IKS efter dette, således at tiderne samt temperatur vil følge dette skema...

Mit spørgsmål er så, vil SPS og LPS kunne komme igennem eksempelvis januar måned med kun 5 timers lys dagligt?

Har lidt over 1 watt pr. liter vand (T5)... I princippet burde dette jo være ok, også kunne man jo også spare lidt strøm på den konto :-)
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys timer = sol timer?

Indlæg af MAKRRO »

Tja det kan man vel godt? Spørgsmålet er så bare - Vil du nøjes med "kun" at kunne se din balje rigtig i 5 timer? :P Og en anden ting, (og nu spørger jeg lidt dumt) det er vel ikke alle koraller og fisk der kommer fra Indonesien? Med mindre du selvfølgelig har en biotop?
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nu er det lys de har dernede noget der svarer til 1000 watt hqi når det er overskyet, så du er nok i underskud i forhold til at kunne skrue ned for timerne :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

De angivne timer, må være soltimer med fuldt blus ;-)

Jeg var på Bali i april og der var ihvertfald lyst i ca. 11-12 timer. Dette passer også nogenlunde med, at Bali ligger ret tæt på ækvator og døgnet derfor bør være nogenlunde jævnt fordelt lys/mørke.
Dette gælder iøvrigt også for de andre steder på jorden, hvor der er koralrev. De ligger alle indenfor 20graders isotermerne omkring ækvator og dermed har de nogenlunde ligeligt fordelt dag og nat.

Der er jo også overskyet ind imellem og regnperioden ligger fra november til marts.

Gå du bare efter 12 timers lys (evt. kan du jo prøve med de angivne lystimer på HQI'en og resten på rør) og 12 timers mørke.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"