Fordi en akvarieforhandler siger noget er det Laaaaaangt fra altid sandheden - selvom de ofte har ret i det meste. Prøv at underbygge det med noget litteratur for det er da en interessant påstand!! Men tror ikke på det... De seriøste biologer som har skrevet det litteratur jeg har tilgængelig skriver alle at der ikke er kønsforskel..
Og at sammenligne den med en
mandarin er langt ude... Så kan du ligeså godt sammenligne med ferskvandsmalle, der har hannen også ofte længere finner..[/quote]
det er også meget muligt at det er rigtig hvad du har læst i din bog. men så forstår jeg ikke hvorfor der er forskel på lægden af rygfinnen?
det var ikke for at sammenligne mandarinen og ildhale kutlingen. men mere for at indikere at hvis en
fisk bruger rygfinnen til at indikere kønnet, er det vel ikke utænkeligt at andre arter også gør det.
sandspiseren (
http://dk.reeflex.net/tiere/362_Valenci ... rigata.htm ) slår en af samme køn og samme art ihjel.
den bruger også rygfinnen til at indikere kønnet med og den er tæt beslægtet med ildhale kutlingen, så for mig at se synes jeg ikke at det synspunkt jeg har virker helt hen i skoven.
men nu er der også en del af det litteratur som man ikke kan bruge til meget, tit går de samme "fejl" igen og igen, det skyldes nok at de belæser sig i en ældre litteratur og i grove træk skriver en ny selv.