Nybegynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
mbhorslev
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2009

Nybegynder

Indlæg af mbhorslev »

Jeg er ny herinde, og går og leger med tanken om et saltvandsakvarie. Det har i mange år været en meget fascinerende verden, men har ikke haft økonomien,tiden eller modet til det. Men nu skal der altså andre boller på suppen :wink: Jeg har læst en del herinde,artikler om opstart,i trådene osv. Og vakler lidt imellem at købe et helt nyt akvarie,eller en ombygning af mit 200l. Hvad er mest anbefalelsesværdigt?
Mit 200L har dog aluramme,hvilket jeg ikke lige synes er så fedt, men vil det blive et meget stort problem? Jeg har også en 60L der evt kunne ombygges til saltvand, er dog lidt ked af den lille størrelse,men den er måske fin,når nu man er ny?

Hvis det ender med en ombygning, hvad skal jeg så tænke på?

Altså legede lidt med tanken om at "ombygge" en spandpumpe,med biobolde kun (en med meget kraftig cirkulation),samt en ekstra cirkulationspumpe,en skummer også andet lys. Er det nødvendigt med osmose,kalkreaktor,nitratfilter osv i sån en størrelse (60-200L) ?
Eller er det bedre,når man kører med sump? Vil være ked af at bore huller i mine akvarier, så det ville udelukkende køre via overløb, men vil egentligt helst slippe for en sump,medmindre det er strengt nødvendigt..

Jeg håber ikke jeg spørger alt for dumt, er som sagt meget ny, og har meget at lære,inden jeg starter med noget som helst..
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Nybegynder

Indlæg af MMartin »

Jo større jo bedre! Det bliver også dyere i udstyr, lys osv, men også nemmere at holde.

Du behøver ikke kalkreaktor, nitratfilter osv

Der findes overløbskasser så du slipper for at bore huller i akvariet

En sump er en rigtig godt ting for det giver dig mange flere muligheder, og så optager det ikke alt den plads som en indvendig sump villre gøre i akvariet.

Personligt har jeg aldrig brugt osmose vand og har aldrig haft problemer med alger, men stort set alle bruger det så det er nok en god ide at købe et osmose anlæg.

Du kan sagtens bruge akvarie med alu ramme, du skal bare give det en gang silikone på rammen indvendigt i akvariet
mbhorslev
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af mbhorslev »

Mange tak for det fine svar :)
Jeg er også lidt af den indstilling at jo større jo bedre hehe, sån har jeg det også med mine ferskvandsakvarier ;o)

Ville en sump på feks. 54l være for voldsomt til et evt 200L akvarie? Lyder jo rigtig godt,hvis jeg kan bruge den til en ombygning:o)
Istedet for en sump,kunne man så evt. "blot" fylde spandpumpen med biobolde, og så anvende dette som et filter? Og så ellers bare tilsætte en skummer,en til to ekstra cirkulationspumper, eller er det bare totalt no-go?
Jeg spørger nok rigtig dumt,det må I altså undskylde,men har en masse forestillinger og idéer i hovedet,som jeg bare er nødt til at få ud, og få nogle svar på,uanset om idéerne er helt hen i vejret eller rent faktisk brugbare (det sidste er nok lidt utopi).

Jeg er ikke så vild med osmosen, snes de er vildt dyre,men det må jeg vel tage med,er jo desværre noget dyrere med et saltvand end ferskvand kan jeg se :o(

Hvis man ikke behøver kalkreaktor,nitratfilter,fosfatfilter osv, hvad gør de så godt for? Altså det der står i artiklen herinde, er de jo ret vigtige (iflg.artiklen ihvertfald;o) )

Kan jeg bruge silikonetricket til mit heldækkende armatur? Selvom det bliver lidt omfattende? Eller skal jeg fjerne overdækningen og finde et andet alternativ? Hvilke rør ville evt.kunne anvendes i mit armatur (standard akvastabil,gl.model) ?
(kan ikke lige huske str på rørerne/watt, sorry)
Hvilke faldgruber skal jeg passe på?
Igen,undskyld fordi jeg er en spørge-jørgen..
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Indlæg af rozzzna »

Hej maj-britt

Det lyder spændende at du tænker på saltvand :D
kalkreaktor, nitratfilter fosfatfilter og des lige er ikke livsnødvendige, men gode hjælpemidler hvis man feks har problemer med at holde nitrat/fosfat nede..

osmosevand er som sagt ikke nødvendigt, jeg bruger det heller ikke.

heldækkende armatur kan være lidt besværligt at have med at gøre i saltvand, da det holder på varmen og varme må der helst ikke komme for meget af.. jeg ville nok anbefale at du fandt en hængelampe som du kunne hænge op over akvariet og på den måde sørge for at varmen kan slippe væk.

Desuden så er det t8 rør der sidder i de gamle akvastabil armaturer og det er nu ikke noget der batter specielt meget i saltvand. t5 eller hqi er bedre, giver et kraftigere lys som gør det nemmere at holde koraller da de fleste af disse kræver en god sjat lys. (skal også lige tilføjes at de kelvingrader der bliver brugt til saltvand er nemmest at finde til t5 rør)

faldgrube nr 1 er nok at miste tålmodigheden. saltvand tager lang tid, og skal indkøres ordentligt før der kommer noget levende i det.. ellers kan man risikere at der kommer en del forskellige problemer senere hen (og tro mig det har du ikke lyst til) ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Kalkreaktoren kommer først rigtig til sin ret ved akvarier på +500-600L og da kun ved et højt forbrug af kalk (mange koraller) - I mindre akvarier er Balling en lige så økonomisk måde at holde Mg, Ca og KH på plads.
Jeg vil anbefale at du laver sump hvis du har plads. Jo større jo bedre - Helst med et godt refugium til. Husk at det tager meget lang tid inden et saltvandsakvarie er på plads (6-8 måneder) og en flytning af indholdet til et nyt akvarie, eller større omrokering vil forstyrre balancen i måneder bagefter! Så lav det som du gerne vil fra starten..
/Henrik
mbhorslev
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af mbhorslev »

Tusind tak for jeres svar :)

Jeg er godt klar over det med at tålmodigheden bliver sat hårdt på prøve, men er sikker på at det er det hele værd;)

Kan I anbefale nogle skummere,cirkulationspumper osv, i den billigere ende? Altså selvfølgelig skal tingene virke, men det gør absolut ingenting hvis man kan spare lidt ;o)

Jeg læste en anden tråd om sump,hvor der var nogle fine illustrationer og gode råd, så tror helt klart det blir ud fra det princip,men vil selvfølgelig læse op på det,før jeg beslutter mig for noget som helst:)
Mht. rør,så lyder det egenligt fedt med hængelampe:O)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mbhorslev skrev:Tusind tak for jeres svar :)

Jeg er godt klar over det med at tålmodigheden bliver sat hårdt på prøve, men er sikker på at det er det hele værd;)

Kan I anbefale nogle skummere,cirkulationspumper osv, i den billigere ende? Altså selvfølgelig skal tingene virke, men det gør absolut ingenting hvis man kan spare lidt ;o)

Jeg læste en anden tråd om sump,hvor der var nogle fine illustrationer og gode råd, så tror helt klart det blir ud fra det princip,men vil selvfølgelig læse op på det,før jeg beslutter mig for noget som helst:)
Mht. rør,så lyder det egenligt fedt med hængelampe:O)

Jeg ved at mange har været godt tilfredse med en skimmerbeast 400. Hvem der har dem hjemme ved jeg så ikke,
Ellers er de små Deltec 525 og 600 modellerne gode og gennemprøvede modeller som også jævnligt fåes brugte.
Med hensyn til cirkulations pumper, mener jeg at det vil være et meget dumt sted at spare 100 kroner.
Så jeg vil anbefale Tunze 6025 eller 6045, måske snarere den sidste frem for den første.
når det gælder lamper så skal du tænke lidt længere end som så. Dine øjne er dårlige målere for lys mængden,så selvom du synes der er masser af lys er det ikke sikkert korallerne synes det er nok.
Du skal derfor tænke lidt længere ud i fremtiden end lige her og nu.
Hvis du kunne tænke dig at have stenkoraller, skal der meget lys over akvariet, hvorimod hvis det er blødkoraller du vil nøjes med kan de klare sig med mindre.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Af pumper i akvariet til et 200L ville jeg vælge et par Tunze nanostream 6025 de fylder ikke så meget og bruger ikke ret meget strøm 6 Watt og flytter 2500L i en blød stråle.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=13006

Jeg ville vælge at bruge dit 200L eller bedre få lavet et uden alu ramme da salten vandre på alu. Dit 60L til sump. Dog ville jeg afligevel få boret huller til rør da du afligevel skal have overløb i akvarie til at rense overflade vandet. Et hænge overløbs kasse ville jeg personligt blive træt af at se på da det ikke lige frem er kønt at se på i længden.
Du skal tænke på at din sump indholder vand så du får flere liter og jo støre sumpen er jo mere boffer vand har du til at holde balancen i vandet.
Dem der virklig går op i det og har pladsen til det har støre sump end akvarie. feks. 2000L akvarie og 4000L sump.
Skummeren skal så også være støre men prisen er stort set den samme så længe du ikke har mere vand i systemet end det du snakker om.
Af lys ville jeg vælge et hænge amertur med 1 stk 150Watt HQI og med 2 stk T5 rør.
Kig i min akvarie tråd jeg bruger en hænge lampe.

Red sea max er et flot møbel og så er alt sagt om det akvarie der er mange problemmer med systemet som skal laves før det køre optimalt så det ville jeg personligt ikke selv have.

Steen
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg ville købe et komplet brugt akvarie i størrelsen 250-400L, med sump, der findes masser af gode tilbud. Inden du køber ville jeg tage på besøg hos nogle med et kørende akvarie, få nogle gode råd og se hvordan sådan et system kører.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
mbhorslev
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af mbhorslev »

Jeg overvejer pt et nyt akvarie istedet, da jeg tror det er nemmest, og er af flere blevet frarådet at ombygge,fremfor at købe.. noget med at det alligevel løber op i samme beløb i sidste ende?
For så kan jeg jo lige så godt købe et,fremfor at bygge selv, og så spare lidt besvær ;)

Men pengene er ikke så store pt, så det er lige sat i venteposition, og så kan jeg jo passende, bruge tiden på at læse op om de forskellige fisk,koraller,sten osv, så jeg kan finde ud af om de fisk jeg ønsker mig egentligt kan gå sammen og div.krav til akvariet de sætter..

Har forelsket mig meget i manderin goby, som egentligt er grunden til at interessen for saltvand begyndte sidste sommer, men den ser ud til at være en rigtig dårlig begynder fisk, og lyder til at være lidt sart?
Men så må jeg nøjes med at kigge :)
Indtil videre,bliver det ved drømmen...
Men tusind tak for al jeres hjælp:D
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"