Lidt problemer med opstarten
Lidt problemer med opstarten
Hejsa
Vi holder for tiden kun krybdyr men vil til at starte et saltvandsakvarie op. Vores problem er så:
Vi vil lave et akvarie på 160 liter. 80*40*50
Men hvor stor en skummer skal der til??
Og hvordan pokker virker et overløb??
Og er det i det hele taget muligt at have alt sin teknik i et 160 liters uden man skal ud og have en sump??
Med venlig hilsen
Thomas og Mona
Vi holder for tiden kun krybdyr men vil til at starte et saltvandsakvarie op. Vores problem er så:
Vi vil lave et akvarie på 160 liter. 80*40*50
Men hvor stor en skummer skal der til??
Og hvordan pokker virker et overløb??
Og er det i det hele taget muligt at have alt sin teknik i et 160 liters uden man skal ud og have en sump??
Med venlig hilsen
Thomas og Mona
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Du skal have en skummer der er rated til de 3-400 loter vil jeg mene.
Overløbet er faktisk blot en kasse hvor der så kan sidde et powerhead i bunden og blæse ud i baljen. Dette gør at der trækkes vand ind, det løber "der over i" så at sige, i toppen gennem en kam(således dine fisk ikke ryger med). Du får dermed vand til din skummer og vigtigst af alt overflade vand da det er her de fleste proteiner du vil have væk binder sig
Og Ja det kan godt lade sig gøre, se evt Hougaards akvarie under billeder og tidligere månedens akvarie
Overløbet er faktisk blot en kasse hvor der så kan sidde et powerhead i bunden og blæse ud i baljen. Dette gør at der trækkes vand ind, det løber "der over i" så at sige, i toppen gennem en kam(således dine fisk ikke ryger med). Du får dermed vand til din skummer og vigtigst af alt overflade vand da det er her de fleste proteiner du vil have væk binder sig

Og Ja det kan godt lade sig gøre, se evt Hougaards akvarie under billeder og tidligere månedens akvarie

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Hej Thomas og Mona,
Jeg har selv et 160 liters akvarie og skal til at bestille en skummer. Jeg anvender et ganske alm. ferskvandsakvarie og har ikke et overløb, den skummer jeg så har tænkt mig at bestille er en midiflotor 400l. Den virker ved hjælp af en luftsten og gør overløb unødvendigt.
Nogle vil sige at en miniflotor 200l er god nok, men de fleste siger at deres liter angivelse er stærkt overdrevet, samt det faktum at jo større en skummer er jo bedre.
håber det kan hjælpe
mvh
Niels
Jeg har selv et 160 liters akvarie og skal til at bestille en skummer. Jeg anvender et ganske alm. ferskvandsakvarie og har ikke et overløb, den skummer jeg så har tænkt mig at bestille er en midiflotor 400l. Den virker ved hjælp af en luftsten og gør overløb unødvendigt.
Nogle vil sige at en miniflotor 200l er god nok, men de fleste siger at deres liter angivelse er stærkt overdrevet, samt det faktum at jo større en skummer er jo bedre.
håber det kan hjælpe
mvh
Niels
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor går den et overløb unødvendigt???Dragefisken skrev:Hej Thomas og Mona,
Den virker ved hjælp af en luftsten og gør overløb unødvendigt.
mvh
Niels
For det gør den nemlig ikke!!!! Proteinstoffer i vandet stiger til overfladen, og her skal det fjernes fra. Det bliver det med et overløb. som trækker det ned i sumpen, hvor skummeren overtager den videre behandling af proteinet.
Hvis skummeren havde haft en krave rundt om sig, som trak vandet ned i indsugningen, var sagen en anden, men det har den ikke.
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Hvor kommer vandet ind og hvor kommer det ud på den type skummer?Carsten skrev:
Hvis skummeren havde haft en krave rundt om sig, som trak vandet ned i indsugningen, var sagen en anden, men det har den ikke.
Er det nok at anbringe skummeren i et rør med kam for oven og et hul for neden som indsugningen til PH'et kan sættes i?
Da mit eget lille kar skal køre midlertidigt i ½ år, så vil jeg helt ikke lime på bag/sideruderne til et rigtigt overløbskammer. Det må vente til jeg får mit endelige kar klar.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
i bundenHvor kommer vandet ind og hvor kommer det ud på den type skummer?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Det kan godt være at du har ret, men jeg fik at vide at hvis jeg ikke havde tænkt mig at lave overløb så kunne jeg købe en indvendig pumpe med luftsten. Det er måske ikke korrekt?Carsten skrev: Hvorfor går den et overløb unødvendigt???
For det gør den nemlig ikke!!!! Proteinstoffer i vandet stiger til overfladen, og her skal det fjernes fra. Det bliver det med et overløb. som trækker det ned i sumpen, hvor skummeren overtager den videre behandling af proteinet.
Og hvis indsugningen af vandet er i bunden, kan man så ikke forbinde indsugningen med et rør, som gør at vandet bliver taget fra vandoverfladen (tror det er lidt det samme som Wande54
mente). Det kan godt være det er en dum ide, men jeg er som sagt ny i faget.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Geografisk sted: Fyn
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Jeg er helt enig i at et overløb klart er at foretrække, men det som jeg godt kunne tænke mig at vide er om jeg skal have et overløb for at kunne have en skummer.
Jeg har nemlig tænkt på at købe en midifloter 400L til mit 160 liters akvarie, for lige nu har jeg ingen skummer eller lign. Men som jeg forstår Carsten så kan jeg ikke bruge skummeren uden et overløb og så skal jeg jo ikke købe skummeren, fordi pt. har jeg ikke tænkt mig at lave et overløb, da jeg skal have et nyt og større akvarie om ca et halvt år. What to do
Jeg har nemlig tænkt på at købe en midifloter 400L til mit 160 liters akvarie, for lige nu har jeg ingen skummer eller lign. Men som jeg forstår Carsten så kan jeg ikke bruge skummeren uden et overløb og så skal jeg jo ikke købe skummeren, fordi pt. har jeg ikke tænkt mig at lave et overløb, da jeg skal have et nyt og større akvarie om ca et halvt år. What to do

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Det er jo blot at lime 2 plastplader i 90 grader op i et hjørne med silikone - så er det lavet og virker ?
Ahh ok og så et powerhead deri men ellers !
Ahh ok og så et powerhead deri men ellers !
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Du kan også vælge at bygge en kasse til overløb, og sænke den ned i vandet... Så slipper du for at tømme det.
Det kræver bare at du gør noget så den ikke flyder ovenpå!
Det kræver bare at du gør noget så den ikke flyder ovenpå!

Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Selvfølgelig kan du bruge en skummer uden at have et overløb.Dragefisken skrev:Jeg er helt enig i at et overløb klart er at foretrække, men det som jeg godt kunne tænke mig at vide er om jeg skal have et overløb for at kunne have en skummer.
Det er bare slet ikke lige så effektivt.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
I fortsættelse af mit tidligere indlæg, så vil jeg finde et PVC-rør der passer rigeligt udenom skummeren (miniflotor 200), bore et hul i siden som "tuden" fra mit PowerHead kan presses ind i. Længden af røret skal passe med vandstanden i akvariet, og hakker saves hele vejen rundt i overkanten. Når det presses ned gennem sandet i det bageste hjørne, så kan det nok dækkes af alger og sten så det grimme rør ikke ses.
Det må da kunne fungere som et midlertidigt overløb til jeg også får mit endelige akvarie installeret.
Det kan godt være der skal sættes et eller andet på til at holde røret på plads, og der vil nok også sive lidt vand ind under kanten af røret. Men det må være bedre end slet ingenting!!
Det kunne tænkes at dragefisken kunne klare sin midlertidige placering på samme måde.
Det må da kunne fungere som et midlertidigt overløb til jeg også får mit endelige akvarie installeret.
Det kan godt være der skal sættes et eller andet på til at holde røret på plads, og der vil nok også sive lidt vand ind under kanten af røret. Men det må være bedre end slet ingenting!!
Det kunne tænkes at dragefisken kunne klare sin midlertidige placering på samme måde.
Hilsen Steen

- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Wande54 og andre<< Jeg har selv haft lavet et midlertidigt overløb i et 128 l. akvarium. Der brugte jeg et 120 mm. pvc-rør, som jeg limede en bund i og savede takker i foroven. Det virkede som sådan fint nok, men det var noget af et arbejde, at sørge for vandstanden hele tiden var i orden.
Eneste forskel fra det projekt er, at jeg ikke brugte powerhead som retur fra overløbet, men derimod en spandpumpe. Grunden til jeg valgte spandpumpe var fordi jeg ville sørge for at de luftbobler der blev hevet ud af skummeren ville fanges af filtervattet i spandfilteret og ikke blot smides direkte ud i akvariet, hvilket jeg var bange for ville ske med et powerhead.
Eneste forskel fra det projekt er, at jeg ikke brugte powerhead som retur fra overløbet, men derimod en spandpumpe. Grunden til jeg valgte spandpumpe var fordi jeg ville sørge for at de luftbobler der blev hevet ud af skummeren ville fanges af filtervattet i spandfilteret og ikke blot smides direkte ud i akvariet, hvilket jeg var bange for ville ske med et powerhead.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19