Lys... MASSER af lys!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Lys... MASSER af lys!!

Indlæg af William Jr »

Men hvorfor?

- Hvis der er tale om tilvænning... Hvad er så det reelle behov??

Jeg har dog anskaffet lys som det er opfattelse af rigtigt. Men jeg har under ventetiden på mine HQI haft god vækst og god farve i mine koraller, under det som efter normen er for lidt: 4x 54 T5 over et 810 l. med 65 cm vanddybde.

"Alle" kender mit syn på vigtigheden af flow for både fisk og koraller... Er flow årsag til mit held med koraller?

Jeg baserer mit spørgsmål på denne artikel serie:

http://www.advancedaquarist.com/2006/6/ ... earchterm=

http://www.advancedaquarist.com/2006/8/ ... earchterm=

http://www.advancedaquarist.com/2006/9/ ... earchterm=

http://www.advancedaquarist.com/2006/11 ... earchterm=

http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature/view
_________

Det understreges at det ikke er til hensigt at ville provokere nogen med denne post... Men alt andet lige så er udgift til flow sjovere, i min bog. End udgift til lys, hvis der kan skæres ned på det!?

Jeg håber på en god dialog med vidensdeling, fremfor antagelser. Og der må meget gerne underbygges for argumentation med henvisning til artikler på emnet.

På forhånd tak!

:beer:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 349
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lys... MASSER af lys!!

Indlæg af nielsk »

Jeg har samme erfaringer som dig Flemming, men igen det kommer helt an på hvad du vil med dine koraller. Er du tilfreds med at dine acropora vokser 2 cm om året og ellers står flot eller vil du have dem til at vokse 15 cm om året. Begge dele kan lade sig gøre uden problemer.
Men zooantellerne (algerne ) lever af lys og de leverer det sukker som korallen skal bruge til at vokse af, hvis man så optimere de omkringværende omgivelser som fx vandkvalitet og flow får koralcellen en højere udnyttelsesgrad til vækst og ikke bare overlevelse...
Så alt i alt handler det primært om lys og lys koster kassen med vores miljøpolitik..
De ting du optimerer er det sekundære.
( Nu blander jeg slet ikke fodring ind i denne dialog - Bornemann vil helt sikkert mene at det betyder mere end vi ved endnu )
Bare mine 5 cent (-:
SPS : Stability provides succes
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Kik på Buddys akvarie...han kørte med 4 39W T5. Jeg forlanger ikke mere af et akvarie end Buddys kan byde på.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

leifkrarup skrev:Kik på Buddys akvarie...han kørte med 4 39W T5. Jeg forlanger ikke mere af et akvarie end Buddys kan byde på.
enig :hail:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:
leifkrarup skrev:Kik på Buddys akvarie...han kørte med 4 39W T5. Jeg forlanger ikke mere af et akvarie end Buddys kan byde på.
enig :hail:
+1 :GO
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 2
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er flot ja, men vi er også nogle derude med feks 80cm dybt akvarie - og vil gerne have koraller på bunden også !

80cm dybde, jamen så lad være med at have det - nej aldrig for det er et imponerende display der møder en når forruden for de dimensioner.

Så mine 400 wattere koster strøm ja men jeg anser dem som nødvendige !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

@ Brian

- Jeg har haft æren af at se dit akvarie live. Og det er et smukt display, absolut! :GO
_____

Jeg har dog kun 65 cm. vandstand... Men jeg havde vækst på SPS, på bunden med kun T5.
- Det er termen tilvænning jeg ikke forstår... Ved tilvænning kan jeg ikke få øje på det reelle behov??

Det er klart at der i et display med 80 dybde skal fyres noget krudt af for at nå til bunden, den er jeg med på... :GO

:f3:
/Flemming,

spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har i flere år kørt med 2x250wat HQI + 4x54wat T5. 10 timer T5 og 8 timer Hqi.

Efter jeg er gået over til Zeovit har jeg oplevet at mine koraller er blevet blege selv om jeg har skåret kraftigt ned på tilsætningen af zeovit har det først lykkes mig at få farverne tilbage efter jeg har skåret ned på lyset.
Så nu kører jeg med HQI i 5 timer og T5 8 timer om dagen.
Efter 3 måneder med dette lys er der ingen forskeld på mine koraller andet end de har fået lidt mere farve.

Steen
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg har først haft en 150w HQI som belev skiftet til en 250w begge kørte 8 timer om dagen men der var ikke rigtig den store forskæld på korallerne at se. Idag bruger jeg en 400w hqi men kun 5 timer om dagen og der er meget forskæld, væksten ligger på ca 1-2 cm om måneden for sps koraller og der er virklig kommet knald på faverne især de metalik faver.

Derfor vil jeg heller skruge ned for timerne og op for poweren!

Men helt enig vandkvaligtet skal værer i orden og der skal være knald på cirkulationen.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:Jeg har i flere år kørt med 2x250wat HQI + 4x54wat T5. 10 timer T5 og 8 timer Hqi.

Efter jeg er gået over til Zeovit har jeg oplevet at mine koraller er blevet blege selv om jeg har skåret kraftigt ned på tilsætningen af zeovit har det først lykkes mig at få farverne tilbage efter jeg har skåret ned på lyset.
Så nu kører jeg med HQI i 5 timer og T5 8 timer om dagen.
Efter 3 måneder med dette lys er der ingen forskeld på mine koraller andet end de har fået lidt mere farve.

Steen
Hej Steen.

- Herligt når "nedskæringer" medfører gevinst! :GO

Jeg vil prøve fortsat at lege med flow vs. lys og netop givet bestilling på denne:
Billede

Den når dog nok desværre ikke at være her til I kommer på Torsdag...

- Med denne kører jeg sol opgang til HQI med hvidt lys, og sol ned med blå for at slutte på månelys. Jeg vil have 1 tim. overlap "på hele balladen", med 12 tim. ialt:
Billede

Tekst i display stemmer dog ikke længere, men bemærk rest tid angivet i % :K Ret cool! :GO
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Tak for alle tilbagemeldinger! :happy:

- Lad endelig høre flere...

EDIT:

- Og for de som har set min salgs tråd: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=28825 og måtte tænke at det havde forbindelse til denne tråd... Så er det ikke sådan, men udelukkende for køb af LumenBright istedet :wink:

/Flemming,

Sylvest
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Sylvest »

Jeg vil da godt have lov til at lege lidt med her... :T
- Hvis der er tale om tilvænning... Hvad er så det reelle behov??
Jeg vil fremlægge det på følgende måde : Det kommer an på den enkelte koral.

1. Tilvænning - Kan koraller tilvænnes til ændret lys?
Det giver næsten sig selv, idet vi jo ikke har naturligt lys over vores akvarier, men det store spørgsmål er jo så, hvor langt kan vi gå ned og stadig have en koral der trives?

Lyset bruges af zooxanthellerne, men man har indtil videre identificeret 12 forskellige typer af zooxantheller (1), og de har ikke alle samme lysbehov eller tolerance overfor ændringer. Og da en given koral kan have vilkårlig kombination af de forskellige zooxanthel typer i sig, kommer det an på den enkelte koral hvor meget den kan tilvænnes.

Jeg mener ikke at man i den bedømmelse kan fokusere på hvordan en given koral art 'normalt' bør behandles. Det kan være fint som retningslinier, men det vil altid komme an på den enkelte koral. Zooxanthellerne, fangst af byttedyr, indtagelse af organiske og uorganiske stoffer, temperatur, lys og flow har alt sammen betydning for hvordan den enkelte koral trives.

2. Er flow så vigtigere end lys?
Flow ER vigtigt. Jeg tror ikke man finder en tropisk koralrevsforsker i dag, som vil sige det modsatte. Men, er det vigtigere end lys?

For lidt flow betyder at korallen muligvis ikke kan fange nok mad, og at den vil have svære ved at smide sine affaldsstoffer væk. Som Jake Adams selv skriver i sin artikel, så er det bevist at reduceret flow mindsker fotosyntesen.
For meget flow betyder at korallen muligvis heller ikke kan fange nok mad, da den ikke kan have tentaklerne ude på grund af for meget flow. Derudover er der alene på dette forum adskillige billeder af koraller der er blevet 'skrællet' på grund af for meget flow.

Så for lidt flow er ikke godt, og for meget flow er heller ikke godt. Og er det ikke præcist det samme vi siger omkring lys?
Hvis man tager udgangspunkt i at en koral kan leve længere uden lys end uden flow, ja så er flow vigtigere end lys.

Men, hvis man tager udgangspunkt i at en koral bør trives godt, så er det min holdning at en sammenligning af lys og flow ikke giver mening. Begge er nødvendige for at en koral trives, i hvor høj grad er dog op til den enkelte koral.

Jeg syntes det ville være et spændende eksperiment at undersøge på en given koral hvor langt ned i lysstyrke man kan gå, før den mistrives. Men som jeg skriver, så tror jeg ikke at resultatet kan bruges på andre koraller, da der er mange andre faktorer i den enkelte koral der spiller ind.

Håber ikke jeg er for træls at høre på. :beer:

/Sylvest

(1) Det tropiske koralrevs biologi - Michael Arvedlund og Tyge Dahl Hermansen, 2006
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hvam skrev:Jeg har først haft en 150w HQI som belev skiftet til en 250w begge kørte 8 timer om dagen men der var ikke rigtig den store forskæld på korallerne at se. Idag bruger jeg en 400w hqi men kun 5 timer om dagen og der er meget forskæld, væksten ligger på ca 1-2 cm om måneden for sps koraller og der er virklig kommet knald på faverne især de metalik faver.

Derfor vil jeg heller skruge ned for timerne og op for poweren!

Men helt enig vandkvaligtet skal værer i orden og der skal være knald på cirkulationen.

Min oplevelse er den samme.. Knald på lyset giver flotte farver - Lystiden behøver ikke være mere end 7 timer.
Klart vand (aktivt kul hjælper gevaldigt) hjælper lyset med at trænge godt ned i vandet.

Vækst i cm har jeg svært ved at vurdere, men det går pænt stærkt i mit akvarie, dog er det jo langtfra alle koraller som vokser lige hurtigt, mine Montipora digitata er klart de hurtigste af SPS, skarpt forfulgt af Staghorns og i den helt langsomme ende er en acopora SP som normalt gror på dybere vand.
Der er dog så mange ting der har indflydelse at jeg meget nødigt vil kloge i hvad der giver hvilken effekt. F.eks. da jeg skiftede fra manuel KH/Ca dosering til Kalkreaktor faldt væksten drastisk i en periode, men tog så endnu mere fart end da jeg manuelt doserede. Samme opbremsning skete da jeg stoppede kalkreaktoren for at få min Ca lidt ned igen.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

@Sylvest

- Tak for din tid. Jeg er bekendt med alt hvad du siger...

Jeg mener ikke alt flow er vigtigere end lys i den forstand som at "Så kan man ligeså godt slukke for det"!
- Selvfølgelig ikke... :wink:

Og for din påstand at "Koraller er blevet skrællet pga. for meget flow"... Det tror jeg ganske enkelt ikke på!
- De er blevet skrællet pga fejl placering...
_____

Jeg startede denne tråd fordi at jeg i mit akvarie har mere flow end det der er "regel opfattelsen" af tilstrækkeligt.... Til gengæld havde jeg i starten for lidt lys over, dette i forhold til "regel opfattelsen". Kun 4x 54 Watt

Med dette for lidt lys, i følge normen. Da havde jeg til trods gode farver, og god vækst... Jeg finder det interessant at bemærke, om det kan sættes i forb. med det efter normen "for meget flow".
Og kan det det... Så vil jeg da hellere skrue ned på antallet af HQI timer, og bruge denne besparelse på mere flow!
_____

I modsat fald:

I vente tiden på at modtage mine HQI. Havde jeg da haft held til at holde mine koraller, uden dette "for meget" flow??
- Hvis ikke... Så er flow vigtigere end lys? (!)

Og for tilvænning... Hvis de skal tilvænnes lyset fra HQI med risiko for at brænde dem af, for hvis skyld gør vi det så? - Så er det vel for meget af det gode...

Med det øjner jeg da en besparelse, for at bruge pengene på noget sjovere, eks: mere flow :K

- Dette blot min lille lomme filosofi... Jeg har trods alt lige brændt tre koraller af, for at ville dem det bedste. De var bedre stillet uden!

Så for indledningen: Hvis der er tale om tilvænning, hvad er så det reelle behov...

/Flemming,

Sylvest
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Sylvest »

Ah....jeg tror jeg misforstod dine intentioner :f2:

Hvis jeg forstår dig rigtigt (og det håber jeg at jeg gør nu :smart: ) så er det den generelle opfattelse og de one-liners som nogle forhandlere kan finde på at komme med ala 'du kan aldrig få lys nok' du sætter spørgsmålstegn ved, i konteksten af at flow har større betydning for korallers trivsel end lys.

Jeg fik opfattelsen at det var en diskution om vigtigheden af Jake Adams forskningsmæssige hypoteser og resultater sammenlignet med andre tidsvarende forskningsresultater og erfaringer fra saltvandsakvarister omkring tesen at flow betyder mere end lys.

Det kunne tyde på at den generelle opfattelse omkring lys, er ved at blive overmoden, uden at det er noget jeg tør lægge mig fast på. For det ville undre mig hvis nogen kom og sagde at nu vidste man alt om hvordan lys påvirker koraller. Jeg tror stadig der er en del at lære.

Men det er jo lidt sjovt omkring generelle opfattelser. I mange udenlandske beskrivlser om Danmark, står der at danskerne elsker deres kongehus. Men, jeg kender da en del som er fløjtende ligeglade :wink:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

William Jr skrev:...
Og for tilvænning... Hvis de skal tilvænnes lyset fra HQI med risiko for at brænde dem af, for hvis skyld gør vi det så? - Så er det vel for meget af det gode...
...
Du opfatter ordet "tilvænning" forkert, Flemming :y

Når vi normalt får koraller hjem direkte fra eksportørerne, kan de sagtens tåle at blive anbragt umiddelbart under 400W HQI. Det er de vant til i naturen.
Det er når de, efter længere tids ophold under svage lysforhold, pludselig udsættes for kraftigt MH-lys (4x54W T5 er svagt i forhold til 2x250W MH), at problemet med "tilvænning" opstår. Så svides vævet let af.

Derfor er det også vigtigt, at man lige bruger et sekund til at bedømme lyset over forhandlerens koral-ø og dér bedømmer, om den købte koral skal "tilvænnes" hjemmeakvariets MH-lys.

... men ang. flow, så er jeg absolut ikke uenig med dig i, at flowet er vigtigt. Jeg kørte selv med 55x baljens volumen i mit 250L og jeg mener at det havde gavnlig effekt.

/Kim
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

@Nolan:

- Ja, ok... Det giver mening! :GO

Men det er ualmindeligt træls at se på at man slår sine dyr ihjel, i bedste mening...

Takker! :GO

- Er du mand for amputation i et dremmel kursus? (!) :wink:

/Flemming,

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"