Endelig - (Snart) Vand i akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Endelig - (Snart) Vand i akvarie

Indlæg af MAKRRO »

Halløj alle!

Så er man tilbage fra ferie i Rom, rigtig nice :)

Jeg kan nu slutte det jeg begyndte før jeg gik på ferie. På lørdag ville jeg gå ud og købe LS. Og jeg har forstået det sådan, at saltvandet skal blandes ca. 24 timer i forvejen og for at lette arbejdet med at placere de levende sten, blandes i en anden beholder. Men nu har jeg desværre ikke lige en beholder til 200 liter vand... Ud over selve akvariet selvfølgelig.

Så det jeg leder efter er: Erfaring, hvad gjorde i?

Jeg har derudover også lige lidt et hængeparti på mit HQI lys mm. så kan jeg gå igang før det fungere? Eller er det bedst at vente til også lyset er på plads?

Mvh.
Mathias
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Endelig - Vand i akvarie

Indlæg af Peters1 »

Jeg har altid blandet vandet i akvariet og så tappet noget vand af i en beholder når jeg lavede stenopsætningen. :h
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Re: Endelig - (Snart) Vand i akvarie

Indlæg af MAKRRO »

Arh selvfølgelig - godt forslag :) Men kan vandet ikke blive grumset med nye LS? Mere så kan man ikke rigtig se hvad man laver? :P
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

du giver da bare lige de nye ls en tur under hanen og vasker det værste lort af dem, og tjekker efter krapper..

ellers ta i harlbyborg og køb en regn vandtønde.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg har lige gjort noget man ellers ikke gør :naughty: jeg havde mine indkørte sten i baljer, lavede så den mængde saltvand jeg kunne have, jeg har så lavet stenopsætning uden vand, har bare sørget for at holde dem fugtige i den tid det nu tog, og så kom der vand på systemet, jeg gider ikke lave sten i en balje der er fÿldt med vand, jeg var så priviligeret at have masser af sten til rådighed, så i forvejen var der udvalgt dem jeg ville have :hehe: Men det er altså nemmere at lave den opsætning uden vand :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af MAKRRO »

Hehe ja, en regnvandstønde lyder fint, men når man bor i lejlighed skal man ikke rigtig bruge den til så meget andet... Såååeh...

Men tror måske jeg fylder hele sumpen, og halvdelen af akvariet og så blande og fylde op når stenene er kommet i :) Tak for hjælpen!

Hvad med lyset? Skal de have fyldt lys? Kan en almindelig lampe klare stenenes nødvendige lysforbrug indtil jeg får HQI op at køre :)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Kommer an på tidshorisonten, stenene behøver ikke lys, men for at indkøringsfasen skal komme i gang, skal der noget lys til, de alger der skal komme bruger lys for at vokse.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af MAKRRO »

Jeps, selvfølgelig - Men, stenene dør ikke hvis de måske går 7-14 dage uden noget direkte lyshængende direkte over dem? :)
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Nej de kan stå flere måneder uden lys. Det skal du slet ikke være bange for.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

De levene sten behøver ikke lys for at være levene og vil heller ikke kunne dø af det. det eneste er hvis der er koraller på dem vil de sikkert dø eller miste farven.

Har man ikke plads i akvariet til ret mange sten eller ikke ønsker det kan man med fordel lave en lukket kasse kun med sten hvor vandet fra akvaret kører igenem.

Steen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"