Belysning til 300 liters akvarie

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Belysning til 300 liters akvarie

Indlæg af klisby »

Hej alle.

Skal hente nyt (brugt) akvarie i weekenden. :y :K

Men mangler noget ordenligt lys!

Har selv tænkt på ATI's powermodule 8x39 Watt (dæmpbar). Det er en lampe som opfylder alle mine behov pånær lige prisen :crybaby: . Den er temmelig krydret inden man får den udstyret med rør!

Akvariet måler 100X60X50 (300 liter) og armaturet skal kunne være inden for disse mål da der er en åben lyskasse.

Vil gerne høre Jeres input til belysning af dette akvarie og om der evt. er et t5 armatur som kan levere de efterspurgte Watt (ca. 300 W) som måler under 1 m i bredde eller om jeg skal kigge efter noget HQI hvis ATI'en er for dyr.

Henvisning/link til forhandler vil være super! :GO

pft
Kasper
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Re: Belysning til 300 liters akvarie

Indlæg af klisby »

Bumelum :-)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej Kasper.

Har selv en balje på samme mål, som jeg er ved at samle lidt forskelligt teknik sammen til :y

Har også selv været dybt forelsket i sådan en ati, dog kun med 6 rør, men prisen har også holdt mig væk.. :G
Indtil videre er planen at købe ballaster osv. på nettet og så selv samle skidtet på en lysbjælke af en art.. Men heller ikke denne løsning er super billig og tror faktisk at jeg billigere kunne lave noget hqi..
Grunden til at jeg gerne ville have t5 var for at prøve lidt forskellige farve kombinationer, i forhold til den normale hqi med blå t5.

Jeg har haft kig på en del af varerne på www.seastars.dk, da jeg synes at deres priser er okay i forhold til mange andre incl. udlandet, men det er da muligt at der er lidt at hente ved at handle i udlandet.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Jeg er ved at samle udstyr til mit nye akvarie på 100x60x60, og jeg har købt en 48x48cm lumenarc reflektor og en 250W HQI ballast + pære. Derudover har jeg en 2x39W t5 lysbjælke med blå lys.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige om det kommer til at fungere, men det er ihvertfald min plan.

Se evt, link i min signatur
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hej Kasper

Hvad du skal bruge af lys, afhænger af hvilke ønsker du har til koraludvalget.
Som udgangspunkt vil du have flere muligheder, des mere lys du har. Dog varmer lys, hvilket naturligvis også er en faktor, da køling enten er dyrt eller giver en masse fugt.

Den eneste fordel jeg kan finde ved T5 som hovedbelysning, er at man kan sprede relativt lidt lys over et stort område. Ellers varmer T5-lys næsten det samme som HQI pr. watt, giver den samme mængde lys pr. watt og koster naturligvis det samme i strøm pr. watt. :)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af klisby »

Haj mads!

Det er netop spredningen af lys som der "tænder" mig ved t5 :-) Ved godt at HQI kan give et lidt bedre spil i vandet, men hvis man tager 300 watt HQI kontra 300 watt t5 (selvfølgelig rør med de rigtige Kelvin) kan man vel opnå lige så god vækst ved t5 som man kan ved HQI?

(kæft jeg glæder mig til at hente dit akvarie :K )

Til Jer andre :

Man komme til at kunne se lampen lidt over lyskassen (tror jeg i hvert tilfælde) hvis man skal have spredning nok på lyset, så derfor er der en kone faktor der nægter selvbyg :GO Men nu har jeg fået lov til at få saltvand så hun kan næsten få lov til at bestemme hvad hun vil :beer:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"