Automatiseret Zeovit reaktor?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Automatiseret Zeovit reaktor?

Indlæg af nbd »

Jeg kan forstå på Zeo-manualen, at Zeovit skal rodes rundt for at løsne bakterier mm., der tjener som foder til korallerne.
En søgning på nettet viser, at forskellige firmaer producerer Zeovit-reaktorer. Bortset fra ATB's (http://www.reefbuilders.com/2009/01/16/ ... atb-dream/), er de alle baseret på mekanisk roden rundt vha. et håndtag. Hvorfor er der ikke nogen, der overvejer at automatisere dette? Flere her på forummet brokker jo over hvor besværlig Zeovit-metoden er!?

Har I et bud på hvordan man kan designe en reaktor, som har et lavt gennemflow men som samtidig kan rode rundt i Zeovitten pr. automatik? Måske dyser, der spuler stenene? Eller hjælp fra en modificeret foodprocessor? Jeg tror, jeg vil forsøge at bygge en Lego Mindstorms robot til at hive i håndtaget...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Automatiseret Zeovit reaktor?

Indlæg af StarF »

hvorfor er det så hårdt arbejde lige at hive i det håndtag tager jo max 2 minuter. og springer man en dag over er de tjo ikke fordi det gør noget som sådan. er det ikke meget normalt man lige gennemgår akvariet engang om dagen med hensyn til fodring osv?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Nu er jeg ikke en af dem, der brokker over at det er besværligt. Jeg undrer mig blot over, at det ikke er blever forsøgt automatiseret når det synes så oplagt? Det er vel lidt det samme med doseringsmaskiner - dosering kan sagtens gøres manuelt, men det er smart (men dyrt) at en computerstyret rullepumpe kan gøre arbejdet for én.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er jo da heller ikke praktisk, hvis man skal have folk forbi hver dag man er på ferie for at hive i et håndtag.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Dengang jeg overvejede Zovit havde jeg planlagt at bygge en reaktor hvor der sad en ekstra 4600 L/T pumpe på ( http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12280 ), den ville jeg så lade køre 10 burst af 10 sekunder en gang om dagen.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

jeg mener også at ole havde gang i en bestilling på en aut. zeo reaktor, en gut i USA byggede. Prøv at send Ole en pb.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Nu kender jeg nada-nix til zeovit (kunne aldig drømme om at invistere i det), men kan man ikke bruge en kalkmixer til formålet???

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

søvnig skrev:Nu kender jeg nada-nix til zeovit (kunne aldig drømme om at invistere i det), men kan man ikke bruge en kalkmixer til formålet???

VH
Søvnig :devilish:
Den pind som går ned i en kalkmikser, er ret tynd og tåler ikke megen belasting. Indgangen i kalkmikseren er ganske tynd, så det er ikke meget vand der kommer igennem
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

der er flere som har lavet sit zeo filter om til selv vending. det kræver jo kun en pumpe, pvc og en timer det er ikke fordi der er noget trylleri i det. men som starf skriver så tror jeg ikke at zeo folkene ser det som noget problem at de lige skal hive lidt i den pind. de skal alligevel være så meget over baljen med div. dråber til det ene og det andet, så pinden er måske nærmest den lettest del.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

den billigste løsning er vel at få konen til at hive et par gange i håndtaget når hun er færdig med opvasken dagligt. :scream:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Lego versionen omtalt i første indlæg lyder da også spændende... Og hvis du syntes at ide´en er brilliant, så spring ud i det!

- Jeg for egen del er dog ikke til det "ny modens pjat"... Næh, du. Jeg ville foretrække den trukket af en damp maskine, ala´ med en lokomotiv bevægelse.

Men det er bare mig... Sådan kan vi være så forskellige!
______

Vel min ironi kender dog grænser...

- Med en smule research på emnet ville trådstarter opdage at der findes mange tiltag for at "lette" denne daglige rutine.

Af en eller anden grund har disse tiltag aldrig vundet indpas... Måske at det i sig selv ikke var besværet værd??
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

For mig er zeoreaktoren den mindste del af mit daglige roden med akvariet, Jeg kigger jo alligevel på det hver dag. Men når jeg er på ferie kan der godt gå en uge uden at jeg ryster stenene, eller tilsætter noget som helst.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"