Jeg vil da godt have lov til at lege lidt med her...
- Hvis der er tale om tilvænning... Hvad er så det reelle behov??
Jeg vil fremlægge det på følgende måde : Det kommer an på den enkelte koral.
1. Tilvænning - Kan koraller tilvænnes til ændret lys?
Det giver næsten sig selv, idet vi jo ikke har naturligt lys over vores akvarier, men det store spørgsmål er jo så, hvor langt kan vi gå ned og stadig have en koral der trives?
Lyset bruges af zooxanthellerne, men man har indtil videre identificeret 12 forskellige typer af zooxantheller (1), og de har ikke alle samme lysbehov eller tolerance overfor ændringer. Og da en given koral kan have vilkårlig kombination af de forskellige zooxanthel typer i sig, kommer det an på den enkelte koral hvor meget den kan tilvænnes.
Jeg mener ikke at man i den bedømmelse kan fokusere på hvordan en given koral art 'normalt' bør behandles. Det kan være fint som retningslinier, men det vil altid komme an på den enkelte koral. Zooxanthellerne, fangst af byttedyr, indtagelse af organiske og uorganiske stoffer, temperatur, lys og flow har alt sammen betydning for hvordan den enkelte koral trives.
2. Er flow så vigtigere end lys?
Flow ER vigtigt. Jeg tror ikke man finder en tropisk koralrevsforsker i dag, som vil sige det modsatte. Men, er det vigtigere end lys?
For lidt flow betyder at korallen muligvis ikke kan fange nok mad, og at den vil have svære ved at smide sine affaldsstoffer væk. Som Jake Adams selv skriver i sin artikel, så er det bevist at reduceret flow mindsker fotosyntesen.
For meget flow betyder at korallen muligvis heller ikke kan fange nok mad, da den ikke kan have tentaklerne ude på grund af for meget flow. Derudover er der alene på dette forum adskillige billeder af koraller der er blevet 'skrællet' på grund af for meget flow.
Så for lidt flow er ikke godt, og for meget flow er heller ikke godt. Og er det ikke præcist det samme vi siger omkring lys?
Hvis man tager udgangspunkt i at en koral kan leve længere uden lys end uden flow, ja så er flow vigtigere end lys.
Men, hvis man tager udgangspunkt i at en koral bør trives godt, så er det min holdning at en sammenligning af lys og flow ikke giver mening. Begge er nødvendige for at en koral trives, i hvor høj grad er dog op til den enkelte koral.
Jeg syntes det ville være et spændende eksperiment at undersøge på en given koral hvor langt ned i lysstyrke man kan gå, før den mistrives. Men som jeg skriver, så tror jeg ikke at resultatet kan bruges på andre koraller, da der er mange andre faktorer i den enkelte koral der spiller ind.
Håber ikke jeg er for træls at høre på.
/Sylvest
(1) Det tropiske koralrevs biologi - Michael Arvedlund og Tyge Dahl Hermansen, 2006