Hvad skal jeg bruge til Aquastabil 325liter?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Hvad skal jeg bruge til Aquastabil 325liter?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Jeg har et RSM 130, som jeg overvejer at sælge, til fordel for et Aquastabil 325 liters, med underskab.
Det er et ferskvandsakvarium, men det kan vel laves om til et saltvandsakvarium - eller hvad?

Men hvad skal jeg lige bruge dertil?? Jeg prøver at danne mig et økonomisk overblik.

Jeg skal vel bruge;
- en skummer
- en pumpe (måske spandpumpe/filter?)
- nogle powerheads eller noget?

Det skal altsammen gerne kunne gemmes væk i skabene under akvariet. Kan det lade sig gøre?

Meld meget gerne tilbage med hvad i specifikt mener jeg skal/bør bruge dertil, for teknisk at få det til
at køre.

Akvariet kan ses her:
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/stor ... 0A1B80.JPG

Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad skal jeg bruge til Aquastabil 325liter?

Indlæg af Sylvest »

Læs Brians beskrivelse af opstart af saltvands akvarie her under 'Ny i faget', den er ganske god. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918

Prøv derefter at kigge lidt på forhandler listen og kig på deres udstyr.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=1669

Nå du så har kigget og er blevet lun på nogle af tingene, så lav en søgning her i forummet og se hvad folks erfaringer har været.

På den måde får du faktisk et rigtig godt overblik over hvad det kræver at starte en saltvandsbalje op. Meget bedre end bare at få stukket en indkøbsliste i hånden :wink:

Når du har så har fået lavet din liste, så er jeg sikker på at mange gerne vil hjælpe dig, og måske spørge ind til hvorfor du har valgt detop det udstyr, og hvad du gerne vil med din balje. Måske vil nogen endda tilbyde at sælge nogle af tingene til dig for billige penge.

Det var måske ikke lige det svar du ledte efter, men jeg håber du vil bruge det alligevel.

Held og lykke med projektet :GO

/Sylvest
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad skal jeg bruge til Aquastabil 325liter?

Indlæg af Anette »

Vil du have sump på, for så skal der enten påregnes boring af huller eller en overløbskasse (sidstnævnte kan laves for ganske få kroner.) Jeg ville dog klart foretrække hulboring hvis det er muligt!
Vi har selv kørt med et akvarie magen til det du skriver og derfra har jeg følgende ideer til dig. (Hvad vi selv ville have lavet om hvis vi skulle starte det op igen!)
Men eller som du skriver:

I akvariet skal du bruge:
-Cirkulationspumper, jeg vil sige minimum 7000 L/timen.
-Lys over, 1x250W eller 2x150 W HQI hvis du gerne vil have lidt sps'er. Jeg ville vælge 250 W + T5.

I sumpen:
-Returpumpe
-Varmelegeme (250 w)
-Stor skummer (i akvariet hvis der ikke skal sump på)
-Evt osmolator, utrolig stor hjælp!
-Fosfatfilter med RowaPhos eller andet medie ville jeg heller ikke undvære hvis der skal lidt koraller i.

Tror lige det var mine 5 cent, har sikkert glemt noget! :) Held og lykke med det!
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"