Hvad gik galt???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Hvad gik galt???

Indlæg af amddurin »

Jeg har for ca. 1 uge siden behandlet med RSR (Ca. 30% mere end forskrevet, da cyano'en ikke var væk ret længe sidst jeg brugte dette...)
Denne dag er også sidste dag jeg så min Goby... Ej heller rester af den...

Efter 3 dage burde alt cyano være dødt og da jeg har trådalger med luftbobler i valgte jeg at rense nogle at stenene med en gammel tandbørste, som har været brugt flere gange til rensning af skummer koppen, den bliver skyllet både før og efter brug.
Det forgik i selve akvariet, hvilket ikke var så heldigt da der blev hvirvlet en del alger og skidt rundt i vandet og min kirurg begyndte at gælle kraftigt, så skiftede jeg 25L vand (ca. 17% af netto vandet)
Jeg slukkede lyset et par timer før tid, så fiskene kunne få ro...
Dagen efter skifter jeg 50L vand fordi min kirurg ikke er helt på toppen endnu...

Da jeg havde lavet en vandtest imellem disse 2 vandskiftet, var værdierne det samme som de plejer med amonium på 0, NO2 på 0.1, NO3 på 5ppm og PO4 på 0, salinitet 1.025, temp 25 og Ph 8.2 - dog var Alk faldet til mellem lav og normal, hvor den plejer at være normal (Grøn på test kortet.)

Det der undre mig nu er at mine 2 LPS koraller ikke folder sig ret meget ud og alle mine skiver, også dem på de sten der ikke er blevet børstet, er også helt krøllet sammen??? :?
Kun min Xenia er normal ud - det skal lige nævnes at det er kommet 2 T5 rør på inden for 14dg og derved er lyset mere end fordoblet...

Er det den døde fisk?
Skulle jeg aldrig have børstet de 3 sten for alger?
Hvorfor viser det sig ikke på målingerne, hvis der er kommet forurening pga. børstningen? (Der burde ikke være tandpastarester, da den ikke har været brugt i flere mdr. til andet end akvariet.)
Hvorfor har ca 50% vandskift ikke hjulpet?

Nogen der har bare et bud på et eller flere af disse spørgsmål?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvad gik galt???

Indlæg af StarF »

Korallerne kan godt blive påvirket af RSM, det tager typisk lidt tid før de ser ud som før. de kan miste farve osv. Nu har jeg selv brugt det et par gange, og har aldrig mistet noget på den konto. Hvis fiskene Gælder kraftig, så kunne det jo måske tyde på stress eller ilt mangel. Dine værdier ser som sådan fine ud.

Hvis jeg var dig ville jeg dobbelt tjekke din salt måling, og ellers give det lidt tid. og nej tror ikke det har noget med din tandbørste at gøre.

bruger du aktivt kul? det bør man bruge efter at have brugt medicin i akvariet!
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nej, jeg har ikke noget kul pt...
Fiskene gæller heller ikke mere, der er mere om koraller og skiver kommer ovenpå igen af sig selv...

Derudover undre det mig med alle de bobler der sider i tråd algerne...

Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Du har fordoblet lyset og mere lys får fotosyntesen igang på algerne... Jeg er igang med at starte balje op og lige nu er der brune alger over det hele med luftbobler i. De kommer ca. 1-2 timer efter jeg tænder for mit HQI :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af rimini »

RSR er ikke vejen frem venner, det er et produkt fanden har skabt.... hold jer fra det, taler af erfaring ;-)
Senest rettet af rimini tors 3. sep 2009 08:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

rimini skrev:RSM er ikke vejen frem venner, det er et produkt fanden har skabt.... hold jer fra det, taler af erfaring ;-)
Efter min mening en gang pladder, da jeg og mange andre akvarister har behandlet med dette middel og har haft gode erfaringer...Dog skal man være sikker på at det er cyano bakterier man har og ikke røde alger mm, derudover så vil jeg kun anbefale at behandle med RSR som sidste led i behandlingsprocessen :wink:
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Lord Mike skrev:
rimini skrev:RSM er ikke vejen frem venner, det er et produkt fanden har skabt.... hold jer fra det, taler af erfaring ;-)
Efter min mening en gang pladder, da jeg og mange andre akvarister har behandlet med dette middel og har haft gode erfaringer...Dog skal man være sikker på at det er cyano bakterier man har og ikke røde alger mm, derudover så vil jeg kun anbefale at behandle med RSR som sidste led i behandlingsprocessen :wink:
absolut enig, har det osse selv hjemme, det er ikke noget jeg bruger ret tit, har brugt det 2 gange i løbet af 3 år på to forskellige akvarier, uden problemer, men kun når jeg ikke har kunne løse problemet på anden vis

men jeg vil da godt give rimini ret i at RSM er noget fanden har skabt i vrede :T
sorry kunne ikke dy mig :wink:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions: 88
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Brian C skrev:
Lord Mike skrev:
absolut enig, har det osse selv hjemme, det er ikke noget jeg bruger ret tit, har brugt det 2 gange i løbet af 3 år på to forskellige akvarier, uden problemer, men kun når jeg ikke har kunne løse problemet på anden vis

men jeg vil da godt give rimini ret i at RSM er noget fanden har skabt i vrede :T
Det RSR er det helt uskadeligt for koraller osv?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Gino skrev:
Brian C skrev:
Lord Mike skrev:

Det RSR er det helt uskadeligt for koraller osv?

MVH
De 2 gange jeg har behandlet med RSR (og ikke RSM som andre skriver her i tråden, som jo trods alt er noget helt andet "red sea max") har jeg intet mistet af koraller mm. Men det er vigtigt at følge vejledningen.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

UPDATE: Jeg kom lige i tanker om at jeg også har hævet saliniteten fra 1024 til 1025, det er måske det som koraller og skiver reagerer på?

Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
19

Indlæg af Bruno »

amddurin skrev:UPDATE: Jeg kom lige i tanker om at jeg også har hævet saliniteten fra 1024 til 1025, det er måske det som koraller og skiver reagerer på?

Ahh, det lille smule tvivler jeg på har noget at sige
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af rimini »

Hør engang, er lige nød til at beskive yderligere hvorfor jeg synes RSR er noget skidt.

I opstartsfasen på mit akvarie havde jeg også rigtig meget Red Slime ... Cyano - så meget at jeg blev meget, meget frustreret, fordi det næsten havde overtaget mit akvarie. Jeg fyldte RSR på akvariet - - - 2 gange behandling og endnu en behandling efter 14 dage, da det kom retur. Det hjalp ikke EEN eneste gang, andet end en af mine LPS koraller døde og jeg også mistede 2 damsler og en klovnfisk, kan naturligvis ikke 100% relatere fiskedøden til produktet, men jeg er ret sikker på at det var årsagen.

Fakta var samtidig at produktet ikke hjalp en hylende fis. Jeg lavede istedet om på min strømopsætning i akvariet og addede derved 2 Tunze Nanostream + sænkede temperaturen med en chiller, dette hjalp efter 14 dage, hvor alt Red Slime forsvandt.

Jeg tror ikke der er tvivl om at RSR er et kemiprodukt, der som udgangspunkt IKKE hører til i et akvarie. Det er absolut det sidste man bør ty til, efter alle andre muligheder er afprøvet. Tror de fleste kendere er enig med dette, medmindre de repræsenterer en biks der sælger skidtet (avancen er efter sigende tårnhøj).

PS: RSM er et superfedt akvarie, når man har lavet om på teknikken for en 5-6000 kr ;-)

;-) Peter
Senest rettet af rimini tors 3. sep 2009 17:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det virker jo så også, når cyanoen forsvinder efter 2-3 dage... at det så kommer tilbage er jo fordi vi skal finde årsagen til at det opstår, som du også er inde på. - og det er sikkert også fordi at jeg har brugt lidt mere end forskrevet på pakken at der er problemer.
Der var inden problemer da jeg brugte det sidst for 2-3 uger siden, dog kom cyanoen jo igen efter ca. 14dg....

Hvad er din temp så nu? - I mit svinger den fra 25 om natten til 26 om dagen...

Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af rimini »

Hej, Cyanoen forsvandt aldrig helt efter brug af produktet, og det kom skarpt igen efter de 14 dage.

Nu ånder alt fred, og det er helt uden brug af RSR. Temperatur har jeg sat til max 27, hvorefter chilleren går i gang og køler ned til 26. Så 26 grader er det jeg kører med yepper ;-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg sætter også en pumpe mere i, men hvis jeg har 2 x 3500l/H blæser fisk, koraller og skiver ad h til...
Enten kommer de 2 til at køre 12 timers skift (bagrude/forrude) eller også må der en mindre pumpe i som nr. 2...

Derudover er der skummeren + overfladen flyttes til refugie med 300L/H
Er blevet i tvivl om de 300L/H er nok gennemstrømning i 45L (Refugiet), så der er lige sat en 300 UP i...

Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af rimini »

Yeps, så tag en mindre model, og lad vær med at rette den lige mod korallerne. Det er lidt af et puslespil, der skal gå op - specielt hvis man har mange koraller :)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg forstår ikke hvordan man kan få dig selv til at overdoserer 30% med rsr. Man beder jo ligefrem om at få problemer. Thomas i Klovnfisken indskærpede meget over for mig da jeg købte det, at jeg under ingen omstændigheder måtte overdosere. Jeg brugte RSR i mit RSM og i den rigtige dosis, og det eneste der gik berserk var min skummer, men efter en tre ugers tid var alt normalt og ingen cyano.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

nesnej skrev:Jeg forstår ikke hvordan man kan få dig selv til at overdoserer 30% med rsr. Man beder jo ligefrem om at få problemer. Thomas i Klovnfisken indskærpede meget over for mig da jeg købte det, at jeg under ingen omstændigheder måtte overdosere. Jeg brugte RSR i mit RSM og i den rigtige dosis, og det eneste der gik berserk var min skummer, men efter en tre ugers tid var alt normalt og ingen cyano.
Det gjorde jeg ganske enkelt fordi én herinde fra, skrev at han ikke kunne komme af med cyano'en da han brugte den alm. dosis og da han så overdoserede lidt, blev han af med cyanoen - og jeg var dum nok til at mene at når han kunne, så kunne jeg vel også... :BA
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af rimini »

ja, den post så jeg også godt ... er stadig rystet ....

men nu har vi fået konstateret hvad der kan ske, og venner pas nu på med det stads, prøv de gængse ting først ... og lad så tiden gå....

TÅLMODIGHED.... thats the keyword !
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja...

- nu håber jeg bare på at de skiver der hænger som om de er ved at falde af, kommer sig og fiskene ikke har taget skade... (Har jo skiftet ca 50 % af vandet for nogle dage siden, så det må have hjulpet lidt på vandet, men ikke på det som skiverne evt. har optaget)

-Dog slukker mit hovedlys først kl 02:30 og selv om det også tænder sent på dagen kl 16:30, kommer der jo lys i stuen fra solen gennem gardinerne, så måske de også får for meget lys pr. døgn?

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"